Tuottamisen tulevaisuus - hardware-sämpläys

Back to luomisen tuska O

Monia on makuja. Mun eka sämpleri oli Roland S-550 joskus 95-96 ja siitä lähtien oon vihannut HW samplereita. Se oli enemmän C-64 kuin soitin, onneksi Jimi Tenor osti sen pois.

Tietokoneella audion editointi on kirjaimellisesti rajatonta. Sampleria (Exs24) käytän nykyään enää lähinnä rumpusoundeihin ja satunnaisiin efekteihin. Muuten audioraidat rokkaa! Ainoa mikä EXS:ssä on häirinnyt on juuri se ettei looppi pointteja/samplestarttia voi moduloida. Se oli käytetyin ominaisuus jota K-2500 samplerissa käytin. Tosin niiin paljon en ominaisuutta kaipaa että jaksaisin enää K-2500:n sampleja latailla.

Ootko testannut Native instrumentsin Kontaktia: SC1 SC2 saa ainakin moduloida.

MPC-2000:sen joskus vielä ostan, mutta se onkin myös hyvä seku, kuin pelkkä sampleri.

Joo R24:sta mukaillen, hw samplerit sucks ass! Niillä ei voi tehdä nykymittapuun mukaan yhtään mitään.. Softwaret tekee kaiken paremmin. Jos haluat elää 96-luvulla ja siitä alaspäin, käytä hw-sampleria. Muut nauraa perässä.. =)

Quote by uniko1

hieman toista kuin avata tietokoneen jo täpötäynnä olevalle ruudulle vielä yksi ikkuna, jossa joutuu sohimaan hiirellä peliltä näyttävää ohjelmaa, joka luultavasti kaatuu parin minuutin session jälkeen.


sori nyt kauheesti mutta mun mielestä noi syyt (ja ne muut mitä en quotannut tähän) kuulostaa ehkä ihan vähän kaukaa haetuilta syiltä olla käyttämättä softasämpleriä... saa olla tosi väsynyt CPU jos ei jaksa esim Logicin EXS 24:sta pyörittää, ja jos se 10+15 cm interface sitten täyttää sen monitorin, niin siinä on kätevä se x- siellä yläreunassa mistä sen saa kiinni. peliltä se mun mielestä ei näytä, ja kaikki controllerit löytyy ihan yhtä helposti kuin hw-versiostakin. ellei jopa helpommin, sillä monissa hw samplereissa noi efektiattribuutit sun muut on piilotettu erittäin monen askeleen alle kun on pitänyt saada vehje näyttämään siistiltä ja simppeliltä.. ja sit käy niinku niille Yammun vehkeille et ne pyöritettävät namiskuukkelit hajoo ja oikeata parametriä saa runkata 5 min kun se hyppää aina sen yli. ei kivaa.

kun ekan kerran pääsin sisään siihen Logicin sw- versioon (siis EXS 24), ja tajusin että gigasella prossulla ja 256 muistilla saa pyöritettyä noin kahtakymmentä kaksnelosta päällekkäin niin että jokaisessa on ainakin 8 äänen polyfonia, ei paluuta ollut.

onhan samplerin komponentit ja niiden suhde toisiinsa nimenomaan äänen tuottamista varten suunniteltu ja toteutettu, joten en sano et sw ois parempi ku hw äänenlaadullisesti, mut hemmetisti kätevämpi se on. ja tuskinpa tässä nyt niin proita ollaan että ne latenssit ja prosessorin taustahuminat meidän herkkiä korvia kiduttais.. riippuu tietenkin mitä tekee.

ite pärjään ainakin erittäin hyvin softasämplereillä, ja voin suositella etenkin tuota Logicin tekemää kenelle tahansa vakavastikin musiikkinsa ottavalle konevelholle. :)

Quote by uniko1

(ja eikö kenellekään tule edes mieleen sitten softapuolella tehdä jotain sellaista mitä hw-sämplereissä ei ole nähty? kukaan ei kai ole edes tehnyt ominaisuutta joka on ensoniqin epseissä ja asr-10:ssa, eli loop pointtien modulointi esim lfo:n mukaan, jolla saa todella mielenkiintoista soundia aikaan)


Ainakin tossa yamahan a4/5k:ssa pystyi tekeen samantapaisen jutun -> vokaaleissahan tuo on hieno kikka (tulee joku BT:n dreaming ekana mieleen). En tiedä pystyykö muuten mikään sw-sämpleri tohon.. :)

Mutta asiasta, kyllä mun mielestä hw-sämpläys on täysin kuollut juttu. En oikeastaan keksi sille mitään muuta käyttöä kuin ehkä livejutut. Siihenkin taitaa olla omat työkalunsa, esim. akain MPC-sarja jossa on sequa yms mekessä, taitaa olla varsinkin hiphop-puolella jonkinlainen käsite tuo laite?

Kun sen sämple-editoinnin/sämpläyksen tekee kuitenkin tietokoneella, niin mitä järkeä niitä sämplejä on lähteä helvetin vaivalloisesti siirtelemään disketillä/väyliä pitkin jonnekkin ulkoiseen laitteeseen?

HW-sämplereissä on rajattu määrä muistia ja levytilaa, vrt. softasämpleri jossa ei pahemmin rajoja tunneta (voit laittaa vaikka kymmenminuuttisen sämplen -> sämple striimataan kuitenkin kovalevyltä).

SW-sämplerillä voit efektoida ja EQuttaa sämplet tietokoneen sisällä -> säästyy heti kättelyssä useampi inputti ulkoisesta pöydästä. Esim. itselläni on setuppi niin, että hoidan hyvin pitkälle kaikki rumpujutskat cubasella softasämplerissä, eq+efut päälle ja sitten digitaalisena yhtä spdif-väylää pitkin suoraan 01v:hen. Ei paljon kohinat vaivaa ja tosiaan inputtejahan kului pöydästä tasan se yksi SPDIF-in.. Aikaisemmassa studiossa jossa oli rautasämpleri ja analogipöytä, joutui varaamaan pelkälle sämplerille kuusi kanavaa pöydästä. Paljon järkee.. :rolleyes:

Kaikenlisäksi ei ne rautasämpleritkään kaikki mitään hyviä ollut. Tarkoitan tässä ominaisuuksia, kun miettii mitä vaikkapa jossain S-2000:n perusmallissa oikeastaan oli? Ei niin yhtään mitään, paitsi 2mb muistia ja stereo-ulostulo :rolleyes:

Omat käyttökokemukseni edellisen studion yammusta (a4000) olivat aika karmaisevat, pomppivia kursoreita, bugeileva käyttis ja äärimmäisen hidas samplelataus. Ja uskomattominta siinä ole se, että kyseinen vehje oli maksanut aivan maltaita. Juu kyllä hw-sämpläys saa mun puolesta vaipua unholaan aivan täysin... :001:

Ei hw-sämplereissä ole mitään mitä kaipaisin nykyään, kaiken pystyy tekemään niin paljon helpommin softalla.

Tosin jammun a-sarjassa (vika hw sämplerini) oli jo ominaisuuksia ihan mukavasti, mutta silti en jäänyt kaipaamaan sitä yhtään. Onneksi sain siitä kelpo korvauksen.

Hirvein puoli (useammassa) räkkisamplerissa on se tallettelu, mulla ainakin oli koko ajan muisti loppu ja projektista toiseen siirryttäessä piti aina talletella sampleja paikasta toiseen, joka taas oli p-leen hidasta. Nykyään pelkästään softan kanssa pelatessa riittää ctrl-s tallettamaan projektin KAIKEN tiedon, mikserin asetukset, efektireititykset, samplet, synien patchit etc.

En pystyisi enää palaamaan hw-aikakauteen. Hyi. ;)

Quote by bulk aka. electro lt

Tosin jammun a-sarjassa (vika hw sämplerini) oli jo ominaisuuksia ihan mukavasti, mutta silti en jäänyt kaipaamaan sitä yhtään. Onneksi sain siitä kelpo korvauksen.


Sääliksi kyllä käy joo muutamaa mun kaveria jotka ovat omia sämplereitään myymässä.. Ensinnäkään eivät meinaa mennä kaupaksi ja toisekseen jos menevät niin ei niistä kukaan mitään maksa.. ;)

Samaahan sanottiin Rolandin ja parin muun valmistajan analogisynista -ja rumpukoneista joskus 80-luvun puolivälissä, että eivät mene kenellekään kaupaksi, edes halvalla.

Mahtaako joskus tulevaisuudessa koittaa myös hardwaresamplerien renesanssi? :003:

Quote by Ryvon DJ

Samaahan sanottiin Rolandin ja parin muun valmistajan analogisynista -ja rumpukoneista joskus 80-luvun puolivälissä, että eivät mene kenellekään kaupaksi, edes halvalla.

Mahtaako joskus tulevaisuudessa koittaa myös hardwaresamplerien renesanssi? :003:


En yhtään epäile edes, jotenkin musaskeneen kuuluu kaiken vanhan ja epäkäytännöllisen hekumointi.

Tuleekohan joskus "pc-retrokausi", jolloin kerätään vanhoja puuceita ja niihin musaohjelmia ja drivereitä. Ajatuskin kauhistuttaa.

Joo, paitsi että wanhat Rolandit ei yleensä oo epäkäytännöllisiä, ainakaan rumpukoneet ja muutamat synat.
Tietty MIDIt, soundien tallennukset, ohjattavuus, ym.ym.. puuttuu, mutta soundien ja biittien teossa vanhat vermeet ovat kaikkea muuta kuin epäkäytännöllisiä.

Quote by Ryvon DJ

Tietty MIDIt, soundien tallennukset, ohjattavuus, ym.ym.. puuttuu


IMO just nuo asiat tekee niistä äärimmäisen epäkäytännöllisiä, mutta makuja on monia. Täytyyhän x0x -sarjan vehkeissä olla jotain aivan ihmeellistä, kun aika monen laitteen referenssinä niitä on käytetty. :)

Quote by bulk aka. electro lt


Tuleekohan joskus "pc-retrokausi", jolloin kerätään vanhoja puuceita ja niihin musaohjelmia ja drivereitä. Ajatuskin kauhistuttaa.


Eikö tässä ole kyse juuri siitä?;

http://www.easylife.org/386dx/

kannattaa kuunnella esim. smells like teen spirit.;)

-kb

Quote by bulk aka. electro lt

Tuleekohan joskus "pc-retrokausi", jolloin kerätään vanhoja puuceita ja niihin musaohjelmia ja drivereitä. Ajatuskin kauhistuttaa.


Mulla on vieläkin himassa jemmassa amiga 500:n midi-sovitin ja alkuperäinen Dr. T's KCS -sekvensseri disketti :D

Haaveena on heittää joskus vielä elektro/acid livesetti tolla, 01v:llä ja muutamalla syntsalla :p

Pakko kuiteski sanoo miksen oo luopunu Ensoniq ASR-10:stä. Sen efektiprossun reverbiä ei voita mikään softapluggari.. ton jälkeen suurin osa reverbeistä kuulostaa ihan oikeasti puhtaalta paskalta ;) En luovu ennenkuin DP/4 kourassa

Quote by triip

Mulla on vieläkin himassa jemmassa amiga 500:n midi-sovitin ja alkuperäinen Dr. T's KCS -sekvensseri disketti :D


Joo ja mä törmäsin yhteen äijään joka ei halua koskea mihinkään softiin vaan tekee A500:lla ja parilla kiipparilla biisejä.. sitten vielä ihmettelee miksei kellekään levy-yhtiölle kelpaa ne..

Quote by CM

Pakko kuiteski sanoo miksen oo luopunu Ensoniq ASR-10:stä. Sen efektiprossun reverbiä ei voita mikään softapluggari.. ton jälkeen suurin osa reverbeistä kuulostaa ihan oikeasti puhtaalta paskalta ;) En luovu ennenkuin DP/4 kourassa


Joo täähän on kyllä monessa muussakin yksittäisessä laitteessa (varsinkin syntsissa!) syynä miksei jengi niistä luovu.

Sämpleri tosiaan on vaan sellanen juttu että se on todella helppo korvata softalla, nää muut jutut taasen ei :D

Mut joo, meneeköhän taas tääkin topic tohon softa vs. rauta -juttuun.. ;)

Quote by CM

Pakko kuiteski sanoo miksen oo luopunu Ensoniq ASR-10:stä. Sen efektiprossun reverbiä ei voita mikään softapluggari.. ton jälkeen suurin osa reverbeistä kuulostaa ihan oikeasti puhtaalta paskalta ;) En luovu ennenkuin DP/4 kourassa


Testaa Classic werb ja puhu sitten.

Ainiin se vaatii Powercoren ;) No, meillä on niitä jo pari :D

EQ on aika paha myös, OIKEASTI hyvä soundiset eq:t on kiven alla. Onneksi on Sony Oxford Ei tosta HW:n hankkimisesta ihan heti irti pääse.

Quote by R24

Testaa Classic werb ja puhu sitten.

Ainiin se vaatii Powercoren ;) No, meillä on niitä jo pari :D


No testaan joskus kun saan tilaisuuden ja tulen heittämään haukkumiset sitten tänne ;)
Tota reverbbiä ei saa kuulostamaan millään huonolta.. pitää varmaan heittää jotain klippiä =)

Entäs tietokoneen sisäiset hardissamplerit?
Kaikki softasamplerin hyvät puolet + hardissamplerin hyvät puolet.
Itse käytän ja olen tyytyväinen.


Ja täytynee hekumoida CM:n tapaan tuota ASR-10:n efektiprosaa.. parempaa ei löydy! :004:
Samplaus sillä vehkeellä on jäänyt aika vähäseks, mut esim koskettimet on vielä kovassa käytössä ;)


Btw. eikös softasamplereissa ole aika pahojakin aliasointi"bugeja"? Esim. SBLiven piirit(EMU10k!) tuottaa puhtaampaa soundia kun mikään softavehje. Ja hinta aika minimaalinen.. ja varustettu vielä spdif outilla! Mut ei tietenkään ehkä yhtä kätevä käyttää kun joku halion/exs24 tms.

Ainiin ja vielä semmonen et jos tosiaan striimaa kiljoona 10min samplea kovalevyltä ja vetää softaefut ja eq:t päälle niin saako ton kaiken vielä nauhotettua kovolle ilman töksäyksiä? (ei ainakaan mun koneella)

Quote by whuf.

Ainiin ja vielä semmonen et jos tosiaan striimaa kiljoona 10min samplea kovalevyltä ja vetää softaefut ja eq:t päälle niin saako ton kaiken vielä nauhotettua kovolle ilman töksäyksiä? (ei ainakaan mun koneella)


Noh, ainakaan raudalla toi kiljoonan 10min sämplen striimaus ei onnistu ;) -> ellei sulla ole aivan kilotonneittain pistää rahaa niihin high-end sämplereihin. Josko niilläkään..

Kyllähän se on niin että ideana ei ole käyttää pitkiä sämplejä noissa softasämplereissä (sitä varten on sitten audioraidat), mutta pointtina mun esimerkissä oli että MUISTI ei ihan äkkiä lopu kesken, toisin kuin rautaveljeksissä.. :)

vituttaa ja ahdistaa. olen varmaan elänyt jonkinlaisessa tyhjiössä, sillä sain kuulla vasta hetki sitten musiikkiliikkeessä akain lopettaneen legendaarisen s-sarjan valmistuksen ja kehityksen. roland on myös lopettanut ja yamahallakaan ei niiden muutamien a-sarjan sämplerien kanssa ilmeisesti hyvin mene. emua ei tuoda maahan. akailla on tietty uudet Z4 ja Z8 räkkisämplerit, mutta check it out jos ei ole tullut vastaan

http://www.harmony-central.com/Newp/2001/Z8-large.jpg

jos olen ostamassa yli 1500EUR hintaluokkaan putoavaa sämpleriä, niin toivoisin että se näyttäisi ja tuntuisi työkalulta eikä futuristiselta vesipyssyltä. mainostavat itsekin saitillaan lauseella "Tired of inserting virtual samplers into your tracks only to see your Mac or PC grind to halt with CPU overload? If so, you'll love these feature rich hardware alternatives." ja siltä se näyttääkin, hardware-versiolta softasämpleristä.

olen varmaan tulossa vanhaksi, mutta en vaan suostu siirtymään softasämplerin käyttäjäksi. sämplereitä on studiossa kolme, kaikki ahkerassa käytössä ja kaikissa omat hyvät puolensa, mutta ennenkaikkea pidän hyvin tärkeänä sitä fiilistä joka hw-sämplerissä ja sen käyttämisessä on. se on instrumentti, jolla soitetaan oma osuutensa biisissä, kuten synassa siihen asetetaan (ladataan) biisiin tarvittavat patchit (samplet), muokataan niitä, tallennetaan ja ladataan programmeja jne. se on käden ulottuvilla kun ääntä halutaan muokata. hieman toista kuin avata tietokoneen jo täpötäynnä olevalle ruudulle vielä yksi ikkuna, jossa joutuu sohimaan hiirellä peliltä näyttävää ohjelmaa, joka luultavasti kaatuu parin minuutin session jälkeen. ja - sitä ei tuijoteta vaan sitä kuunnellaan. itse ainakin huomaan väkisinkin tuijottavani ohjelmien graafista puolta tahattomasti ja yrittäväni keksiä sen perusteella mikä vaikkapa soundissa tai biisissä on vikana, vaikka musiikkia ja ääntähän olisi kai tarkoitus loppupeleissä kuunnella.

onko tämä nyt tätä tulevaisuudessa? sämpläys on tietenkin helpoin ja tavallaan loogisin juttu siirtää räkistä ohjelmaksi, mutta en arvannut että jonain päivänä maailma näyttäisi näin huolestuttavasti siltä että hardware-sämpläyksen aika saattaa jonain päivänä päättyä täysin.

jos joku tietää varteenotettavan vaihtoehdon akain s5000:lle samassa hintaluokassa samoilla ominaisuuksilla niin mielellään kuulisin.

ja jos joku ei lainkaan ymmärrä mistä puhun, niin hän ei luultavasti ole käyttänyt koskaan hyvää sämpleriä.

(ja eikö kenellekään tule edes mieleen sitten softapuolella tehdä jotain sellaista mitä hw-sämplereissä ei ole nähty? kukaan ei kai ole edes tehnyt ominaisuutta joka on ensoniqin epseissä ja asr-10:ssa, eli loop pointtien modulointi esim lfo:n mukaan, jolla saa todella mielenkiintoista soundia aikaan)

O