Sounblaster Audigy musiikkikäyttöön?

Back to luomisen tuska O

Eli onko kyseisessä kortissa potentiaalia musiikkikäytössä? Erityisesti kiinnostaisi kuulla latenssiajoista yms. :confused:

Quote by Transistor
Eli onko kyseisessä kortissa potentiaalia musiikkikäytössä? Erityisesti kiinnostaisi kuulla latenssiajoista yms. :confused:


Latenssista en tiedä, mutta paskalta se kortti soundaa kuten kaikki SB:t :S
Bassot leikkaantuu ja kumisee, yläkeskiäänissä on monttu ja ylädiskantit
särisee ja leikkaantuu n.18khz:sta pois.. Paljos ton kortin hinta oli? Sais
varmasti paremman samalla hinnalla. Pelikäyttöön toi sopiikin sitten
varmasti ehkä parhaiten hintaluokassaan niinkun SB:t yleensä

Creative on tosiaan enempi sellanen peliäänikorttien valmistaja.

Tsekkaappa Tuppu:n kokemukset Äänikortit -topikissa.. vink ;)

Jees ja vaikka siellä jossain myöhemmin hehkutan innostuneena audigy2 platinum ex:ää, niin senkin voi oikeastaan unohtaa. Siinäkään ei toimi 24bit tila kuin 96kHz:llä kiinteästi ja itse en 96-tilaa käytä koskaan, kun se vie tuplasti prossutehoa. Jotkut audigymallit on ääneltään ihan ok, varsinkin audigy2 (mulla ääni kiertää m-audion delta1010:stä audigy2ex:ään ja käytän sitä vain kuulokevahvarina mun luureille ja tavallisissa windows-äänissä kuten peleissä), mutta musakäytössä ajurit saattavat temppuilla. Muistaakseni toi EX:n ajuri kaatuili sillon tällöin ja suurilla kuormituksilla joutuu lyömään enemmän latenssia, ettei pätki.

kantsii tsekkailla vaikka m-audio delta audiophileä, Echon kortteja, terratec ewx2496:sta tai st audio dsp24 valueta (ei mk2:sta, koska siinä taajuusvaste leikkaantuu erittäin jyrkästi 50Hz:stä alaspäin (mieletön moka)). Noista oikeesti suosittelisin vain m-audiota ja echoa ja jos massia enemmän, niin RME:tä, mutta jos on onni myötä, niin terra ja st audio toimii kans, joista jälkimmäisen taajuusvasteessa ja kohinatasoisssa lievää parantamisen varaa. Hinta tosin on halpa. Noista hinta/laatu-suhteeltaan ehkä paras on terratec, jos ei kaipaa midi-liitäntöjä.

Hintoja (nykästy t-kaupan sivuilta, mutta samoilla hinnoilla saa kyl suomestaki, ku vaan osaa kysyä):

-ST Audio DSP24 value 125e (ilman midiä ja digiliitäntöjä)
-Terratec EWX 24/96 133e (ilman midiliitäntöjä)
-ST Audio DSP24 value+ 158e (midit ja digiliitännät)
-M-audio Audiophile 168e (midi/digiliitännät löytyy) <- tätä suosittelen ehdottomasti eniten!
-Echo MIA 24-96 235e (ei midiä, mutta digi on)
-Echo MIAmidi 24-96 255e (midi/digiliitännät löytyy)

Quote by Tuppu_
Jees ja vaikka siellä jossain myöhemmin hehkutan innostuneena audigy2 platinum ex:ää, niin senkin voi oikeastaan unohtaa. Siinäkään ei toimi 24bit tila kuin 96kHz:llä kiinteästi ja itse en 96-tilaa käytä koskaan, kun se vie tuplasti prossutehoa. Jotkut audigymallit on ääneltään ihan ok, varsinkin audigy2, mutta musakäytössä ajurit saattavat temppuilla. Muistaakseni toi EX:n ajuri kaatuili sillon tällöin ja suurilla kuormituksilla joutuu lyömään enemmän latenssia, ettei pätki.


mullon tavallinen audigy 2 eika oo ollu minkaannakosta ongelmaa ajurien kanssa. toimii 24-bit tila seka 48khz ja yli (alle oo testannutkaa ollenkaan) eika oo kaatunu suurissa kuormituksissakaan (fruityssa ollu kolmisenkyta trackia ja saman verran fx:ia). tal kortilla paasee ASIO:lla 2ms latenssiin mut oon kayttany 7ms:ia. tuo audigy 2 ei myoskaan tunnu karsivan edellamainitusta sarisevista diskanteista - ei erotu ainakaan mun luureilla missa on vastetta 5hz - 35khz. kortista en sit tiia mita kuoppia ja toyssyja on matkalla kun en oo kayny studikalla ajamassa sweeppeja.

mut joo, jos aikoo tosissaan musaa tehda nii ehka joku parempi kortti on paikallaan ku creativen peruskortti, pyorivat noi "merkit" kuitenki samois hintaluokis nykyaan jo. mulle on kyl riittany harrastusmieles ihan hyvin..

edit: pari typoo

Niin, siis asio-ajurilla (mitä yleensä esim. cubasea/logicia käyttäessä käytetään) 24bit tila on kiinteä 96kHz, 16 bitillä taajuus on kiinteä 48kHz. Itseasiassa joissain ohjelmissa voi käyttää myös 24bit nauhoitusta ja 48kHz tilaa, mutta tällöin muunto tapahtuu ensin normaalisti 16bittisenä, jonka jälkeen se tallentuu silti 24bittisenä, koska ohjelmasta näin valittiin. (Muistaakseni SOSin testissä näin luki). Tällöin 24 bittisyyden hyöty jää täysin pois. Tavallisella directx-ajurilla kyllä voi nauhoitella 24bit ja melkein millä näytteistyksellä hyvänsä, mutta asiolla ei onnistu.

Niin ja se audigyn mahdollinen taajuusvasteen sahaus ei siis kuulu kovin selvästi, kuten mainitsin, mutta näkyy erittäin selvästi taajuusvastemittauksissa. Audigy2:n vasteet pitäisi olla "kunnossa" ja mm. paremmat kuin st audio dsp24:n, mutta ajurit toistaiseksi ovat pahasti jäljessä muita "oikeita" musa-äänikortteja.

Quote by djsakke
tal kortilla paasee ASIO:lla 2ms latenssiin mut oon kayttany 7ms:ia. tuo audigy 2 ei myoskaan tunnu karsivan edellamainitusta sarisevista diskanteista - ei erotu ainakaan mun luureilla missa on vastetta 5hz - 35khz. kortista en sit tiia mita kuoppia ja toyssyja on matkalla kun en oo kayny studikalla ajamassa sweeppeja.


Vasteet, sähköiset arvot ja erottelevuus on todellakin PASKA. Mitä voi
odottaa korttivalmistajalta, joka ei ole koskaan ammattitasoa nähnykään
muuta kuin spekseissä joita yrittää kelvottomasti kopioida. Kuuntele jotain
parempaa korttia (jonka valmistajat ovat alunperinkin olleet musiikin
ammattilaisia) niin alat pikkuhiljaa erottaa kuinka surkea toi on. Kuulokin
tottuu. nimim. ennen 192kbit MP3 kuulosti CD-tason ääneltä ja nykyään
täydeltä paskalta.

Moni luulee että ero on vain spekseissä. Sit ihmetellään että miten noi
muut saa noin hyvää soundia kun pullonkaulana olikin paska äänikortti.

:)

Tupun mainitsemista Terratec EWX24/96 voin ite ainakin suositella
kokemuksen perusteella. Toimi kaikkien softien kanssa loistavasti ilman
ongelmia ja ääni oli riittävän hyvä. Masterointien jne jälkeen soundi ei
paljoa muuttunut, joten luotettava työjuhta se oli. ST Audio ei myöskään
oo tuottanu paljoa pettymystä. Katoin tosin yhdestä mittauspaikasta että
äänet leikkautuu ihmeellisesti 50Hz alaspäin pois kokonaan :confused:

Ja digiliitännöillä ei tee mitään, jos kortti on paska. Kannattaa muistaa että
muunnos on jo tehty digiliitäntää ennen. Ts. ainut hyöty digistä on kohinan
poisto

Hyvillä monitoreilla ja kuulokkeilla korttien äänenlaatuerot tulevat kyllä esille. Mutta se on myös totta, että audigy1 ja audigy2-mallien välillä on todella suuria eroja äänenlaadussa. Audigy2-mallisto oikeasti on äänenlaadultaan jo hyvää luokkaa ja olen sen netistä löytyvien mittaustulosten lisäksi myös itse todennut kuuntelemalla. Tekisivätpä vielä hyvät asio-ajurit, mitkä kaikilta muilta merkeiltä löytyvät, niin sitä voisi jo käyttää jossain musasetupissa. Studioon en kuitenkaan soundblasteria ostaisi, kun muita laadukkaampia kortteja on tarjolla.

Ja tuosta dsp24:n taajuusvasteesta, että se mk2:n vaste leikkaa alle 50Hz hirveän jyrkästi, eli vaste on ihan susi. Alkup. dsp24:n vasteessa on diskanttialueella jyrkkä monen desibelin monttu ja kummankin kortin kohina-arvot nauhoitettaessa ovat vain n. 85dB, joka tosin on monille riittävä arvo. Mielestäni tilanne ei kuitenkaan ole kovin hyvä, jos audigy2 jopa pärjää noille arvoille suoralla taajuusvasteellaan ja s/n suhteella, joka on väh. 90-95dB.

Quote by Tuppu_
Hyvillä monitoreilla ja kuulokkeilla korttien äänenlaatuerot tulevat kyllä esille. Mutta se on myös totta, että audigy1 ja audigy2-mallien välillä on todella suuria eroja äänenlaadussa. Audigy2-mallisto oikeasti on äänenlaadultaan jo hyvää luokkaa ja olen sen netistä löytyvien mittaustulosten lisäksi myös itse todennut kuuntelemalla.


Juu no en ookaa tota audigy2:ta kuullu. Oletin sen olevan raudaltaan ykköstä vastaava

Quote by MikkiHiiri

Moni luulee että ero on vain spekseissä. Sit ihmetellään että miten noi
muut saa noin hyvää soundia kun pullonkaulana olikin paska äänikortti.

:)

Ja digiliitännöillä ei tee mitään, jos kortti on paska. Kannattaa muistaa että
muunnos on jo tehty digiliitäntää ennen. Ts. ainut hyöty digistä on kohinan
poisto


WORD.

Paska ääni (sisään ja ulos), paskat ajurit, paskat komponentit ja muuten vaan p*sk* tulee nykyisin ihan ekana mieleen Creativesta. Ei voi mitään... =)

Toki mun kokemukset perustuu ihan normi-liveen kx ajureilla joten myönnetään, et ehkä hiukka ääripäästä nää mun kokemukset... mut kreative ja sanudblastaaja sekin. Toi audigy 2 on jäänyt multa ihan testaamatta -jostain kumman syystä ;) - et oikeestaan omakohtanen kokemus multa tästä kortista kyllä puuttuu...

Quote by 029

Paska ääni (sisään ja ulos), paskat ajurit, paskat komponentit ja muuten vaan p*sk* tulee nykyisin ihan ekana mieleen Creativesta. Ei voi mitään... =)

Toki mun kokemukset perustuu ihan normi-liveen kx ajureilla joten myönnetään, et ehkä hiukka ääripäästä nää mun kokemukset... mut kreative ja sanudblastaaja sekin. Toi audigy 2 on jäänyt multa ihan testaamatta -jostain kumman syystä ;) - et oikeestaan omakohtanen kokemus multa tästä kortista kyllä puuttuu...


Niinpä. Jos audigy2 on ihan eri maata audigy1:n kans, niin älkää edes liveen yrittäkö verrata! Livessähän ei koskaan ole ollut kunnon asio-ajureita. Audigy2:ssa sentään jo on kontuullisen hyvät, vaikkakin rajoittuneet. Audigy2:ta ei pidä verrata liveen. Niin suuri ero kyseisten korttien toiminnassa ja äänenlaadussa on.

Livessä ei ole asio-ajureita vakiona, Audigy2:ssa on. Liven s/n-suhde on jotain välillä 70-80db ja audigy2:ssa 90-95db. Samoin dynamiikka-arvot ja taajuusvaste ovat paremmat audigy2:ssa. Äänenlaadunkin kuulee paremmaksi aika helposti.

Äänenlaadulliset suoritusarvot audigy2:ssa ovat lähes samaa luokkaa kuin esim. m-audion ja terratecin korteissa ja kuten mainitsin, niin jopa pesee st audion. ;)

Quote by Tuppu_
Niinpä. Jos audigy2 on ihan eri maata audigy1:n kans, niin älkää edes liveen yrittäkö verrata! Livessähän ei koskaan ole ollut kunnon asio-ajureita. Audigy2:ssa sentään jo on kontuullisen hyvät, vaikkakin rajoittuneet. Audigy2:ta ei pidä verrata liveen. Niin suuri ero kyseisten korttien toiminnassa ja äänenlaadussa on.


Totta.. ei noita kannata kyllä verrata :)

Eräs tuottaja kehui Marian Marc 8 nimistä korttia, josta löytyy tietoa mm. http://www.soundata.fi sivuilta...
Kellään kokemuksia, hinta ei ainakaan ole mikään kauhean paha...
verrattuna..?

T:Tero

joohops, onhan toi audigy2 ihan hyvä kortti ja olen sillä mukavasti
audion kanssa pärjäillyt, mutta kyllä sitä silti vaan haikailee rautaisemman kortin perään. RME:n Hammerfall on aika kova sana,
ja jos ei sisääntuloja tarvitse useampaa, niin siitäkin saa riisutun mallin.
Hinta tosin on kyllä ihan eri luokkaa kuin audigyssä. Joktap, itse kyllä
hommaisin mielummin kunnon audiokortin, kuin tollasen halvan ja ihan ok:n allrounderin. Niin, ja siinä ei ole GSIF ajureita. Jos joku sellaisilla jotain tekee.

Ammattilaisen mielipide:

ajurit http://come.to/sblive

Latenssit 2.5 ms minimissää asio ajureilla.
Ja jopa toimii.

http://www.mikseri.net/rajatila

Itselläni käytössä SB Audigy Platinum, siis ykkösversio.
Joten kuten tuolla kitkuttelee, mutta äänenlaatu ei kyllä
yllä parhaiden tasolle. Ja ennen kaikkea, ASIO-tuki on ihan
paska. Latenssit kyllä on ihan kohdallaan, mutta se ei kyllä
valitettavasti paljon lohduta. Vaihtoon menee jahka vaan
on rahaa tehdä moinen temppu. :)

Quote by Alleyfoo
Ammattilaisen mielipide:


Missä? Mikä? :)

O