Apua Terratec EWS88MT:n kanssa!

Back to luomisen tuska O

Jees, sainpahan sitten vihdoinkin tuon kortin saksasta ja innoissani sen asensin koneeseen, mutta eipä sitten ollutkaan enää kovin hauskaa...

Eli kortti asentui ihan mukisematta ja nopeasti, eikä tosiaan valitellut mistään ja tälläkin hetkellä kortti näkyy laitehallinnassa ihan normaalisti ilman varoitus-huutomerkkejä. Äänikortin mikserikin toimii oikein ja jos cubasessa soittelee esim. pro53:lla jotain, niin tehonkäyttö ja volume-levelitkin näkyy ihan oikein sekä kortin omassakin mikserissä levelit pomppii oikein, mutta ääntä ei tule ulos mistään etupaneelin liittimistä, eikä itse kortin digiliittimistä. Siitä pienestä monirot-out-liittimestä itse kortin takaa kyllä tulee ulos system-sound-äänet, mutta niistä ei hirveesti oo iloa.

Eli EWS:n oma mikseri toimii muuten ihan normaalisti ja ajuritkin aivan niinku ei olisi mitään ongelmia, mutta ääntä ei tule. Ja sit tossa mikserissä näkyy se kohta "I/O Board" ja siinä kyllä lukee "Connected: 88 AX", eli paneeli on tunnistettu kait, mutta kun painaa sitä Calibrate-nappia, niin tulee virheilmoitus tyyliin: "Error resetting the I/O board! Is the I/O board properly connected?", että sillai. Tutulla, jolla on kans tää kortti, niin sillä kuulemma tosta painamalla ei tule erroria ja toi toimenpide kuulemma kalibroi paneelin da-muuntimet ja toimenpide kestää n. 250ms.

Kaikki tämä siis sisäisellä ide-kaapelilla paneeli korttiin yhdistäen. Kokeilin myös vaihtaa ide-kaapelia, mutta sama tulos, eli kaapeli kait kunnossa. Sensijaan mukanatulevalla paksulla ulkoisella kaapelilla yhdistettäessä kone ei tunnista koko korttia, eli ulkoinen kaapeli varmaankin on sökö.

Hommat on testattu sekä win2000pro:lla että win xp:llä uusimmilla wdm-ajureilla ja sama tulos.

Koneena amd 2100+, sdram, via kt133-emo, radeon 7500.

Eli jos jollain mitään hajua, missä voisi olla vika, niin kuulisin mielellään! Harmittaa kyllä tosissaan, kun noin pienestä on kiinni toi homma.

Mulla on sama kortti, break-out box ulkoisella kaapelilla kiinni, via kt-133 -emo, käyttiksenä win98 ja hyvin toimii.

Saattaa olla kaukaa haettua, mutta toi kortti haluaa muistaakseni oman irq:n, eikä jaa sitä mielellään. Auttaako siirto toiseen pci-paikkaan? Uusimmat ajurit käytössä? Jos toi on via-ongelma, niin emolevyn ajurien (ja ehkä biosin) päivitys voisi auttaa. Onko ews control panelin digital mixerissä mutetettuja kanavia jos oot routannu digital mixer -> out 1/2?

Quote by Blackout

Mulla on sama kortti, break-out box ulkoisella kaapelilla kiinni, via kt-133 -emo, käyttiksenä win98 ja hyvin toimii.

Saattaa olla kaukaa haettua, mutta toi kortti haluaa muistaakseni oman irq:n, eikä jaa sitä mielellään. Auttaako siirto toiseen pci-paikkaan? Uusimmat ajurit käytössä? Jos toi on via-ongelma, niin emolevyn ajurien (ja ehkä biosin) päivitys voisi auttaa. Onko ews control panelin digital mixerissä mutetettuja kanavia jos oot routannu digital mixer -> out 1/2?


Kortilla on oma irq, eikä jaa sitä minkään muun laitteen kanssa ja olen kokeillut sitä kahdessa eri pci-paikassa. Pitää varmaan testata vielä kahdessa muussa. Uusimmat ajurit joo käytössä myös. Mutetettuja kanavia ei ole mikserissä ja routtaus on tehty. Sehän tässä niinku hassua onkin, kun kaikki toimii niinkun olis vain vahvistimen piuha irti. Täytyy yrittää säätää noiden softien kans vielä, eli testailla noita via 4in1:siä. Muistaakseni sellanen oli kyllä asennettuna, mutta testataanpa vielä...

Mitenkähän muuten biosin asetukset, ne pci transactions jne.? Mitenkähän ne pitää olla terratecillä?

Jos noi ei auta niin kokeile sitten sillä ulkoisella kaapelilla (eiks sul ny ollu se sisäisenä?). Eli breakout-box vege koneesta ja kortin pepusta piuha boxiin...

Quote by FoFlow

Jos noi ei auta niin kokeile sitten sillä ulkoisella kaapelilla (eiks sul ny ollu se sisäisenä?). Eli breakout-box vege koneesta ja kortin pepusta piuha boxiin...


Jees, tuli kokeiltua kaverinkin koneessa (tosin myös kt133a-piirisarja emolla) ja myös ulkoisella kaapelilla ja antaa edelleenkin tuon panel calibrate-errorin.

Otin yhteyttä jo terrateciin ja lupasivat lähettää uuden kortin tilalle, jos lähetän tuon niille. Voi olla, että tuo paneeli on ollu rikkinäinen jo, kun sen sain, eli menis takuuseen. Mä saatan silti tehä tässä vielä nopeesti päivityksen intel pentium4:ään ja testaan sillä sit vielä ja jos ei toimi, niin lähetän kortin saksaan ja odottelen uutta. Toi kortti on kuitenkin hinta/ominaisuus-suhteeltaan tällä hetkellä ehkäpä tuossa hintaluokassa paras, joten haluan sen saada myös toimimaan...

Lainaan itseäni toisesta topikista:

/lainaus/

Apua Terratec DMX 6Firen asennukseen!!
Mikähän mättää, kun en saa äänikortista mitään muuta kuin TV:n ääntä pihalle?
Winampista, Media playerista, Sound Forgesta, Reasonista jne... tulee pelkkää pörinää.

Äänikortti on siis Terratec DMX 6Fire ja muu kokoonpano on:

- Windows ME
- AMD Atlon 1135 -prossu
- Epox 8KHA+ -emolevy
- Hauppauge WinTV -tv-kortti
- 3com -verkkokortti

Hain jo uusimmat ajurit siihen ja oon yrittäny vaihdella korttien paikkoja,
mutta mikään muu järjestys ei toimi tämänkään vertaa.

---

No niin, vihdoin sain koneen toimimaan. Oli sitten pakko vaihtaa
emolevy, näytönohjain, kovalevy ja käyttöjärjestelmä samalla.
Ensimmäinen äänikortti oli itse asiassa viallinen, tosin pörinä
ei siitä johtunut, vaan se katosi vasta kun asensin Windows XP:n.
Sitten oli vielä emolevykin viallinen ja lopulta ei edes näytönohjain
eikä toinen kovalevykään suostunut toimimaan, joten hermot
on ollut koetuksella kun kaikki mahdollinen on kussut projektin
aikana...

No mutta nyt sitten toimii.

/lainaus/


Eli vähän samanlaisia ongelmia oli mullakin. PCI- tai IRQ-
räpellyksistä ei ollut mitään hyötyä, ei tosin haittaakaan.
DMA - ei mitään hyötyä. VIA - aivan sama. Ajurit päivitin uusimpiin
joka laitteesta, ei mitään. Tarkistin kaapelit, irroittelin laitteita yksi
kerrallaan, ja tulos oli aina yhtä tyhjän kanssa. Lopulta vaihtui
siis koneesta käytännössä kaikki virtalähdettä myöten, joten en
oikein tiedä mikä sitten auttoi. Ehkä se oli se XP:n asennus.
Mutta kuori, monitori, verkkokortti, tv-kortti ja cd-rom -asema
pysyi samana, joten niistä se ei johtunut. :)

Tässä pari linkkiä, missä on keskustelua noista äänikorteista.
Itse tosin kysyin sieltä neuvoa, taisi tulla yksi vastaus josta ei
kyllä ollut mitään hyötyä.

Amdforums

Rightmark

Toivottavasti auttoi tuskaisella tiellä... been there, done that. :)

Jees, nää on joskus tosi perseestä nää tietokoneräpellykset, kun valmistajia on miljoona ja standardeja myös.

Tosiaan ajattelin myydä nää mun amd-kamat, eli emo+prossu+muistit veke, kun muutenkin olin ajatellu inteliin siirtyä tässä lähiaikoina. Ostan sit p4 htt-mallin. Jos tosiaan sittenkään ei auta, niin pakko lähettää toi takas ja vaihto toiseen.
Ja Windows XP:tä kokeilin myös, eikä sekään auta.

Ja tosiaan kaikki optimoinnit softan suhteen on tehty, eli acpi ei ole päällä ja irq on kortilla oma, tosin sekään ei vaikuta välttämättä tohon toimivuuteen. Mun audiophile ennen pätki vaan jos se oli samalla irq:lla jonkun toisen kanssa, mutta ei muuta.

Niin ja itellä sen verran ollu kokemusta noista irq:ista kans, että jos kortti on ns. väärässä pci-slotissa, niin se ei edes asennu, mutta vaihtamalla sen saattaa saada asentumaan ja silloin jos se asentuu, niin se myös yleensä pelittää.

Huvittaa kyl, kun logicissa tein demopätkän ja soittelin sitä 2ms asio-latenssilla tolla 88mt:llä (vaikka ääni ei edes kuulu), niin sain bouncattua sen ulos ilman paukkuja ja kuuluu ihan hyvin, eli driverit kyllä toimii tossa ja tosi nopeestikin, mutta ääni ei piruvie vain tule ulos. ;)

Jees, nyt alla pyörii P4-kone ja edelleenkin antaa samaa erroria toi äänikortin control panel ja äänet mykkinä, eli laitan kortin vaihtoon. No tulipahan vihdoinkin päivitettyä kone pentiumiin.. ;)

Jeba. Tuli sitten laitettua kortti menemään takas saksaan ja ostin paikallisesta verkkokauppa.comista hemmetin halvalla ST Audion DSP2000 C-Port - hässäkän ja toimii aika hyvin.

Meinas kyllä mennä hermot totaalisesti sen terratecin kans. Niissä vaikuttais muutenkin olevan suht. paljon laadullisia mokia. Aika monella on se ulkoinen kaapeli ollu tohjona ja jotain muuta hämärää. No, toistaseks ainakin pelittää tällä kortilla äänet hyvin, enkä oo kyllä heti vaihtamassa korttia, jos koskaan... ;)

mulla on taas toi kyseinen kortti toiminu kuin unelma. menisin sen kans kylpyynkin jos se kestäis vettä :)

Joo, siis en epäile yhtään, etteikö 88mt olisi hyvä kortti ja siksi sen tilasinkin, mutta mulle vain sattui maanantaiversio (harmillista). Itse ainakin pidän seuraavia ominaisuuksiltaan samanlaisia kortteja aivan yhtä hyvinä:

-Terratec EWS88MT
-M-Audio Delta LT1010
-ST Audio DSP2000 C-Port

Tossa oli kolmikko, mistä valitsin. Mutta joo, pääasia, että nyt toimii! :)

Heheh, eipä toimi tuo ST Audiokaan kovin loistavasti, kun tarkemmin asiaa tutkin...

Analogiset ulostulot eivät toimi lainkaan, sensijaan digi-out toimii kyllä ja sitä alunperinkin käytin, joten en heti huomannut, että analogi-outit ovat poissa pelistä. kaiken lisäksi asio-ajurit pätkivät silloin tällöin ja jos kuormitus menee n. 70% yli. Niin ja äsken hävisivät analogisisääntulotkin, eli vien kortin takas verkkokauppaan...

2 korttia ollu jo maanantaiversioita, joten mihin tässä enää voi luottaa?! Kun ostan seuraavan kortin, sekään ei mun tuurilla toimi.

Lisäks joudun vaihtamaan mun emolevyn, kun vaikka nyt sain ton väylän nostettua 400MHz:iin, että sain mun prossun oikeille megahertseille, niin pci-väylä menee ylinopeudelle jostain ihmeellisestä syystä ja pci-kortit alkaa putoileen menosta, esim. verkkokortti sanoi itsensä irti, kunnes sammutin koneen ja vaihdoin muistinopeudeksi taas 333MHz, jolloin prossu käy 450MHz alitehoisena. Tällöin systeemi toimii kyllä, mutta ei se
näin pitäisi olla, joten emokin vaihtoon...

Tästä ei nyt meinaa tulla lasta eikä p*skaa tästä mun yrityksestä. :D

toivottavasti onnesi kääntyy parempaan. eikös se niin ole ett kolmas kerta toden sanoo ;)

O