Teknon jalansija suomessa

Back to musiikki O

Vähän pidempään jo ihmetellyt miksei tekno ole rantautunut suomeen niin isosti kuin se ansaitsisi. Jos ei kaikkein pahimmasta räminäkolinasta ja diipeimmästä minimalista puhuta niin onhan hyvä menevä herutekno mitä loistavinta bilemusiikkia. IMO se sopisi loistavasti normi klubibileisiin missä sitä valitettavan harvoin kuulee. Jopa niinä muutamana kertana ku allekirjottanut on teknoa bileissä soittanut on se näyttäny toimivan hyvinkin tehokkaasti. Eli mikä mättää? Onko asia niin kuin Nessi joskus kirjoitti että puristit on ajanut normibilettäjät karkuun vai onko suomalainen riviklubbaaja niin puusilmä että yhdistää teknon automaattisesti tajuttomaan paukkeeseen mistä tulee vaan huono mieli? Vai onko tää vaan mun angstia kun mun musiikkimausta ei tykätä? Tää juttu on häirinny meikäläistä jo niin pitkään että jopa plattari lynkkauksen uhallakin lähen tämmösiä kirjottelemaan. Täältä jos jostain luulisi vastauksen löytyvän.

Njaa.. nyt taitaa olla vaan nii et suomi on pieni maa ja toi kitaramusa ja räppi on vaa suositumpaa suurten massojen keskuudessa. Ei riitä ihmisii kaikkeen, joten harvempi löytää tiensä mihinkään tekno/trance/house/yms musan tapahtumiin muutenkaan. Eipä siin kait kummempaa.

Quote by Kriss G
Vähän pidempään jo ihmetellyt miksei tekno ole rantautunut suomeen niin isosti kuin se ansaitsisi. Jos ei kaikkein pahimmasta räminäkolinasta ja diipeimmästä minimalista puhuta niin onhan hyvä menevä herutekno mitä loistavinta bilemusiikkia. IMO se sopisi loistavasti normi klubibileisiin missä sitä valitettavan harvoin kuulee. Jopa niinä muutamana kertana ku allekirjottanut on teknoa bileissä soittanut on se näyttäny toimivan hyvinkin tehokkaasti. Eli mikä mättää? Onko asia niin kuin Nessi joskus kirjoitti että puristit on ajanut normibilettäjät karkuun vai onko suomalainen riviklubbaaja niin puusilmä että yhdistää teknon automaattisesti tajuttomaan paukkeeseen mistä tulee vaan huono mieli? Vai onko tää vaan mun angstia kun mun musiikkimausta ei tykätä? Tää juttu on häirinny meikäläistä jo niin pitkään että jopa plattari lynkkauksen uhallakin lähen tämmösiä kirjottelemaan. Täältä jos jostain luulisi vastauksen löytyvän.

Silläkin uhalla että tästä tulee sanomista, väittäisin että teknoskene on itse aiheuttanut oman alennustilansa. Mulla on siitä lähtien kun enemmän aloin skenen tapahtumia seuraamaan (n. vuonna 2000 plattarin myötä, Raumalta ei oo kauheen helppoo olla UG-skenes mukana ;)) ollut aina sellainen kuva, että teknoskene on hemmetin sisäänpäinlämpeävää. Tiedän etten oo mielipiteeni kanssa yksin, ja tiedän myös että osa teknoskenen porukastakin on samaa mieltä. Iso osa possesta haluaa vaan pitää jutun "niitten juttuna" ja ulkopuoliset tuntevat väkisinkin olonsa ulkopuolisiksi. Tästä syystä lähtökohtaisesti skene on niin pieni, ettei isoja artisteja (pl. Carl Cox) kannata tänne rahdata (tjeu: case UMEK ja Housenationin jotkut teknokemut vähän aikaa sitten Gloriassa).

Pehmennetään sen verran, että omasta mielestä nitku on kyllä kovassa nousussa ihan pertti perusreivaajan näkökulmasta koko maassa tällä hetkellä.

Quote by djsakke
Njaa.. nyt taitaa olla vaan nii et suomi on pieni maa ja toi kitaramusa ja räppi on vaa suositumpaa suurten massojen keskuudessa. Ei riitä ihmisii kaikkeen, joten harvempi löytää tiensä mihinkään tekno/trance/house/yms musan tapahtumiin muutenkaan. Eipä siin kait kummempaa.

Edellisen postauksen kirjoitin ajatellen siis TEKNOskeneä, enkä niinkään koko tanssimusaskeneä. Ymmärtääkseni sitä Kriss G ajoi takaa?

Quote by JussiS

Silläkin uhalla että tästä tulee sanomista, väittäisin että teknoskene on itse aiheuttanut oman alennustilansa.


Saahan taivastakin sanoa siniseksi eikä se siitä suutu :) Mutta osuit viestilläs täysin asian ytimeen ja yks yhteen mun käsitysten mukaan. Ja tää on sellanen asia (koska oon valmis vaikka ristiretkeen että saadaan vähän teknoskeneä elpymään) että olisi hyvä saada vähän keskustelua asiasta.

niih. Oiskohan sit viel nii et tuol teknoskenen puolella on nähtävissä myös liikaa tätä taidesyndroomaa, eli unohdetaan et se musa on tanssimusaa (ja hauskanpitoa) ja tehdään vaan artsua (ja ollaan tosikoita), joka ei sitten ole kovin tanssilattiaystävällistä.

trancella on tiesto ja housella eric prydz yms yms... teknolla ei vastaavia mtv-luokan starboja oo. isommissa bileissä tätä ns. tavisporukkaakin käy suht paljon kun taas teknobileet ovat muutamia poikkeuksia lukuunottamatta pienemmän porukan oma ug-juttu. ja monet tuntuu tosiaan tätä haluavankin.

Mikäs hemmetin ihme se on tekno yhdistää älyttömään paukkeeseen, kun semmosta pääosin aina kuulee. Vika on soittajissa, ei kuuntelijoissa.

Quote by sonni
Mikäs hemmetin ihme se on tekno yhdistää älyttömään paukkeeseen, kun semmosta pääosin aina kuulee. Vika on soittajissa, ei kuuntelijoissa.


No jaa... Eipä ole juurikaan mitään ns. monoträkkiä tai vastaavaa kuulunut oikein missään. Aika löysäksi on mennyt soundi mun mielestä yleisesti ottaen verrattuna muutaman vuoden takaiseen meininkiin, että ei voi mun mielestä sanoa pääosin soitettavan älytöntä pauketta.

älytön pauke lienee se mitä kuunnellaan panssarit päällä.

mutta siis..

omasta mielestä tää "teknoskene" ainakin siinä muodossa mitä mä sen tiedän on pelkästään lepposia jätkiä, eikä yhtään jäykkää laput-silmillä puristia. toki joillekkin piilari-panssari-laser-raver2000:sille vähän hihitellään, mutta musta tuntuu että taitavat hihitellä vähän myös itselleen. jos polkkaajilla tai muilla ihqtuttisankareilla ei ole yhtään itseironiaa pelissä niin sitten on kyllä pelottavaa meininkiä. mitä tulee tollaseen "oikeeseen" teknoon, niin se ei välttämättä ole se nopeiten aukeneva musatyyli sille "perusjätkälle" joka noihin kekkereihin eksyy, ja siten kokee itse olevansa ns. väärissä kemuissa. paha siinä on mennä sekaan sanomaan hirveästi mitään jos lauma ukkoja fiilistelee jostain tietystä rumpukoneesta olevaa tiettyä yksittäistä soundia jossian biisissä, enemmän kun biisiä kokonaisuudessaan :).. itse koen et toi "sisäänpäinlämpenevä" diibadaaba tulee just nimenomaan ulkopuolelta osakseen johtuen ymmärryksen puutteesta.

toinen on sitten nää uudet dj-tulokkaat tai genrestä toiseen hyppelevät dj:t jotka ovat syystä tai toisesta leimaantuneet jonkun kaupallisemman tyylin edustajaksi, ja ovat pikkuhiljaa pääsemässä sisään tähän teknojuttuun, valitettavan useasti itse tietämättömyyttään kusevat omiin muroihin ... kärjistettynä esimerkkinä jotkut ug-hc-rock-punk bileet, ja menisi sinne soittamaan fiilareissa sunrise avenueta :) .. eipä siinä ihme etteivät sedät lämpene. se että teknobileet on yleensä pieniä tapahtumia jossain läävässä minne ei edes mahdu paljoa porukkaa, on juurikin budjettikysymys. teknolla ei suomessa rahaa tee. pienestä on alotettu ja pieneen on totuttu. kyllä siitä vaan puuttuu jotain oleellista jos konsepti yritetään siirtää vallatuista taloista ja tehdashalleista trendikkääseen klubiympäristöön. mitään "naamaraja" meininkiä en ole suomessa kertaakaan teknokekkereissä nähnyt. saksassa olen moista todistanut useasti, mutta nämäkin ovat isoilta klubeilta ja osakseen pakon sanelemaa.

mitä noihin teknon staroihin tulee niin onhan niitä, mutta ei nyt ihan mtv luokan jannuja. mitä nyt muutamat richie hawtinit ja richard d jamekset siinä sivussa. tekijöitä on paljon, piirit on pienet mutta laajalle levinneet. ja siinä missä isoimmat starat puuttuu, on niitä ns. toinen toistaan kovempia staroja useita satoja. niistä nyt ei vaan isompi yleisö koskaan tule tietämään.

tekno on mitä on .. tulkaa niihin bileisiin (silloin harvoin kun niitä oikeasti on) iha sellasena kun ootte, ja tulkaa nyt ihmeessä juttelemaan ja esittäytymään. ei voi olla niin vaikeeta ;)

nojoo, kyllähän siinä 90-luvun puolivälissä tais tekno olla melko mainstreamia suomessakin....
mutta sitten vissiin nuoret alko käyttää eri huumeita ja rupes tykkään hiphopista yms löysäilystä.
+ onhan se coolimpaa ampua naapurin crack-diilereitä kö haistella savukonetta strobon välkkeessä... :-/

mutta tosissaan, onhan suomi vaan niin täynnä popedaeputyöjuntteja että tää on niin "tätä".

Kyl tääl on monta kovaa tekijää ja pelaajaa, mut eipä niit Suomessa kuule. Kyl tuol kylil electrohouset raikaa, mut ei tekno. Pitää olla trendikäs, se lienee suurin ongelma.

Tai ei mitään.

Quote by crc
paha siinä on mennä sekaan sanomaan hirveästi mitään jos lauma ukkoja fiilistelee jostain tietystä rumpukoneesta olevaa tiettyä yksittäistä soundia jossian biisissä, enemmän kun biisiä kokonaisuudessaan


Repesin ku tän luin :D *fiilisteli just lueskellessa tr-727 hi agogoa, yks parhaista soundeista ikinä*

Mitä tulee alkuperäisen juttuun, niin minusta tuntuu, että niitä teknobileitä on vain liian vähän, tai sit kaikki on vaan liian kaukana sieltä, missä itse majailen. Teknoa lisää kyllä kiitos ja ei sitä monotrack pumppua, oon jo liian vanha moiseen piripolkkaan.

Ja Plattarin/netin perusteella nyt on turha päätellä, millaisia itse teknotyypit oikeasti ovat. Tuskin itsekään annan lähellekään sitä kuvaa täällä, mitä olen oikeasti, en ainakaan myönnä. Foorumeilla vain lähinnä vittuilen ja dissaan, vaikka oikeasti arvostan kaikkea mahdollista ja ehkä kerran vuodessa voi minut nähdä keskivertoa huonommalla tuulella.

Lisää kaljaa ->

Quote by master bator
Eipä ole juurikaan mitään ns. monoträkkiä tai vastaavaa kuulunut oikein missään.

tervetuloa lahteen :P

nooh tarkoitin lähinnä sitä, että tekno on yleisellä tasolla synonyymi kaikelle paukkeelle. turha siinä on lässyttää mikä mahtaa olla sitä oikeeta teknoa, kun kaikki kuitenkin tavallaan on. mielipiteet muodostuu sen mukaan mitä eteen tulee, ja jos eteen tulee vain tietynlaista kapeaotsaista tarjontaa, niin on varsin ymmärrettävää, ettei siihen raaskita enempää tutustua.


Quote by MikkiHiiri
Ja Plattarin/netin perusteella nyt on turha päätellä, millaisia itse teknotyypit oikeasti ovat.

kaikkea tulee ja kannattaa käyttää päättelyihin :)

tekno on vaan paskaa musaa, myöntäkää jo itekki

Ei oo olemassa paskaa musaa, on vain paskoja kuuntelijoita

onko tekno muka musaa?

niinpä. ihme napit pohjassa menoa vaan

Ei oo olemassa paskaa musaa, vaan paskoja huumeita

O