Päivän uutinen
- « Edellinen
- 1
- ...
- 68
- 69
- 70
- 71
- 72
- ...
- 150
- Seuraava »
http://www.digitoday.fi/page.php?page_id=11&rss=11&news_id=20078779
ihan jees, että aletaan keksiä vaihtoehtoisia tapoja piratismille. Ja kaiken lisäksi on erittäin hienoa, että tuo Sundekin on melkein suomalainen
[q]kilobitti, 17.4.2007 14:08:
Luuletko että koko suomi ruotsittuu jos kulttuuriministerinpallilla istuu toista kotimaista haastava, vai mikä tässä nyt pelottaa?
[/q]
No siis just, että enemmän varoja ja efforttia pistetään ruotsinkieliseen tarjontaan. Mä kun satun kaksikielisyyttä vastustamaan sen lisäksi, etten pidä kulttuurille suunnattuja budjettivaroja muutenkaan ihan hirveän mielekkäänä sijoituksena (vrt. mm. koulutus/sosiaali/terveyspalvelut jne.).
[q]KooKie, 17.4.2007 14:15:
---
kilobitti, 17.4.2007 14:08:
Luuletko että koko suomi ruotsittuu jos kulttuuriministerinpallilla istuu toista kotimaista haastava, vai mikä tässä nyt pelottaa?
---
No siis just, että enemmän varoja ja efforttia pistetään ruotsinkieliseen tarjontaan. Mä kun satun kaksikielisyyttä vastustamaan sen lisäksi, etten pidä kulttuurille suunnattuja budjettivaroja muutenkaan ihan hirveän mielekkäänä sijoituksena (vrt. mm. koulutus/sosiaali/terveyspalvelut jne.).
[/q]
No ei se kulttuuriministeri niitä rahoja mihinkään
kansantanssiin voi muutenkaan laittaa :D
Ja kulttuuriin investoimisella on kyl todettu olevan
aivan suoria vaikutuksia talouteen. Ts. ne alueet
joissa on satsattu myös kulttuuriin ja toisaalta
liikuntamahdollisuuksiin menestyvät myös taloudellisesti -
ja siis niinpäin että kun kulttuuritarjonta (joka on muutakin
kuin korkeakulttuuria, esim. nuorten harrastumahdollisuuksia)
on kohentunut myös taloudellinen tilanne kohenee.
[q]Lyylikki, 3.4.2008 12:42:
---
Super-Kerttu, 3.4.2008 12:34:
http://www.iltasanomat.fi/viihde/uutinen.asp?id=1513859
Ehdottoman tärkeä uutinen! Paris Suomessa!
Ehkä minulle myös pian selviää pitkään mieltäni askarruttanut kysymys. Jos Paris tulee Suomeen, niin yöpyykö hän Hakiksessa Hilton hotellissa vai Kämpissä?!
---
Pistän rahani Hilton Kalastajatorppaan. Vaikka se onkin vähän sivussa, niin veikkaan, että Parisilla on jonkunnäköinen kumijalka alla.
[/q]
Mä pistän kämpille. Muistaakseni ennenkin ollut tapauksia että Hilton ei ole Parisille kelvannut.
p.s. Näin tässä taannoin unta että Paris Hilton
oli kuollut ja tulin hyvin surulliseksi. Pitkä uni jonka
aamulla vielä hyvin muistin. Herättyäni
olin hiukan hämmentynyt koska en olisi uskonut
että neiti Hiltonin poismeno saattaisi minua koskettaa.
p.s.s. Oi Paris! älä mene kumpaankaan. Tule Iso Roballe yöksi.
[q]ALIEN, 17.4.2007 01:09:
---
Android, 16.4.2007 19:35:
USA:ssa yli 20 kuollut ammuskelussa koulussa, eli pahin "koulusarjamurha" USA:n historiassa.
---
At least 20 people were killed in two shootings when a lone gunman opened fire on the Virginia Tech University campus in Blacksburg on Monday, police said. Police said they believe the shooter also is dead. Amie Steele, editor-in-chief of the campus newspaper, said one of her reporters at one of the dormitories where the shootings took place reported "mass chaos."
---
http://us.cnn.com/2007/US/04/16/vtech.shooting/index.html
---
Liikuttaa tasan yhtä paljon, kuin kuolevat siviilit lähi-idässä.
[/q]
Tai se jos jossain maassa kuolee 3x porukkaa kun bussikuski ajaa jyrkänteeltä.
[q]ezzy, 3.4.2008 13:32:
Veikkaan, että astuu luxiin ja huutaa ei vittu mikä venäjä ja lähtee kotiin...
[/q]
Tätä me veikattiin tänää duunissa
Mulla on ainakin käytössä sellainen body count-mittari:
0-10: Hymähdys
10-20: "No voi voi." "Mitähän sieltä tulee uutisten jälkeen?"
20-30: Ehkä herättää jo keskustelua, toki maasta riippuen. Esim. ruosteensyömä purkki joenpohjaan Afrikassa, ei niinkään, Kaivosmiehet Kiinassa, no ei tosiaankaan. Joka viikkohan niitä.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
200 000: Tässä voi jo hyvällä omalla tunnolla mennä päivä pilalle.
Paskaa sarkasmia, sori.
[q]dixoff, 17.4.2007 13:41:
---
Karski, 17.4.2007 13:31:
ts. uutisissa ei oo kyse siitä kenen tila on surkein,
vaan siitä kenen tila on 'yllättävin' tai 'epätodennäköisin'.
Empatia on lukijan / katselijan tehtävä.
---
On se kulttuurikysymyskin. Jenkit (vaikka monen lukijan mielestä perseestä ovatkin) edustavat kuitenkin huomattavasti enemmän meikäläiseen meininkiin nähden samaa tai vähintääkin tutunoloista kulttuuria verrattuna vaikkapa ruandalaisiin, irakilaisiin tai jopa naapureihimme venäläisiin.
[/q]
Jees, mutta tossakin mun mielestä kyse on sit siitä,
että miten todennäköisenä me pidetään
että asia X tapahtuu Jenkeissä verrattuna
siihen että se tapahtuu Ruandassa.
Eli tähän sit vaikuttaa se, miten hyvin
me uskotaan tuntevamme se kulttuuri
jossa asioita tapahtuu.
[q]KooKie, 17.4.2007 13:43:
Mua henk. koht. päivän uutisissa "pelottaa", että kulttuuri- ja urheiluministerin salkku meni RKP:n edustajalle. Kun mielipiteeni on, että ruotsin kielen aseman olisi pitänyt jo vuoden 1863 kieliasetuksen myötä murentua, niin saas nyt nähdä, josko perus suomalaista taas viedään kuin vierasta sikaa omassa maassaan. Toivottavasti reaktioni on pahasti liioiteltu.[/q]
Odotan sitä päivää, kun uutisissa kerrotaan päivittäin:
"Uutisia maailmalta. Tänään on kuollut 32 870 ihmistä liikalihavuudesta johtuviin sairauksiin, ja 13 670 tupakoinnista johtuviin sairauksiin... Sitten kotimaan uutisiin. Kuusi ihmistä on kuollut tänään alkoholin käytöstä johtuviin sairauksiin Lammilla, Heinolassa, Helsingissä, Varkaudessa, Espoossa ja Vantaalla. Erikoistoimittajamme Dokata Kandeen raportti Tikkurilan tapahtumista:..."
[q]Karski, 17.4.2007 14:19:
Ja kulttuuriin investoimisella on kyl todettu olevan
aivan suoria vaikutuksia talouteen. Ts. ne alueet
joissa on satsattu myös kulttuuriin ja toisaalta
liikuntamahdollisuuksiin menestyvät myös taloudellisesti -
ja siis niinpäin että kun kulttuuritarjonta (joka on muutakin
kuin korkeakulttuuria, esim. nuorten harrastumahdollisuuksia)
on kohentunut myös taloudellinen tilanne kohenee.[/q]
Selittävä logiikka tässä on ymmärtääkseni se, että hyvin osaavat työntekijät ovat usein myös muuten sivistyneitä, ja vaativat siten korkeatasoisempaa viihdettä. Ts. osaaminen keskittyy usein kaupunkeihin joissa on myös kattava kulttuuritarjonta.
[q]Android, 17.4.2007 16:41:
Se, että suomenkielisiä slangisanoja käytetään paljon pääkaupunkiseudulla, tai että pohjanmaalaisten murre on jotain aivan käsittämätöntä, lähinnä kuvastaa sitä samaa kuin ruotsissakin; kieli vaihtelee alueittain.[/q]
Lisäksi se ei ole mitenkään kielikohtaista, vaan lainasanoja on kaikissa kielissä - omalla kielellä se ei vaan jostain syystä kuulosta niin tyhmältä.
[q]Android, 17.4.2007 14:58:
[klipskläps]
[/q]
Mä olen hyvin läheiskeskeinen ihminen ja mulle ns. oma kansa on paras kansa ja mä pystyn paljon luontevammin tuntemaan empatiaa, huolenpitoa ja yhteenkuuluvuutta suomalaisten kanssa kuin globaalilla tasolla. Tiedä sitten miksi, onko kyseessä kasvatus, suomen historian tiiviit opinnot, vai mikä. Mä kuitenkin näen yhtenäisen kulttuurin, historian ja myös kielen saman kansan sisällä tärkeimmiksi valtion rakennusaineiksi (huom. suomalaisuus ei esim. ole korrelaatiossa ihonväriin jne. vaan arkipäivän kulttuuriin).
Pienvaltionationalistinahan nimenomaan en kannata nationalismia, joka mm. johti imperialismiin ja myöhemmin kansallissosialismiin ja fasismiin. Pienvaltionationalistina mä en nimenomaan kannata oman valtion laajentamista vaan sen sisäistä eheyttä. Mä en kuitenkaan sisäisellä eheydellä tarkoita mitään totalitaarista menetelmää, jossa ihmiset laitetaan muottiin tai likvidoidaan.
Mä en itse ymmärrä rasismia, vaikkapa nyt sun kohdallasi, kun lapsena sua kohdeltiin kaltoin. Mun mielestä suomenruotsalaiset saavat ihan vapaasti elää Suomessa, onhan heillä historiansakin täällä, mutta mun mielestä sen historian takia ei voi 1800-luvun lopulla rakennettua suomalaisuutta "sorsia". Suomihan tämä paikka on ja suomen kieli on terminologisestikin tämän maan kieli.
Ainakin monet mun ystävistäni opiskelevat pääkielenään jotain muuta koulussa, kuin suomea. Mutta mun mielestä on vain kohtuullista, että täällä asuessaan myös maan kieltä tulisi hallita edes joten kuten. Englanti ei toki ole mun äidinkieli, outoa, että edes viitsit lähteä tuolle linjalle tyhmiä ironisoimaan. Mä kyllä väitän, että englannin osaaminen on useimmissa tapauksissa paljon ruotsin kielen taitoa tärkeämpää, myös nykysuomessa, ei vain ulkomailla.
Meneepä OT:ksi.
[q]Android, 17.4.2007 14:58:
Ehkä minuakin sitten pitäisi vituttaa, kun olen joutunut opiskelemaan sinun äidinkieltäsi koulussa. Intissä tuli tavattua lukuisia pohjanmaalaisia, jotka eivät ikinä olleet puhuneet suomea. Sanoivat, etteivät tarvitse sitä, että mieluummin olisivat opiskelleet vaikkapa ranskaa tai saksaa.
[/q]
Haa! Nyt osuit hermoon. Itsekin tapasin intissä ihmisiä, jotka osasivat suomea suurin piirtein yhtä hyvin kuin satunnaisesti valittu tukholmalainen. Vaikka tämä onkin ruotsinkielisillä alueilla hyvin ymmärrettävää, niin minusta jossain on tällöin menty metsään. Me asumme Suomessa, jossa pääkieli on suomi. Olisi siis kohtuullista odottaa, että jokainen kansalainen omaa vähintään välttävät taidot kyseisessä kielessä. Ei kuitenkaan tarvitse mennä kuin Tammisaareen, niin jo pelkissä ulkomaalaisten hoitamissa pizzerioissa osataan paremmin ruotsia kuin suomea. Kadunnimiäkään ei välttämättä ilmoiteta suomeksi laisinkaan. Wtf? Lisäksi ärsyttävät nämä ihmiset, jotka vaahtoavat siitä, että heillä on oikeus saada palvelua omalla äidinkielellään eli ruotsiksi (pyörivät varmaan Stockalla aika paljon) ja vaahtoavat sitten kun tämä ei käykään. Milläköhän nämä pahvit saisi tajuamaan, että tuosta oikeudesta huolimatta kenelläkään ei ole velvollisuutta palvella heitä ruotsiksi tai palkata kieltä taitavia henkilöitä?
Sanottakoon tähän lopuksi, että itse pidän kielitaitoa rikkautena ja pakkoruotsia ihan hyvänä asiana (rinnalle voisi ottaa myös mm. pakkoenglannin). Kävin intin Dragsvikissa, koska halusin oppia ruotsia ja olen lisäksi asunut Tukholmassa reilu 8kk. Minulla ei siis ole mitään itse kieltä tai edes suomenruotsalaisia vastaan. Minusta jotain on kuitenkin pielessä, jos ruotsinkieliset pysyvät pienissä kielilinnoituksissaan vailla aikomustakaan opetella kotimaansa pääkieltä ja pahimmassa tapauksessa aukovat sen johdosta vielä päätänsä sellaisille, joita ei vähemmistökieli koulussa jaksanut hirveästi napata.
P.S. Viime hetken lisäys: Suomalaisissa kouluissa voitaisiin panostaa suomenruotsin sijaan oikeaan ruotsiin. Koulussa opittu ääntämys kun on ruotsille mitä Mika Häkkisen ääntämys on englannille. Vaikka riikinruotsi onkin rajautunut varsin pienelle alueelle Ruotsissa, on se huomattavasti käyttökelpoisempi pohja kuin tämä kotimainen "muumislangi".
[q]Epailija, 17.4.2007 16:16:
Ei kuitenkaan tarvitse mennä kuin Tammisaareen, niin ... kadunnimiäkään ei välttämättä ilmoiteta suomeksi laisinkaan. Wtf?[/q]
Eipa niita kaikissa suomenkielisissa kaupungeissa kylla mielestani ilmoiteta aina ruotsiksi. Paakaupunkiseudulla kylla, mutta "tuolla muualla" ei.
[q]Annakins, 17.4.2007 16:25:
Eipa niita kaikissa suomenkielisissa kaupungeissa kylla mielestani ilmoiteta aina ruotsiksi. Paakaupunkiseudulla kylla, mutta "tuolla muualla" ei.[/q]
Tiedän, mutta koska me asummekin Suomessa en näe tässä mitään ongelmaa.
[q]Android, 17.4.2007 16:55:
---
Rivakka, 17.4.2007 16:49:
Eikö muka Ruotsil oikeesti oo virallista kieltä*täh*
---
Ei.
---
A few states, such as Sweden, the United Kingdom and the United States, have no official language
---
http://en.wikipedia.org/wiki/Official_language
---
Sweden has no official language but Swedish is the national language and de facto official language of the country, dominating commercial and cultural life.
---
http://www.answers.com/topic/minority-languages-of-sweden
[/q]
No oho ja huh hu! Kiitos sivistämisestäni*hymy*
ot:
Olin reilu viikko sitten Pietarsaaren lähellä jollain pienellä nesteen huoltoasemalla. Mulla oli kahvi ja menin tiskille. Sanoin myyjälle että vielä lisäksi sitten jokerit-kärpät pelin tulosvetokertoimet. Se vastasi jotain tyyliin blaa blaa blaa (ruotsiksi). Toistin sanomani ja vieläkin se vaan pyöritti päätään ja selitti jotain ruotsiksi takaisin. No jätin kahvin siihen, sanoin vaimolle että ollaan varmaan ajettu reilusti harhaan kun ei olla Suomessa enään jä lähdin menemään juomatta kahviani ja saamatta kertoimiani. Olipa kiva huomata että kun satut väärään paikkaa Suomessa et saa edes palvelua suomeksi, no onneksi ei tarvinnut sentään soittaa hätäkeskukseen.
[q]Android, 17.4.2007 16:41:
Njaah...Tuo on vähän niin ja näin. Norjalaiset ja tanskalaiset ymmärtävät paremmin suomenruotsia (ja nyt tarkoitan siis suomenruotsia ilman mitään suomenkielisiä slangisanoja!) kuin riikinruotsia.[/q]
No tämä ei sinällään ole mikään yllätys kun tietää, etteivät ruotsalaiset ymmärrä puhutusta norjasta tai tanskasta juuri sen enempää kuin suomalaiset viron kielestä. Näin siis ainakin tapaamieni ruotsalaisten mukaan. Kirjoitettunahan molemmat kielet (norja ja tanska) ovat käytännössä samaa tekstiä ja lisäksi niin lähellä ruotsia, että ruotsalaisetkin pystyisivät lukemaan norjalaisen sanomalehden ja ymmärtämään valtaosan.
[q]Suomenruotsi on muutenkin kieliopillisesti ihan yhtä paljon "oikeaa" ruotsia kuin riikinruotsi.[/q]
Tämä pitää paikkansa, mutta etenkin kuullunymmärtämisen suhteen suomenruotsia koulussa opiskellut voi olla ihan helisemässä. Muistan itsekin, miten lukiossa ne riikinruotsiksi vedetyt harvat kuuntelut olivat aikamoista siansaksaa, vaikka en mikään surkea ruotsissa ollutkaan.
[q]Se, että suomenkielisiä slangisanoja käytetään paljon pääkaupunkiseudulla, tai että pohjanmaalaisten murre on jotain aivan käsittämätöntä, lähinnä kuvastaa sitä samaa kuin ruotsissakin; kieli vaihtelee alueittain.[/q]
En noihin slangisanoihin ehtinyt edes puuttua, vaan tarkoitin ihan perussanojen ääntämystä. Paikalliset murteet täällä Suomessa saattavat olla niin omalaatuisia, että mielestäni voidaan kyseenalaistaa se, ovatko ne ruotsia laisinkaan. Kieli toki vaihtelee Ruotsissa alueittain. Kuten sanoin, se riikinruotsi on rajoittunut varsin pienelle alueelle (Tukholman ympäristöön, kuten varmaan tiedät) ja murteet jylläävät muualla. Näistä murteista saa kuitenkin mielestäni huomattavasti helpommin selvää, jos tajuaa riikinruotsia.
[q]Mikä on puhdas ääntämys ja mikä ei on melkeinpä subjektiivinen asia.[/q]
On meilläkin alueellisia murteita, mutta harva lähtisi suomea vaikkapa vjenäläisittjäin vjääntjävjää (karrikoitu esimerkki, ei siis millään pahalla ketään kohtaan) henkilöä puhtaasta ääntämyksestä syyttelemään.
[q]Kirjoitettuna sen sijaan on (muutamia sanoja lukuun ottamatta) olemassa vain yksi ruotsi. Eli se, jota opetellaan niin suomessa kuin ruotsissakin.[/q]
Tätä en kiistä. Suomalainen voi kuitenkin kouluruotsillaan joutua pienoisiin ongelmiin siinä vaiheessa kun keskustelua ei enää käydäkään kirjallisesti.
[q]Hieman OT:tä ja triviaa mutta; tiesitkö muuten, että Suomi on ainoa valtio maailmassa jossa ruotsi on virallinen kieli? Ruotsilla kun ei virallista kieltä ole.[/q]
En ainakaan muista kuulleeni. Aika jännää. Eikös se nyt kuitenkin ole aika standardi juttu, että valtiolle on määritelty virallinen kieli?
[size=25]S U O M I[/size]
- « Edellinen
- 1
- ...
- 68
- 69
- 70
- 71
- 72
- ...
- 150
- Seuraava »