Piuhat

Back to luomisen tuska O

Moi,
oon ostamassa isoa kasaa piuhoja enkä oikein tunnu (netistä ettimällä) löytäväni mitä haluan. tarviin ainakin balansoituja TRS(ts. stereo-plugi)piuhoja, xlr-mikki piuhan, 8:n piuhan (ei-balansoidun) stereo-plugi snaken. Hinnat joko huimaa päätä tai sitten en löydä mitä haluan. oon valmis maksamaan kohtuullisesti ja mieluiten helsingin alueelta. Toisin sanoen mikä kauppa pääkaupunkiseudulla myy laadukkaita eri sorttisia piuhoja kohtuulliseen hintaan. jotkut highendstudiot ei välttämättä siis tarjoa sitä mitä etin. kiitos.

Piuhat nyt vaan on yleisesti ottaen kalliita, en asiaa varmuudella tiedä mutta veikkaisin että osasyynä voi olla sekin että kaupat ottavat niistä hyvät katteet. Ainakin muilla aloilla ns. tarvikekrääsällä tuodaan niitä euroja taloon mitä halvan päätuotteen matalassa myyntihinnassa menetetään. Mut jeah enpä taloustieteile asiasta enempää kun en siitä oikeasti mitään tiedä ;)

Asiasta: en oo ikinä mitään hintavertailua tehnyt, kun yleisesti on tuntunut että kaikissa soitinliikkeissä piuhat on ihan yhtä kalliita. Mulla on ollu käsistään taitavempia kavereita jotka on sitten tehnyt piuhat itse (tarvikkeet ns. metritavarana jostain biltemasta whateva), joten se on varmasti kaikkein halvin tapa, ainakin vähän isommille määrille..

http://www.thomann.fi on ainakin yksi paikka josta hintoja voi katsoa..

Quote by OSC8

Asiasta: en oo ikinä mitään hintavertailua tehnyt, kun yleisesti on tuntunut että kaikissa soitinliikkeissä piuhat on ihan yhtä kalliita. Mulla on ollu käsistään taitavempia kavereita jotka on sitten tehnyt piuhat itse (tarvikkeet ns. metritavarana jostain biltemasta whateva), joten se on varmasti kaikkein halvin tapa, ainakin vähän isommille määrille..


Joo tota piuhojen ite tekemistä aattelin kans ehdottaa. Studiokäyttöön saa tehtyä helposti ite hyviä piuhoja, mut jos on tarkotus paljon keikkailla niin en niitä ite kyhättyjä suosittele.

Siis jos teet halvimmista plugeista(muovisia) ja parhaasta piuhasta, niin kustannukset jää reilusti alle sen mitä musaliikkeet pyytää(½ tms). Sit jos taas haluut kestävää keikkasettiä niihin tarvii(!) ostaa kunnon metalliplugit+jäykempää piuhaa, ne tulee maksamaan aika lähelle sen verran mitä peruspiuhat valmiina kaupassa. Jollon se hyöty jää siis minimaaliseks ja riski hajoomiselle on silti viä suurempi kun valmiina ostetuissa.

Mut.. studioon: paksuinta piuhaa mitä löytyy. Bebekistä itse löysin kohtuuhintasta läpinäkyvällä muovilla päällystettyä audiopiuhaa(balansoidut/stereopiuhat maksaa enemmän tai voi olla vaikeempia löytää). Muoviset 6.3 plugit samasta paikasta. XLR-liittimet Biltemasta(jostain syystä niiden hinta oli siellä alle ½ bebekin hinnasta).
Nää tiedot oli sitten 2-4 vuoden takaa, että kannattaa tsekkailta sitä hintatasoa.

oscillate on ihan oikeassa. Katteet on lähes joka puolelal piuhojen kohdalla vähintään 50% helposti jopa 60-80% myyntihinnasta. frendi sai joskus sisäänostohintaan RCA kaapelit ni kaupasta samat piuhat ois maksanu joku 6-7x enemmän.

Tulipas tsekattua sitten huvikseen Thomannilta noita hintoja niin näytti noi "tosi pro" piuhat olevan jotain 20e paikkeilla per yks 5m plugi-plugi, joka on kyllä ihan liikaa. Toinen ääripää oli sitten mielestäni aika mukavan hintanen sssnaken piuha: http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_the_sssnake_sk361-6_prodinfo.html

Siinä jos jotakuta kiinnostaa. 3.66e ei oo paha hinta kun aattelee että siinä on 6m hyvälaatusta paksua piuhaa ja kestävät metalliplugit.
Mut Thomanni on tietty Saksassa... :(

Jos jollekkin tulee esim bebekin kuvasto niin sieltä vois kaivaa hintatietoo tänne ;)

Ainakin 8 snake kannattaa ostaa Thomanilta, 20e 3metrin piuhasta ei oo mitn. Toisaalta 20e toimituskulut on kovat jos ei ole muutenkin tilailemassa.

Yks ratkaisu vois olla, et teet piuhat ite. Tarvittavat liittimet ja johtokela kaupasta, kolvi + tinaa ja vakaa käsi. Tulee halvemmaksi, joskin vaatii työtä.
Tää tietty sillä oletuksella, et mikki jne. piuhoihin kelpaa sama johto, jos kelpaa, tulee paljon halvemmaksi. Ja ainaki saat mitä haluat.

Lämpimästi suositeltavat (laadukkaat) valmistajat:
Gotham Gac kaapelit
Neutrik liittimet
Hitusen halvempia hyviä liittimiä ovat esim. Switchcraft ja Deltron.
Pk-seudulta tarvikkeita myy mm. Noretron, Studiotec,Radioduo ja tietty Bebek
Eli metritavarana kaapelit ja eiku väsäämään.
Itellä pysyy kolvi kädessä ja voisin ton setin duunaa vaikka bissepalkalla :excellent:

Quote by whuf.

Joo tota piuhojen ite tekemistä aattelin kans ehdottaa. Studiokäyttöön saa tehtyä helposti ite hyviä piuhoja, mut jos on tarkotus paljon keikkailla niin en niitä ite kyhättyjä suosittele.


wtf?

Et suosittele itsetehtyjä kaapeleita keikkakäytöön :eek:

Jos kaveri ostaa mikkikaapelia, Neutrikin 6.33mm plugeja / XLR:iä, ja hyvälaatuisia rca-liittimiä (mitä nyt ikinä tarvii), voin sanoa ihan omasta kokemuksesta että omatekemä kaapeli kestää noin 3-4 kertaa kauemmin kuin kaupasta ostettu.

Bändikäytössä on itsetehdistä kaapeleista hajonnut 8v aikana tasan yksi, silloinkin kyseessä oli liittimen hajoaminen (jäänyt johonkin väliin).

Kotikäytössä ei ole viimeisen 9v aikana hajonnut itsetehdyistä piuhoista kuin yksi, siinäkin meni kaapeli sisältä poikki (oli puristuksissa liian kauan).

Samassa hintaluokassa olevien (kaupasta ostettujen) kaapeleiden hajoamisia en jaksa edes ruveta laskemaan.. niitä on paljon..

Kolvi käteen vaan :)

Quote by Caro²

wtf?

Et suosittele itsetehtyjä kaapeleita keikkakäytöön :eek:
.........


Ok.

Mun käsitys on silti se että noissa tehdasvalmisteisissa on useemmin just sen plugin kiinnitys hieman parempi kun ite himassa väsäillyissä+kaikki materiaalit kestävempiä. Kaikkeen tietenkin vaikuttaa minkälaatusta rakennusmatskua oot ostanu ja miten niitä oot rakennellu. Varmasti jos hommaat parasta piuhaa ja parhaat plugit mitä löytyy ja niistä teet jotain niin kestää, mut myös maksaa. En tiedä oliko se tässä nyt kuitenkaan ideana...

Pääsääntösesti jos alat tekeen budjettipiuhoja jotka haluat halvemmalla kun kaupasta saatavat on se kestävyys huonompi. Kotikäytössä ei tuu pahemmin telottua mitään, joten siellä pärjää heikommillakin piuhoilla. Ja siis kyllähän noita heikkojakin vois keikoilla käyttää, mut sit olis syytä olla paljon backuppipiuhaa. Tää oli vaan ihan varotuksena, koska kaikkee sattuu ja sit voi vituttaa jos jää joku tärkee soitin pois tommosen kämmin takia.

Mut tää nyt oli vaan mun kokemus aiheesta.. oon ainakin rakennellu studiokäyttöön niin löysät(siis pehmeetä materiaalia) ja halvat piuhat etten niitä alkais keikoille rahtaan. Etuna tietty hinnan lisäks oli se että sain määrämittasia plugi-xlr piuhoja, eikä tarvinut ostaa jumalattoman kalliita 6metrisiä pölyn/häiriönkerääjiä lattialle lojuun.

Thomannin halpis-Ssnaket on sitten semmoisia että kompastut hiukankin siihen niin se on kerrasta paskana. Nuita piuhoja on niin helppo tinata itse että se on oikeasti erittäin harkinnanarvoinen vaihtoehto.

Quote by Roz
Thomannin halpis-Ssnaket on sitten semmoisia että kompastut hiukankin siihen niin se on kerrasta paskana. Nuita piuhoja on niin helppo tinata itse että se on oikeasti erittäin harkinnanarvoinen vaihtoehto.


Ahaa.. Noi näyttää ihan peruspiuhoilta, mut kai sitä on uskottava jos joku niitä käyttänyt niin sanoo :excellent:

Mikäs olis teidän suosituksenne hyväks kaupasta ostetuks keikkapiuhaks? Entä jos ite rakentais niin mitä osia siihen kannattas ottaa? Mitä tulis maksaan suurinpiirtein?

suosittelen tarkistamaan yleiselektroniikan tarjonnan.
http://www.yleiselektroniikka.fi

Quote by whuf.
Mun käsitys on silti se että noissa tehdasvalmisteisissa on useemmin just sen plugin kiinnitys hieman parempi kun ite himassa väsäillyissä+kaikki materiaalit kestävempiä. Kaikkeen tietenkin vaikuttaa minkälaatusta rakennusmatskua oot ostanu ja miten niitä oot rakennellu.


Joo no kyllä itse ainakin tiedän henkilöitä, jotka ovat innokkaita kolvailemaan piuhat ite vaativiinkin olosuhteisiin (PA/keikka jne käyttöön) ja ne näyttää ihan kalliilta ammattikaapeleilta ja kestää tyyliin pommi-iskun.

Quote by MikkiHiiri

Joo no kyllä itse ainakin tiedän henkilöitä, jotka ovat innokkaita kolvailemaan piuhat ite vaativiinkin olosuhteisiin (PA/keikka jne käyttöön) ja ne näyttää ihan kalliilta ammattikaapeleilta ja kestää tyyliin pommi-iskun.


Joo siis nimenomaan, vois rakentaa vaikka tankin sen kuparilangan ympärille. Mut eihän se tässä ollut pointtina. Kun piti ajatella myös kustannusten kannalta järkevintä vaihtoehtoo. Tuntu että kun tuolta Yleiselektroniikastakin tsekkaili niin samaan hintaan millä sieltä rakennat todella paskat muoviplugiset piuhat jollain ohuella perus narulla, saat kaupasta jykevät peruspiuhat jotka varmasti on paremmat kun ne...

Kuka täällä on oikeasti rakentanut itselleen piuhoja? Jäi vähän jotenkin semmonen fiilis roikkuun ilmaan et kukaan ei tiedä mistään mitään.
Mä olen rakennellut vaan paksut mutta heikot(pehmeät ja taipusat piuhat+muoviplugit) studiopiuhat jotka oli todella edulliset verrattuna kaupasta ostettaviin. Tarkkaa hintaa en muista kun tosta on jo aikaa kun ne väsäsin. Kiinnostais onko kellään jotain järkeviä "vankempia" ratkasuja? Vai onko se joku ammattisalaisuus...? :laugh:

Quote by whuf.

Kuka täällä on oikeasti rakentanut itselleen piuhoja? Jäi vähän jotenkin semmonen fiilis roikkuun ilmaan et kukaan ei tiedä mistään mitään.


Mä olen rakentanut kestäviä piuhoja, sekä halvoista, että kalliista liittimistä ja sekä paksuista että ohuista signaalijohtimista. Lisäksi olen rakentanut pari kaukokäyttökaapelia, toimivat nekin koko sen parin vuoden ajan ennen kuin myin koko PA:n pois.

Kyse on lähinnä vedonpoistosta ja tietysti piuhan oikeasta käytöstä. Tietysti piuhan kuori pitää päästä maunttaamaan siihen liittimeen siten, että mahdollinen rasitus ei tule itse juotokseen. Ja piuhoja käsiteltäessä ei pidä kiskoa muusta kuin liittimistä, kaikki lattialla olevat piuhat teipataan keikalla kiinni, ettei kukaan kompastu jne.

Quote by whuf.

Ahaa.. Noi näyttää ihan peruspiuhoilta, mut kai sitä on uskottava jos joku niitä käyttänyt niin sanoo :excellent:


Samoja kokemuksia, olen joskus ostanut Thomannilta noita halpapiuhoja ja ne ovat todella perseestä. Suoraan paketista joka kymmenes piuha oli valmiiksi heikossa hapessa ja ajan myötä puolet on hajonnut käsiin. En suosittele mihinkään oikeaan käyttöön.

O