Akai MPC1000

Back to luomisen tuska O

Apuva!

Olin ihan MPC2000:sta ostelemassa, mutta nyt pakka menee sekasin...ehkä.



http://www.akaipro.com/global/welcome.html

Onkohan tuo vain halpa MPC kivoilla featureilla ja rumalla ulkoasulla, vaiko ihan järkevä ostos.
Ainakin USB-linkki on erittäin tervetullut ja 8-out vakio myös.

KEY FEATURES
Established friendly and intuitive user interface of MPC series.
Easy-to-use MIDI sequencer/drum sampler offering a great alternative to complex computer based products.
Great-feeling, velocity and pressure sensitive pads for expressive programming.
A 16 levels function giving you one sound on all pads with varied level, tuning, attack, decay or filter per pad.
Two separate effects processors and one main out effect processor; all which can be used simultaneously.
4-pole filters (two 2-pole filters) filtering for each of the 32 voices.
Two Q-Link sliders for realtime performance control.
2 x MIDI In and 2 x MIDI Out.
32 MIDI channels.
16Mb RAM standard, expandable to 128Mb .
Internal preset sounds in flash.
Save/load your sound and sequence data to/from Compact Flash.
Portable laptop size - ideal for taking your act on the road.

huh, onpas se ruma. mutta kivoista featureista en tiedä, koska ainakin tuon listan mukaan näyttää täysin samalta kuin MPC2000:nen. näitä ei löydy originaalista:


Two Q-Link sliders for realtime performance control.
Internal preset sounds in flash.
Save/load your sound and sequence data to/from Compact Flash.
Portable laptop size - ideal for taking your act on the road.


originaalissa yksi slideri - jota harvemmin tulee käytettyä kun tuo 16-levels function on ohjelmointiin yleensä miellyttävämpi. compact flash ja sisäiset soundit ovat uutta ja filtterikin ehkä uusi.. originaalin filtteri onkin käyttökelvoton.

jos efektit ovat suurinpiirtein samat kuin MPC2000:n saatavassa efektikortissa, niin ei kantsi hurrata :)

onkohan tossa scsi? kaipa, toivottavasti flash ei oo ainoa tallennusmedia.

kiva tietää hinta kun tulee, vähän heikolta yritykseltä hypätä groovebox-kelkkaan toi vaikuttaa, kun väritkin on haettu tolleen.

950e ilomoitti ainakin yksi ranskalainen liike.



toinen kuva. Ihan järkyttävä väriyhdistelmä :(

Toihan on siistin retrovärinen. Tyyliin kasari Casio/Korg-osastoa.

futuremusicin testissä sai ainaski ihan hyvät arviot.. vaikuttaakohan toi esim mpc2000/XL hintoihin,vois käytettyjenkin arvo vähän liikkua!?:)

Quote by R
futuremusicin testissä sai ainaski ihan hyvät arviot..

oli muuten taas semmoinen "testaus" ettei tainnut laite edes laatikosta poistua..
mutta onhan tuo näpsäkämpi kuin 2000xl. silti,molemmat ylihinnoiteltuja..

off topic:

Jep, tuosta FM:stä tuli mieleen, että itteänikin välillä harmittaa niiden testit, kun niissä suunnileen vain selostetaan, mitä laitteessa on, eikä sitä, millaisia ne on, että onko laite mahdollisesti hyvä vai ei. Ja muutenkin ne painottaa aina jotenkin hämärästi niitä ominaisuuksia. Joku tosi hyvä ja yleisesti käytetty laite saattaa saada huonot arviot, kun ne ei vaan yksinkertasesti tajua, mihin sitä laitetta oikeesti käytetään.

Esim. JP8000:n supersahan tapauksessakaan ne ei oo koskaan tajunnu, mihin sitä käytetään. Sehän on ko. synan käytetyin ominaisuus ja siitä ei siltikään puhuta sen kovemmalla äänellä. Ja jos niillä on testissä esim. joku hardis-reverbi, niin ei ne kuvaile sitä reverbin soundia mitenkään, saattavat vain sanoa, että parempi ku aiemmassa versiossa ja sit cd:llä saattaa olla joku demopätkä, josta ei varmasti ota selvää, hiipuuko hännät pehmeästi vai ei jne. Sitten niillä on tapana kehua brittiläisten valmistamat kamat ihan kattoon, kuten esim. novationit on aina arvosteluissa 10/10 melkein poikkeuksetta. :confused: Nykyään tuleekin lähinnä ostettua tuota lehteä vain, että näkee, mitä uusia vehkeitä on tulossa tai tullu.

Kuukausi sitten tiedustelin Oulun musiikkitalosta tota MPC1K:ta. Äijä soitti Akaille ja ne sano sieltä, että kysesitä laitetta ei tuoda suomeen. Tammikuussa jotkut uudet neuvottelut kuulemma. Thomanilla hinta on 1200e eli aika kallis. Ranskasta näyttäis irtoavan alle tuhanteen euroon, mut eivät ole mailiin vastanneet. Mistähän tuota sitten seuraavaksi tiedustelisi...ehdotuksia?

mpc1000 on kieltämättä kiinnostava, eikä vähiten kompaktin kokonsa puolesta. itse olen lähdössä tammikuussa hieman pitemmänksikin ajaksi Ranskaan. eli eiköhän siis laiteta sellainen pieni biznizz käyntiin, että halukkaat ilmoittavat nimensä, siirtävät rahansa tililleni ja minä alan lähettelemään sitten paketteja sieltä Suomeen kuin Joulupukki konsanaan. katsotaan samalla irtoaako usemman mpc:n ostoksella könttäalennusta... 8.D

no, jos ei niin lupaan ainakin kirjoittaa tänne jotain jos ja kun pääsee lähitulevaisuudessa em. laatikkoa koskettelemaan.

Quote by jk73
mpc1000 on kieltämättä kiinnostava, eikä vähiten kompaktin kokonsa puolesta. itse olen lähdössä tammikuussa hieman pitemmänksikin ajaksi Ranskaan. eli eiköhän siis laiteta sellainen pieni biznizz käyntiin, että halukkaat ilmoittavat nimensä, siirtävät rahansa tililleni ja minä alan lähettelemään sitten paketteja sieltä Suomeen kuin Joulupukki konsanaan. katsotaan samalla irtoaako usemman mpc:n ostoksella könttäalennusta... 8.D

no, jos ei niin lupaan ainakin kirjoittaa tänne jotain jos ja kun pääsee lähitulevaisuudessa em. laatikkoa koskettelemaan.


Mulla olis tarkoitus ostaa tammikuussa toi. Kerro ihmeessä sit mahdollisimman nopeesti, että mikä siellä on meininki ja mistä kandeis ostaa. Ellen sit muualta löydä nii tilaan Thomannilta :(

OT: mitä eroa noilla mpc2000 ja 2000XL-versioilla on?
xl-mallissa olikai kallistettava näyttö ja joku uus fx-algoritmi ja tietysti
muutamasatae hintaeroo,mutta mitä muuta?

(mikä ihmeen "originaali"?! 2000 ei oo akain ensimmäisiä MPC sarjan juttuja...)

jep, akain suomen maahantuoja on perinteisesti ryssinyt hommat; montakohan mpc200:stakin suomeen on myyty ja varmaan 90% ulkomailta.

http://www.turnkey.co.uk on ainakin edullinen ja luotettava putiikki -> £599.99 eli pyöreesti 1000e

Quote by R
OT: mitä eroa noilla mpc2000 ja 2000XL-versioilla on?

http://www.mpc2000xl.com/summary.htm

hauska laite, suosittelen :)

Quote by keijo imailija
Quote by R
OT: mitä eroa noilla mpc2000 ja 2000XL-versioilla on?

http://www.mpc2000xl.com/summary.htm

hauska laite, suosittelen :)

..tuo selventipaljon..

ilmaisia soundeja laiskoille ihmisille, joita voi tietenkin käyttää muissakin laitteissa:

http://www.akaipro.com/int/mpc1k/sounds.html

onko kukaan vieläkään päässy testailee?

Itselle tulossa 2000XL ensi viikolla :cool: . Mitä kokemuksia teillä on MPC-sarjan vekottimista yleissekvenssereinä (synat, samplerit ym.), että kannattaako alkaa jo myymään RM1X:ää pois viemästä tilaa?

No onko porukka jo saanut noita MPC1000:ja? Jos niin pistäkää kokemuksia ja mielipiteitä.

Paristakin lähteestä olen kuullut, että OS sisältää pitkän listan bugeja. Tuntuu olevan normaalia näin Akain uusille laitteille.

niin, MPC1000:n OS on jo viidennessä päivityksessään ja laite saapui kauppoihin milloin, viime marraskuussa? itseäni ei tosin yksikään bugeista ole ehtinyt haitata ennen kuin ne oli jo korjattu, samoin uudet päivitykset on jopa tuoneet mukanaan pari uutta featurea.

mm. mpc-tutor.com:n forumilla jengi tosin jo keskustelee mahdollisuudesta kirjoittaa koko OS itse uusiksi...

laiskana miehenä en jaksa alkaa kirjoittaa mitään pitkää "arvostelua" laitteesta koska niitä löytyy googlellä. itse vaihdoin mpc2kxl:n pois lähinnä kompaktiuden takia, isoa mpc:tä ei jaksanut raahata edes takaisin kodin ja studion väliä koko aikaa ja toisaalta jos käyttää myös tietokonetta musajuttuihin, samplejen editointi tapahtuu kuitenkin softalla jne.

kaikkien mpc-sarjan koneiden todellinen vahvuus on sekvensseri ja sen helppokäyttöisyys, ei sampleri-puoli. mpc1000:n parjatut efektit ovat myös kaikessa rajallisuudessaan ihan ok lisä, samoin sample-muistia siihen mahtuu 128mb (vrt. mpc2000:n 32mb).

mpc2000:a tai xl:ää en kuitenkaan suosittele vaihtamaan 1000:n muusta syystä kuin juuri tuosta pienemmästä koosta, jos siitäkään.

O