Softakompressorit

Back to luomisen tuska O

en löytänyt searchillä aiheesta ainakaan tuoreita postauksia, joten: mikähän nykyaikaisista softakompressoreista on ylitse muiden miksauskäytössä?

tällä hetkellä käytössä vain logicin kompressori (josta en diggaa soundillisesti yhtään, hyvin harvoin löytyy sopivaa käyttöä tälle) ja psp mixpackin kompressori, joka on myöskin mielestäni hieman huono.

TC Native Bundle kolmosen kompura on hyvä, mutta eniten hehkutetaan Wavesin C4sta... mut kellä nyt sitten on varaa moiseen. Voxengo tekee myös todella hyvän kuulosia masterointiplugareita.

Camelaudion SuperCamelPhat on saturaattori/kompurakombo, jota monet pitävät soundiltaan parhaana softakompurana. Siitä löytyy ilmaisversiokin.

Itellä on käytössä Endorphin, joka on riittäny ihan mainiosti vaikka siinä onkin vähän epätyypilliset säätimet. Vaikka se on soft knee ni tulokset on ihan ok rummuillekin.

Henk koht miellyin tuohon C4:ään ja muita en ole sen jälkeen tarvinnut. Erittäin toimiva! Köykäisempänä ei-multiband-kompurana olen käyttänyt tuota ProComp:pia missä ei mitään ylimääräistä sitten olekaan. Tekee mitä pitääkin ja vie tehoa vain himpun verran.

mulla olis hakusessa joku hyvä kompura vokaaleille lähinnä miksausvaiheeseen. räppivokaaleja lähinnä. ja kun käytän pro tools le:tä ni sen pitäis olla RTAS windowsille (xp). psp:n vintage warmer vaikuttais aika kivalta, mutta ku siitä on rtas vaan macille. eli joku tota hintaluokkaa (sanotaan vaikka alle 250e ehodoton max.) oleva mahd. hyvä vokaalikompura (mielellään mahd. vähän säätöjä, että saa helposti kivan soundin, mut se nyt ei oo välttämättömyys).
ehdotuksia?

C1:llä on myös kans saanu kokeilujen ja tuskailujen jälkeen aina ajoittain ihan helvetin hyvää tulosta, mutta menee aivan yli mun tajunnan se :( jos joku osais vähän vinkittää että mitenkä sitä ja C4:ää (taikka LinnMB:tä) kandee käyttää järkevästi niin olen enemmän kuin iloinen neuvoista :)

nimimerkki:"parempi jättää kompura pois jos lopputuloksena on aina sumppuun puristettu ponneton soundi"

Quote by Serotone

jos joku osais vähän vinkittää että mitenkä sitä ja C4:ää (taikka LinnMB:tä) kandee käyttää järkevästi niin olen enemmän kuin iloinen neuvoista :)


kompressorin ja muiden dynamiikkaprosessorien käyttö lienee vaikeimmin opittavia asioita, ainakin itselleni. kestikö ehkä noin 5 vuotta ekan kompressorin hankinnasta ennenkuin opin kuuntelemaan jotenkin kuulostaako asetukset hyviltä tai kannattaako kompressoida ylipäätänsä :) oonko lienee hieman hidas tai muuten vaan hitaalla.. (ja eiköhän se oppiminen jatku lopun ikää)

varsinkin jos kyseessä on multiband-kompressori kuten C4, niin mitään järkeviä neuvoja on mahdoton antaa. säädöt riippuu aina kuitenkin siitä mitä haluaa, mikä instrumentti ja musiikkisuuntaus on kyseessä ja mitä päivän trendit vaatii. ja ennen kaikkea miten se uppoaa muuhun miksaukseen.

jotain voi sanoa: yleisesti ottaen toi "jätä kompressori pois jos kuulostaa paremmalta ilman sitä" on täysin totta ja sitä pitää noudattaa aina. ei kompressori ole mikään efekti (muutenkaan) jota pitäisi aina käyttää.

niin tyhmältä kuin se kuulostaakin, itselläni kesti vuosia ennen kuin tajusin miltä kompressori kuulostaa. vaikka periaatteessa sen toiminta on helppo tajuta, niin käytännössä oli vaikea sanoa mikä säätö vaikuttaa mitenkin soundillisesti. opettele painamaan usein bypass-nappia jotta kuulet alkuperäisen soundin niin pystyt sanomaan mennäänkö oikeaan suuntaan tai pitäisikö unohtaa koko kompura. säädä kompressorista output leveli siten, että soundi kuulostaa kompressoituna yhtä kovalta kuin ilman kompressoria, niin kuulet bypass:illa nopeasti miten asetukset vaikuttavat soundillisesti. itse pidän usein kanavan hetken aikaa solo:na kun about oikeantyyppinen asetus löytyy ja sitten säädän tarkemmin muiden kanavien kanssa kuunneltuna.

useat instrumentit eivät kaipaa paljoa kompressointia. sen vaikutukset ovat vaikeammat kuulla kuin jonkun perusefektin, joten helposti tulee liioiteltua. tarkoitus on kuitenkin tehdä instrumentista paremman kuuloinen, ei kompressoidun kuuloinen, eli usein säädöt on silloin parhaimmillaan kun et tajua kompressorin olemassaoloa muuten kuin bypass-vaihtelulla, mutta mittaristossa tapahtuu kuitenkin jotain eloa. rummut (tai muut perkussiiviset lyhyet soundit) vaatii usein tanssimusiikissa kompressoria runsaammin, ihmisaivot kun tulkkaa lyhyet soundit kovemmiksi kuin ne "oikeasti" on, joten ne usein hyppii ulos miksauksesta ilman kompuraa. ja bassoon useimmiten kannattaa laittaa reilummalla kädellä, taas toki tyylistä riippuen.

soft/hard: soft on "more musical", joten useimmiten instrumentteihin, hard rummuille..

arvoihin sit ei voikaan antaa mitään järkevää lausuntoa. usein eri kirjoissa ja netti-opuksissa annetaan jotain lähtöarvoja threshold/ratio:lle mutta sanoisin että riippuvat niin siitä mitä hakee, että parempi kokeilla itse.


pakana: kokeilin ton TC native bundlen "demoversiota" ja täytyy sanoa että on aika hienon kuuloinen kompressori mun tarpeisiin. muutenkin bundlen muut softat ovat rahan väärtejä.. yksi juttu kuitenkin pelottaa: johtuukohan tosta "demoversiosta" vai kaataako logiccia herkästi kaupasta ostetulla versiollakin? meinaan kun kompressoreita+muita tc:n vst:itä on käytössä joku n. 15 niin aletaan mennä siinä riskirajalla flippaako logic..

Wavesin R-compressoria on jonkin verran tullu käytettyä lähinnä sen havainnollisuuden vuoksi oppimistarkoituksessa.

Mielestäni olisi tärkeää että kompurasta löytyy peak-mittarina (siis ei analogista ja hidasta vastaava vu-mallinnus) toimiva gain-reduction mittari, jota tarkkailemalla oikea thershold ja ratio sitten helpommin löytyy instrumentti/raitakohtaisesti. Eli ts. näkee ja kuulee milloin kompura alkaa "puremaan".

Sitten kun noita arvoja (thershold, ratio, attack, release, gain reduction) oppii soveltamaan ja tulkitsemaan järkevästi jonkin havainnollisen esimerkin kautta, lähes minkä hyvänsä softa / rautakompuran käyttö onnistuu tilanteen mukaan.

Tää menee taas tähän, mut yks vaihtoehto on siirtyä Logic Audioon :)

LA:n omilla masterointityökaluilla saa loistavaa jälkeä aikaan...

(tää ei päde mun piiseihin sit :D se taas johtuu mun paskoista monitoreista)

Quote by Coma

Tää menee taas tähän, mut yks vaihtoehto on siirtyä Logic Audioon :)

LA:n omilla masterointityökaluilla saa loistavaa jälkeä aikaan...


jaa, saanen olla toista mieltä. logicin multiband-kompressori on hyvä, mutta singleband compressorista en useimmiten diggaa. siksi hainkin jotain muuta tässä threadissä. logicin kompressori ei vaan useimmissa tapauksissa kuulosta ainakaan mun käsissä hyvältä, kun käsittelyssä on hiphop/r'n'b-soundit, tc:n kompressori nyt ainakin parin päivän kokeilun jälkeen ratkaisi kaikki ongelmat joita en logicilla ollut saanut hyvänkuuloisiksi.

Logicin oma kompura on hyvä 'normaaliin' kompurointiin, se on aika huomaamaton. Mutta jos haluaa kompuran muokkaavan soundia kuuluvasti niin siihen toimii paremmin joku muu. Itse käytän ylikompurointiin joko RCL:ää tai PSP:n kompuraa.

RCL:ssä käytän eniten ulostulon luukutusta niin, että valot vilkkuu punaisella :D Siinä on limitteri perässä joka estää soundin klippaamisen. Sillä saa hyvää säröä soundeihin.

Normaali kompuroinnissa kompura ei saa kuulua liian selvästi, mulla on kompura yleensä jokaisessa kanavassa niin että ne kaikki ottaa jonkun 1-2db. Siihen logic kompura toimii hyvin.

RCL:llä saa myös tehtyä piiska 808-snaren tosi hardilla asetuksella :) ...tiedättehän sellasen "smack the booty"

Jea,

mä kannatan kans tota TC nativen kompuraa ;)

Näistä tais olla aikasemmin jossain jotain, mut vois mainita vielä et nämä on myös yllättävän päteviä "efekti" kompuroita -> http://www.digitalfishphones.com/main.php?item=2&subItem=1

...niin ja siis ILMASIA

O