Dave Clarke vaihtoi 12" -> cd.

Back to musiikki O

kun loppuu vinyyli niin loppuu oikea dj-toiminta.

Joo, oikeat soittimet kunniaan.. :scared:

Luuliko joku tosiaan että vinyyli on viimeinen dj-formaatti jota mikään ei tule koskaan syrjäyttämään?

taidat siis soittaa vain cd:itä ;)

piis,
j

;)

Quote by Shuffle
taidat siis soittaa vain cd:itä ;)

piis,
j

;)


Soitan tällähetkellä pelkästään vinyyliä. Aika heikosti tosin vielä.

Quote by Shuffle
kun loppuu vinyyli niin loppuu oikea dj-toiminta.

If vinyls die, I cry :crybaby:

Kyllä se tuohon menee pikkuhiljaa, moni isompi stara soittaa pelkästään CD:eitä nykyään. Onhan ne Pioneerin uudet CD-soittimet aika vempeleitä jahka niihin ehtii kunnolla tutustumaan.

Tykkään vinyylistä perkeleesti (käyttömukavuudeltaan ja tunnearvoltaan vieläkin parempi) mutta ei se mikään yksi ja ainoa oikea formaatti minulle ole.

Quote by Homegrove
Kyllä se tuohon menee pikkuhiljaa, moni isompi stara soittaa pelkästään CD:eitä nykyään. Onhan ne Pioneerin uudet CD-soittimet aika vempeleitä jahka niihin ehtii kunnolla tutustumaan.

Tykkään vinyylistä perkeleesti (käyttömukavuudeltaan ja tunnearvoltaan vieläkin parempi) mutta ei se mikään yksi ja ainoa oikea formaatti minulle ole.


sä ootkin PAKANA!

;)

vinyylistä se syntyi ja vinyylin mukana se kuolee.

No hohhoijaa, vinyyli on kuluva, painava, kallis ja epäekologinen formaatti jonka asemaa ei puolusta muu kuin käyttömukavuus ja pitkä perinne. Käyttömukavuuden osalta uudet CD-soittimet ja Final Scratchin tapaiset ratkaisut kiilaavat samalle viivalle ja osin ohikin ja perinteen merkitys alkaa kadota seuraavan sukupolven puskiessa markkinoille. Varmasti vinyylille löytyy niche-kysyntää hamaan tulevaisuuteen mutta kyllä DJ-toiminnan valtavirrassa se tulee varmasti siirtymään sivuun. Millä aikataululla, on tietysti toinen kysymys.

nimim. On munkin levyistä lähemmäs 90% vinyyliä mutta se ei tarkoita sitä ettei vois olla realisti.

joo kyllä munkin mielestä tallenteen formaatti on huomattavasti tärkeämpi juttu kuin itse musiikki. jos vinyylin tekeminen loppuu lopetan varmaan kaiken musiikin ostamisen ja bailuissa käymisen, kun mua ahdistaa jos tiedän että musiikki tulee cd:iltä tai v*ttu jopa mp3/digiformaateilta.

no, vinyyli on jonkinlaisen uskonnon asemassa, tuskin se milloinkaan täysin poistuu näyttämöltä.
itselleni ainakaan vinyyli ei ole mikään arvo-sinänsä. itse asiassa, ketuttaa kun huomaa vanhempien kiekkojen kuluneen soundiltaan tunkkaisiksi. musiikki on kuitenkin immateriaalista, media on vain väline sille.

final scratch kiehtoisi sen suomien mahdollisuuksien takia: periaatteessa rajaton määrä musiikkia, mahdollisuus oman (tai kaverien jne.) tuotannon, hämärien edittien yms. soittamiseen, ts. luovuus korostuu dj-toiminnassa; ei niinkään se, onko pystynyt haalimaan uusimmat whitelabelit ja tulikuumat promot. lisäksi perinteinen, palvottu käyttöliittymä säilyy lähes ennallaan -voi edelleenkin patsastella teknareiden takana entiseen malliin :)

en usko, että artisteille koituu välitöntä hallaa tästä evoluutiosta.
dj-musiikkia voi myydä muutenkin kuin vinyylillä, ja tuskin kukaan vakavissaan oleva tiskijukka rupeaa luukuttamaan heikkolaatuisia mp3: ia PA:lla.

Quote by uniko1
joo kyllä munkin mielestä tallenteen formaatti on huomattavasti tärkeämpi juttu kuin itse musiikki..


No huh! No mitäs teet formaatilla, jos ei ole olemassa hyvää musaa? Jos suurin osa ihmisistä ajattelisi näin niin eipä taitais olla yhtäkään dj:tä maailmassa. Hyvä musa on hyvää vaikka se tulisi viemäristä.
:angry:

"Kato kun on hyvännäköinen formatlisti tossa setissä"
"Aika hyvä vaihto neliraitanauhurista savikiekkoon"
:D

Eihän vinyyli mihikään poistu, eikös tällä hetkellä vinyylit ole jossain määrin jopa muodissa?

En kyllä ymmärrä miksi pitäis siirtyä soittaan vaan yhtä formaattia, monipuolisuus kunniaan!

Quote by Protesti
Quote by uniko1
joo kyllä munkin mielestä tallenteen formaatti on huomattavasti tärkeämpi juttu kuin itse musiikki..


No huh! No mitäs teet formaatilla, jos ei ole olemassa hyvää musaa? Jos suurin osa ihmisistä ajattelisi näin niin eipä taitais olla yhtäkään dj:tä maailmassa. Hyvä musa on hyvää vaikka se tulisi viemäristä.
:angry:

"Kato kun on hyvännäköinen formatlisti tossa setissä"
"Aika hyvä vaihto neliraitanauhurista savikiekkoon"
:D


eiköhän toi nyt ollu puhdasta huumoria kuitenki ;)...

ai sori Protesti unohdin selkiyttävät hymiöjoukot edellisestä kommentistani.

final scratch on mieletön innovaatio, jonka toivoisi konseptina kehittyvän ja yleistyvän nopeasti. kuten sanottu, se antaa dj:lle mahdollisuuden rakentaa setistään hyvin luovan kokonaisuuden ja haluttaessa sekoittaa levyjen soittamisen ja musiikin tuottamisen toisiinsa omilla editeillä, yhtä settiä varten rakennetuilla jutuilla, settiä varten koostetuilla "omilla skrätsi-levyillä" jne.

kun final scratchin softaan saadaan VST-pluginit, eletään varmaan vähän aikaa sitä kautta kun kaikkia rupeaa nopeasti vituttamaan efektien ylikäyttö DJ-seteissä kuten joskus pioneerin flangerin tulemisen aikoihin. mutta lopputulos on taas askel eteenpäin luovien dj:den mahdollisuuksien monipuolistamisessa.

markkinoillahan on nyt ainakin toinenkin vakavastiotettava "FS-laite", ranen serato. nettikirjoitteluissa sitä ainakin kehutaan FS:ä paremmaksi, omat kokemukset FS:stä ovat ainakin tuoneet sen fiiliksen että innovaattorilla on tietty vielä alkukankeuksia: softaongelmia, vähän pätkimistä nopeissa biisin kelauksissa esim. paikkaa etsiessä ja ei kuuluva, mutta skrätsätessä hieman tuntuva latenssi.

ainoa ongelma on se, jonka richie hawtin - eli yksi ekoista FS-betakäyttäjistä - toi esille jossain lehtihaastattelussa muutamia vuosia sitten: jostain syystä elektronisen musiikin piirit ovat vitun niheitä uuden teknologian suhteen, kuten tämänkin threadin muutamat kommentit osoittavat. on se outoa että tehdään "futuristista musaa" mutta muutosvastarintaa löytyy huomattavasti enemmän kuin massamarkkinoilla, jotka ovat esim. toivottaneet ipodit nopeasti tervetulleiksi uusiksi kivoiksi laitteiksi.

Quote by J-P
Jahas, jälleen vinyyli osoittaa kuolevaisuutensa, Dave Clarke ilmoitti (jostain syystä) siirtyvänsä soittamaan cd:tä. surkeeta imho.
hawtin&bug yms/final scraths, cd:t etcetcymsmyms.

kurjaa, etteivät edes isotherrat levylafkanomistajat tue tuota ihanaa formaattia.

eniten asennetta löytyi hulkkoselta, joka olisi saanut final skrätsin, mutta ei ottanut :) props!

pitäkää vinyyli elossa!


Mistäs tällästä oot kuullu?
(ei kai tää rölli oo)

Quote by erik
final scratch kiehtoisi sen suomien mahdollisuuksien takia: periaatteessa rajaton määrä musiikkia, mahdollisuus oman (tai kaverien jne.) tuotannon, hämärien edittien yms. soittamiseen, ts. luovuus korostuu dj-toiminnassa; ei niinkään se, onko pystynyt haalimaan uusimmat whitelabelit ja tulikuumat promot. lisäksi perinteinen, palvottu käyttöliittymä säilyy lähes ennallaan -voi edelleenkin patsastella teknareiden takana entiseen malliin :)


Minä olen lähinnä vinyylin kannalla nimenomaan käyttöliittymän takia. Final Scratchin kyllä kelpuuttaisin itsellenikin (mutta ainoastaan *NIX pohjaiselle käyttikselle, Wintoosa olisi liian iso riski).

Varmasti tottuisin ja oppisin soittamaan myös cd:ltä, mutta niin kauan kuin ei ole pakko, en sitä aio sen suuremmin tehdä. Ja yksi etu vinyylissä on selkeästi muihin formaatteihin nähden, vinyylin raitoja voi lukea. Esimerkiksi suvantojen yms. erilaisten kohtien spottaus ei cd-soittimen nestekidenäytöltä onnistu (ja kyllä, joskus tulee soitettua uusia levyjä joita ei tunne yhtä hyvin kuin omia pallejaan).

Quote by jUSSi
Ja yksi etu vinyylissä on selkeästi muihin formaatteihin nähden, vinyylin raitoja voi lukea. Esimerkiksi suvantojen yms. erilaisten kohtien spottaus ei cd-soittimen nestekidenäytöltä onnistu (ja kyllä, joskus tulee soitettua uusia levyjä joita ei tunne yhtä hyvin kuin omia pallejaan).


tärkeä pointti, toihan ei final scratchinkaan kanssa kaiketi ole mahdollista, vaikka kiekkoja pyöritelläänkin. ei sitä kaikkia biisejä voi ulkoa tuntea.

Quote by jUSSi
Minä olen lähinnä vinyylin kannalla nimenomaan käyttöliittymän takia. Final Scratchin kyllä kelpuuttaisin itsellenikin (mutta ainoastaan *NIX pohjaiselle käyttikselle, Wintoosa olisi liian iso riski).


Eikös tuo alkuperäinen FS-softa ollutkin vain ja ainoastaan Linuxissa pyörivä sekä alusta loppuun stantonin äijien koodaama, ja uudempi Windows-versio sitten Native Instrumentsilta lisensoidun koodin päälle rakennettu? Näin mä ainakin muistelisin lukeneeni..

Mutta on-topic sen verran että erikin kanssa olen samoilla linjoilla siitä, että dj-formaattien siirtyessä digitaaliseen maailmaan ei se olisi enää ongelma, että kappaleiden uutuus- tai harvinaisuusarvo sanelisi raitalistojen sisältöä, mikä olisi tietenkin hienoa. Piratismin mahdollista lisääntymistä en pitäisi ongelmana, koska uskon miltei kaikilla jukilla olevan kuitenkin sen verran selkärankaa, että soitettavat kappaleet hankitaan alkuperäisinä.

Nämä digitaali/aikakoodivinyyli -ratkaisut ovat kuitenkin vielä suht uutta teknologiaa, mutta toimivat kuitenkin niin hyvin, että ammattilaisetkin ovat alkaneet niitä jo aktiivisesti käyttää -> tulevaisuus niiden kannalta näyttää mielestäni varsin valoisalta, kun ottaa huomioon että kaikki teknologiat kuitenkin kehittyvät tässä vaiheessa elinkaartaan varsinkin vakaudessa ja käytännön toimivuudessa vielä lisää. Minä ainakin seuraan mielenkiinnolla, mitä tuleman pitää tällä saralla (vaikka ainoastaan vinyylikiekkoja levykaupoista ostelenkin).

edit: tarkennusta

Quote by erik
Quote by jUSSi
Ja yksi etu vinyylissä on selkeästi muihin formaatteihin nähden, vinyylin raitoja voi lukea. Esimerkiksi suvantojen yms. erilaisten kohtien spottaus ei cd-soittimen nestekidenäytöltä onnistu (ja kyllä, joskus tulee soitettua uusia levyjä joita ei tunne yhtä hyvin kuin omia pallejaan).


tärkeä pointti, toihan ei final scratchinkaan kanssa kaiketi ole mahdollista, vaikka kiekkoja pyöritelläänkin. ei sitä kaikkia biisejä voi ulkoa tuntea.


Totta tupisette, mutta heitetään löylyä kiukaalle sen verran, että tuonkin ongelman voi ratkaista tietyllä tapaa esim koodaamalla siihen FS (tms) -softaan jonkinnäköisen tasokuvaajan aikajanalle. Samahan se sitten on, katsooko sitä levyn pintaa vai läppärin näyttöä.

edit: krhm, hetkinen.. nyt en kerkeä asiaa tarkistamaan, mutta itse asiassa kun tarkemmin miettii niin siinähän taitaakin jo olla semmoinen :)

Jahas, jälleen vinyyli osoittaa kuolevaisuutensa, Dave Clarke ilmoitti (jostain syystä) siirtyvänsä soittamaan cd:tä. surkeeta imho.
hawtin&bug yms/final scraths, cd:t etcetcymsmyms.

kurjaa, etteivät edes isotherrat levylafkanomistajat tue tuota ihanaa formaattia.

eniten asennetta löytyi hulkkoselta, joka olisi saanut final skrätsin, mutta ei ottanut :) props!

pitäkää vinyyli elossa!

O