Lentokoneiden virtapistokkeet läppäreille tms...?

Back to yleinen keskustelu O

Aihe ei mitenkään erityisesti liity klubbariin, mutta ehkä täällä on ihmisiä, jotka on törmännyt samaan ongelmaan.

Nykyään ilmeisesti alkaa lentokoneissa erityisesti kaukolennoilla olevan ihan hyvin virtaa tarjolla jopa economy (turisti) luokan istuimissa. Ongelma on se, että mä oon kokeillut kytkeä pari eri läppäriä (ja ehkä kännykkälaturinkin) eri lentokoneissa kyseisiin virtapistokkeisiin 2-3 kertaa, mutta kertaakaan en ole onnistunut saamaan virtaa läppäriin. Joka kerta kokeilin monen eri tuolin pistoketta. Viimeksi kokeilin tätä Cathay Pacificin lennoilla (Denpasar-Hong Kong ja Hong Kong - London), mutta muistaakseni oon yrittäny myös Finskin, SAS:n lennoilla samaa. Virtapistokkeen yhteydessä on vihreä ledi, joka menee pois päältä, kun työntää johdon sisään, ikäänkuin laite oikeasti saisi virtaa, mutta mitään ei silti tapahdu.

Kokeilemani läppärien muuntajat pitäisi kyetä ottamaan erilaisia virtoja, mm. viimeksi kokeilemani lenovo 100-240V ja 50/60hz. Jostain istuimen taskusta löytämästäni manuaalista olin lukevinani, että vaihtovirran lisäksi pistoke kykenisi toimittamaan 15V tasavirtaa, joka voisi olla yksi selitys sille, ettei laitteet toimi. Tietenkin kysyin lentoemänniltä apua siihen miten saisi läppärin skulaamaan, mutta eihän ne tietenkään mitään ymmärrä sähköasioista :D

Olisi mielenkiintoista kuulla jos jollain muulla on vastaavia kokemuksia, ja kanssa neuvoja, miten on saanu laitteet toimimaan. Noi Aasia-lentojen viihtyvyys kuitenkin paranee huomattavasti, mikäli voisi käyttää omaa läppäriä koko lennon ajan. Kaksi loogisinta selitystä jota keksin toimimattomuudelle on 1. pistoke on tuolissa, mutta siitä ei kuitenkaan tule virtaa (lentoyhtiö asentanut ne varmuuden vuoksi tulevaisuutta varten, mutta toistaiseksi vielä lypsää matkustajia tarjoamalla virtaa vain business-luokkaan), 2. pistokkeesta tulee sitä 15V tasavirtaa, tällöin olisi hauska tietää, miten sen saa vaihdettua vaihtovirraksi, ja myös tietää, minkä kokoista vaihtovirtajännitettä noista koneista yleensä tulee...

[q]golem, 15.8.2010 23:09:
2. pistokkeesta tulee sitä 15V tasavirtaa, tällöin olisi hauska tietää, miten sen saa vaihdettua vaihtovirraksi, ja myös tietää, minkä kokoista vaihtovirtajännitettä noista koneista yleensä tulee...
[/q]

Invertteri on hakemasi laitteen nimi, mutta en tiedä, millaisia tuollaisia on läppäreiden kokoluokassa. Ulostulevan vaihtojännitteen koko riippuu sit ihan laitteesta.

Läppäreihin on saatavilla myös ihan lentokoneisiin tarkoitettuja yleismallin muuntajia, esim Kensingtonilta.

O