Konemusiikin Maailma

Back to tv, radio, leffat, web O

Kyllä mun mielestä tollaselle sivustolle vois olla kysyntää, koska kunnolla toimitettua juttua konemusiikista on ihan helvetin vaikea löytää (ainakaan suomen kielellä). Ja ainakin omasta kaveripiiristä aika iso osa vierastaa klubitusta, koska tää nyt on ehkä hiukan "leimaantunut" tietyn porukan mestaks eikä aukea kauhean helposti.

Silti mä en lähtis tätä tekemään erilliselle sivustolle, vaan lähtisin rohkeesti muokkaamaan tota etusivua (käyttääks kukaan sitä koskaan) saitin omaksi portaaliksi. Toimitettua juttua vapaaehtoisilta, levyarvioita, bilearvioita, haastatteluja ja juttuja vaikka suomalaisista dj:stä. Tollasta ei oo oikeastaan koskaan löytynyt Suomesta. Platinum yritti jossain vaiheessa, ja itsekin kirjoitin sinne muutaman jutun, mutta se kuoli platinumin mukana.

Mut kyllä tää Klubitus pitäis saada myös näyttämään siltä, ettei tähän tarvii propellihattua osatakseen käyttää.

[q]JussiS, 20.1.2008 20:30:
Ja ainakin omasta kaveripiiristä aika iso osa vierastaa klubitusta, koska tää nyt on ehkä hiukan "leimaantunut" tietyn porukan mestaks eikä aukea kauhean helposti.
[/q]

Mun kaverit lähinnä repeilee tälle saitille, hyvä kun kehtaa edes kertoa, että käytän klubbaria lähes päivittäin :D

*clip* No sitte ei varmaan mitään ihan kauheeta väenpaljoutta kannata odottaa :D Kato, 18-vuotiaat reivaa ja juttelee siitä miten päin kukakin seisoo suihkussa ja 30-40 -vuotiaat tekee vauvoja ja keskustelee siitä miten asuntolaina saatais maksettua ennen ku jäätäis eläkkeelle. *clip*


Lol ... ite kohta 31 ja yksin asusteleva .. Eikä puhettakaan mistään perheestä yms. Kyllä sitä vielä "sedät jaksaa heilua"

[q]JussiS, 20.1.2008 20:30:
Kyllä mun mielestä tollaselle sivustolle vois olla kysyntää, koska kunnolla toimitettua juttua konemusiikista on ihan helvetin vaikea löytää (ainakaan suomen kielellä).
[/q]

Samaa mieltä, että tollaselle _vois_ olla kysyntää, jos sitä sisältöä vaan saadaan aikaiseksi. Sisällön osuus taitaakin olla se suurin probleema, sillä joka viikko ei voi haastatella Orkideaa ja Proteusta, enkä toisaalta jaksa uskoa, että suurimmalla osalla suomalaisista konemusiikki-ihmisistä on pidemmän päälle kovin mielenkiintoista sanottavaa. Voin toki ja mielellään olenkin väärässä.

Accesss.org yritti myös samaa, mut homma tais siellä hiipua sisällön puutteeseen. Saitille tulleet materiaalit oli kyllä varsin laadukkaita, eli suunta siellä oli oikea.

Mutjoo, vaiks idea aluksi tuntui aika shaibalta, niin kyllä tätä mun mielestäni kannattaa viedä eteenpäin vielä kun sitä innostusta löytyy.

p.s. pankaa joku mulle privana urlit tänne ja rock-maailmaan, pls

[q]akir0, 21.1.2008 08:43:
---
JussiS, 20.1.2008 20:30:
Kyllä mun mielestä tollaselle sivustolle vois olla kysyntää, koska kunnolla toimitettua juttua konemusiikista on ihan helvetin vaikea löytää (ainakaan suomen kielellä).

---


Samaa mieltä, että tollaselle _vois_ olla kysyntää, jos sitä sisältöä vaan saadaan aikaiseksi. Sisällön osuus taitaakin olla se suurin probleema, sillä joka viikko ei voi haastatella Orkideaa ja Proteusta, enkä toisaalta jaksa uskoa, että suurimmalla osalla suomalaisista konemusiikki-ihmisistä on pidemmän päälle kovin mielenkiintoista sanottavaa. Voin toki ja mielellään olenkin väärässä
[/q]

Niin no. Toisaalta voisi kuvitella, että olisikin, (jos ei nyt ihan kaikilla, mutta) kun Suomessa on kuitenkin pitkään toimineita bileorganisaatioita ja sittenhän hommaa voisi lähestyä myös paikallislähtöisesti, eli mikä on klubbailun historia ja tila Turussa, Tampereella, pohjoisessa, Kymenlaaksossa jne. Itse näkisin, että tän suurin kohderyhmä ei ole Suomen ammattiklubbaajat, vaan pikemminkin sellainen yleisö, joka ei vielä ole kokenut konemusiikin autuutta. Tai ainakin olisi ihan jees, jos he tämän saitin löytäisivät joskus. Samalla saataisiin verestä voimaa skeneen ja ehkäpä, jos jutut on hyviä, edes vähän niitä ennakkoluuloja hälvennettyä kulttuurimme päältä.

edit: mutta joo, sisältöä pitää kyllä tuollaisessa julkaisussa sitten olla, on perin juurin nihkeetä lukea samoja juttuja pitkään.

http://www.bloggers.fi

Olen miettinyt sivukarttaa, mitä kaikkee vois pitää sisällään

[q]akir0, 21.1.2008 08:43:
---
JussiS, 20.1.2008 20:30:
Kyllä mun mielestä tollaselle sivustolle vois olla kysyntää, koska kunnolla toimitettua juttua konemusiikista on ihan helvetin vaikea löytää (ainakaan suomen kielellä).

---


Samaa mieltä, että tollaselle _vois_ olla kysyntää, jos sitä sisältöä vaan saadaan aikaiseksi. Sisällön osuus taitaakin olla se suurin probleema, sillä joka viikko ei voi haastatella Orkideaa ja Proteusta
[/q]

Näin juuri. Konemusiikki on sen verran pieni alakulttuuri pienessä Suomessa, että tietyt dj:t ja organisaattorit on saavuttaneet aika monoliittisen aseman. Vaikka asema on ammattitaidolla saavutettu, samat naamat vuodesta toiseen alkavat ahistaa. Sama ilmiö näkyy myös suomirock-journalismin puolella, vaikka siellä musiikintekijöitä on enemmän.

Konemusiikkibiisejä taas ilmestyy valtavasti, mutta musiikista eikä niiden tekijöistä kirjoittaminen kiinnostavasti ja informatiivisesti vaatii erityisen suurta kirjallista kykyä ja on ainakin netissä vähän järjetöntä. Mielekkäämpää on pistää sivulle suora linkki biisiin, jotta lukija voi itse päättää onko se biisi hyvä vai ei.

[q]Kon-tiki, 21.1.2008 15:26:
Näin juuri. Konemusiikki on sen verran pieni alakulttuuri pienessä Suomessa, että tietyt dj:t ja organisaattorit on saavuttaneet aika monoliittisen aseman. Vaikka asema on ammattitaidolla saavutettu, samat naamat vuodesta toiseen alkavat ahistaa. Sama ilmiö näkyy myös suomirock-journalismin puolella, vaikka siellä musiikintekijöitä on enemmän.[/q]
No mutta tähänhän saataisiin korjaus juurikin tällä tavoin. Suomessa on ihan tajuton määrä tuottajia jotka julkaisee ulkomaisilla labeleilla matskua 5-10 julkaisua vuodessa, mutta perustallaaja ei tiedä heistä mitään. Ja nää tuottajat on ulkomailla aika kovassakin arvostuksessa, kuten suomisoundi noin niinkuin yleisestikin. Ja mitä näistä nyt tiedän, niin mielenkiintoisia juttuja riittänee kerrottavaksi yhdellä jos toisellakin.
[q]Konemusiikkibiisejä taas ilmestyy valtavasti, mutta musiikista eikä niiden tekijöistä kirjoittaminen kiinnostavasti ja informatiivisesti vaatii erityisen suurta kirjallista kykyä ja on ainakin netissä vähän järjetöntä. Mielekkäämpää on pistää sivulle suora linkki biisiin, jotta lukija voi itse päättää onko se biisi hyvä vai ei.[/q]
Eikös netti just tablettina tarjoa mahdollisuuden linkata arvostelun yhteydessä klippiin biisistä?

[q]geminius, 21.1.2008 14:53:
http://www.bloggers.fi

Olen miettinyt sivukarttaa, mitä kaikkee vois pitää sisällään
[/q]Ainakin "tapahtumat" kohta uupuu? Ja ne jotka älähtää että nehän näkee klubbarin kalenterista niin tähdennän että jos tämän webzinen kohdeyleisöhän on nimen omaan uudet klubittajat, jotka eivät (vielä) ole klubituksen käyttäjiä.

[q] JussiS, 21.1.2008 15:33:
---
Kon-tiki, 21.1.2008 15:26:
tietyt dj:t ja organisaattorit on saavuttaneet aika monoliittisen aseman. Vaikka asema on ammattitaidolla saavutettu, samat naamat vuodesta toiseen alkavat ahistaa.
---

No mutta tähänhän saataisiin korjaus juurikin tällä tavoin. Suomessa on ihan tajuton määrä tuottajia jotka julkaisee ulkomaisilla labeleilla matskua 5-10 julkaisua vuodessa, mutta perustallaaja ei tiedä heistä mitään.[/q]

Viittasin mielipiteelläni quottaamani akir0n sanontaan "kun Orkideaa ja Proteusta ei voi joka viikko haastatella". En siis estellyt ketään jututtamasta JP Parikkaa ym. valtamediassa täysin tuntemattomia suuruuksia.


[q]Konemusiikkibiisejä taas ilmestyy valtavasti (---) sivulle suora linkki biisiin, jotta lukija voi itse päättää onko se biisi hyvä vai ei.
---

Eikös netti just tablettina tarjoa mahdollisuuden linkata arvostelun yhteydessä klippiin biisistä?
[/q]

Ei, ei tarjoa Ilmaisin itseni epäselvästi. Tarkoitus oli siis ehdottaa, että uusien julkaisujen arvosteluissa tjsp keskityttäisiin joidenkin rocklehtien harrastaman runollisen sanahelinän sijasta 1) laittamaan se klippi sille sivulle ja 2) asettamaan julkaisu lyhyesti asiayhteyksiinsä: mitä tekijä on aiemmin julkaissut myös mahd. muilla aliaksilla, mitä alalajia julkaisu lähinnä edustaa ja jos tekijä on dj, missä häntä voi seuraavan kerran kuulla. Tähtiäkin saa antaa, jos sivuston ylläpitäjä tykkää että niitä vois käyttää.

Kuulostaa hyvältä idealta musta. Ois siistiä et ois musadiggareille laidasta laitaan joku paikka jossa keskustella muustakin kuin karvoituksen määrästä ja laadusta tai kerätä herutuskommentteja tissikuvilla. Uskon et jos toi vaan polkastaan kunnolla käyntiin, niin että sivusto saa tarpeeksi huomiota konemusagenren sisällä, niin ei pitäis juttuideoista olla pulaa.

Riskinä kyllä on, et kävijöitä ei saada riittävästi, kun ne on jo nyt jakautunu monen eri foorumin kesken. Mutta todellakin arvostusta jokaiselle taholle, jossa aihetta pyritään käsitellään kulttuurisesta näkökulmasta, eikä vaan yhtenä kertakäyttöviihteen lajina tai vähän trendikkäämpänä vaihtoehtona seduladokaukselle.

[q]mayah, 20.1.2008 20:06:
---
30-40 -vuotiaat tekee vauvoja ja keskustelee siitä miten asuntolaina saatais maksettua ennen ku jäätäis eläkkeelle.
[/q]

Cheers, bitch *piis**pepsodent*

[q]tomii, 20.1.2008 21:00:
---
JussiS, 20.1.2008 20:30:
Ja ainakin omasta kaveripiiristä aika iso osa vierastaa klubitusta, koska tää nyt on ehkä hiukan "leimaantunut" tietyn porukan mestaks eikä aukea kauhean helposti.

---


Mun kaverit lähinnä repeilee tälle saitille, hyvä kun kehtaa edes kertoa, että käytän klubbaria lähes päivittäin :D
[/q]

Ja toi on lähinnä moderoinnin mokaa imho.

Itse saitti-idea kuulostaa hyvältä, musta tosin klubtuksellakin vois olla vapaata (moderoitua) levyarvostelujuttua ja uutisia omana forumista erillisenä osionaan. Sais enemmän "mediahenkiseksi" tätäkin saittia. Alkaa pahasti leimaantumaan leikkikentäksi hiljalleen :(

[q]ezzy, 21.1.2008 16:04:
Itse saitti-idea kuulostaa hyvältä, musta tosin klubtuksellakin vois olla vapaata (moderoitua) levyarvostelujuttua ja uutisia omana forumista erillisenä osionaan. Sais enemmän "mediahenkiseksi" tätäkin saittia. Alkaa pahasti leimaantumaan leikkikentäksi hiljalleen :(
[/q]
Leikkikentäksi on leimauduttu kyllä jo pitkän aikaa sitten, ikävä kyllä.

Mutta tosiaan, jos ilmaisia vinkkejä haluaa miten tällaista saittia kannattaisi tuottaa, voisin heittää tähän esimerkkinä vaikka trance.nu:n joka on edes hiukan siellä päin missä pitäisi (tosin sekin liikaa foorumiiin painottuva). Eri alan saiteista suomalainen jatkoaika.com on hyvä esimerkki siitä, että vapaaehtoistyönä tehtävä saitti voi toimia johtavana uutistoimistona, jolla nykyään on juttujen taso huomattavasti keskimääräistä sanomalehteä parempi ja kattavampi. Tolle saitille myös tulee SM-liigalta ja seuroilta paljon tietoa ennen kuin "virallisille uutissaiteille".

[q]JussiS, 21.1.2008 16:13:
---
ezzy, 21.1.2008 16:04:
Itse saitti-idea kuulostaa hyvältä, musta tosin klubtuksellakin vois olla vapaata (moderoitua) levyarvostelujuttua ja uutisia omana forumista erillisenä osionaan. Sais enemmän "mediahenkiseksi" tätäkin saittia. Alkaa pahasti leimaantumaan leikkikentäksi hiljalleen :(

---

Leikkikentäksi on leimauduttu kyllä jo pitkän aikaa sitten, ikävä kyllä.
[/q]

Itse oon karsinu tota uusien postausten listaani aika rankalla kädellä, joten en hirveemmin seuraa mitä sen ulkopuolella tapahtuu, mut jokapuolellahan sitä häröilyä tosiaan on. Enkä itsekään syytön siihen ole :)

Mainitsemas saitit on tosiaan mainioita esimerkkejä.

[q]terraluna, 21.1.2008 16:01:
Kuulostaa hyvältä idealta musta. Ois siistiä et ois musadiggareille laidasta laitaan joku paikka jossa keskustella muustakin kuin karvoituksen määrästä ja laadusta tai kerätä herutuskommentteja tissikuvilla. Uskon et jos toi vaan polkastaan kunnolla käyntiin, niin että sivusto saa tarpeeksi huomiota konemusagenren sisällä, niin ei pitäis juttuideoista olla pulaa.[/q]

Tietääkseni klubitus ei lähtökohtaisesti ole paikka karvoituksen määrästä keskusteluun, vaan aihe on suht vapaa, ja sinäkin voit ihan vapaasti antaa 2 senttiäsi haluamastasi aiheesta (tai urputtaa keskustelun tasosta, ihan kuinka vain). Se, että käyttäjiä nyt vain sattuu kiinnostamaan karvat (en tiedä miksi) ei ole varsinaisesti klubituksen syy. Jos nyt perustetaan joku uusi klubiaiheinen keskustelualue ja satutaan saamaan sinne aktiivisia käyttäjiäkin, niin varsin hyvällä todennäköisyydellä sekin on sisällöltään hyvin pian täyttä paskaa, eikä käyttäjien keskimääräinen ikä näytä asiaa merkittävästi muuttavan (hieman uudempana esimerkkinä esim. facebook).

Toinen vaihtoehto on moderoida ääliöketjut suoraan pois, mikä todennäköisesti aiheuttaa mielivaltaisen natsiforumin maineen, pari virhettä ylityöllistyneeltä moderaattorilta ja melko alhaiset käyttäjämäärät.

Tai sit sivusta voi tehdä vähemmän interaktiivisen, mikä tässä kai oli ideanakin, mutta jos toiveenasi oli "paikka jossa keskustella muustakin kuin karvoituksen määrästä", ei sekään taida oikein toivotulla tavalla toteutua.


IMO Ezzyn idea klubbarin erillisestä uutis/arvosteluosiosta voisi olla toimiva ratkaisu, olisi sit hyvän kokoinen käyttäjäkuntakin jo valmiina - siis jos pystyisi jotenkin estämään sen, että siitä tulisi jotain muuta kuin mainosalue, jossa "uutiset" ovat bilemainoksia ja "arvostelut" kaverin tai saman lafkan jälleen kerran ihan vitun hienosta ja vitun uniikista lätystä. Pienet piirit, vähän kirjoittajia ja niilläkin omat lehmät ojissa.

En siis tiedä millaisella aikataululla tätä ollaan viemässä eteenpäin, mutta näkisin, että niitä sisällöntuottajia pitäs alkaa jostain kivien ja kantojen alta etsiskelemään. Päteviä kirjoittajia, jotka vielä ymmärtävät mistä ovat kirjoittamassa ei välttämättä ihan helposti löydy ja ne vähäisetkin lienevät kovin kiireisiä.

Itsehän en osaa kirjoittaa, mutta accesss.orgin tyyli oli(on) sellainen, jota ainakin itse viitsin lukea, vaikkei itse artikkeli välttämättä kiinnostanutkaan.

Ja kuten Juhgu jo totesikin, niin valitettavasti tää suomen konemusascene on niin pieni ja sisäänpäinlämpiävä, että sisältö menee kovin helposti kaverien puffaamiseksi ja varsinainen journalismi ja kritiikki jää vähemmälle.

[q]akir0, 21.1.2008 16:33:
Ja kuten Juhgu jo totesikin, niin valitettavasti tää suomen konemusascene on niin pieni ja sisäänpäinlämpiävä, että sisältö menee kovin helposti kaverien puffaamiseksi ja varsinainen journalismi ja kritiikki jää vähemmälle.
[/q]

+1 indeed. Samaa voidaan sanoa musiikkijournalismista laajemminkin. Ruokkivaa kättä ei pieniliksainen kirjoittaja mielellään pure, oli se liksa sitten rahaa tai pelkästään nimiä bileiden kutsuvieraslistalla.

Kolikon toinen puoli on asiantuntemus. Jos arvosteluja pistetään kirjoittamaan joku pystymettästä revitty, lopputulos tuppaa muistuttamaan sitä reilun vuoden takaista Nyt-liitteen juttua niistä Kaapelin housenationeista. Eli (alakulttuurin mielestä) räikeitä asiavirheitä, joita yritetään peitellä ylimielisellä hihittelyllä.

[q]Kon-tiki, 21.1.2008 16:46:
---
Kolikon toinen puoli on asiantuntemus. Jos arvosteluja pistetään kirjoittamaan joku pystymettästä revitty, lopputulos tuppaa muistuttamaan sitä reilun vuoden takaista Nyt-liitteen juttua niistä Kaapelin housenationeista.
[/q]

Juu mielestäni Suomesta kyllä puuttuu (?) semmonen sivusto, joka olis "katu-uskottava" ja jonkun vakavan alternative konemusaharrastajan ylläpitämä, joka arvostelis jotain muuta, kuin pelkkiä kiksulevyjä. Kaikki vähänkään enemmän vaihtoehtomusaa arvostelleet tyypit on jotain rockpuristeja, jotka ei tajua konemusan sielusta hevon vittuakaan.

Tuli Flow 07 esitteestä mieleen: En tiedä arvosteleeko esim herra nimeltä Juho Kahilainen jossain ihan virallisestikin, mutta mitä tulee hänen kirjoittamiin juttuihin, niin tyylitajua löytyy, sana hallussa ja ukko on katu-uskottava muutenkin ;) Mielelläni lukisin hänen kaltaisten herrojen arvosteluja, jolle ei mikään perushöttö kelpaa. Saattas ehkä jopa vaikuttaa omiin ostopäätöksiinkin.

[q]Juhgu-klip-[/q]

En kai sanonut että ois Klubituksen (kuka se muuten on, anqqa?) vika et juttujen taso on mitä on, mut kyllähän itse kullekin yhteisölle (myös netissä) tuppaa muodostumaan tietty käyttäjäkunta ja tietynlainen ilmapiiri. Helposti ollaan asetelmassa päteminen vs. aivopierut, mikä ei ole kauheen mielenkiintoista saati kehitä kulttuuria mihinkään suuntaan. Oon seurannu Klubbaria suht kauan ja käyttäjämäärän kasvamisen myötä jutut on menny musta entistä enemmän sinne navanalustasolle tms. tai sit aika vaan kultaa muistot? Sit taas monet pienemmät foorumit mis pysytään enemmän asialinjoilla on just tota kavereiden selkääntaputtelumeininkiä ja pätemistä.

Klubbarilla on oma, vahva paikkansa klubilla kävijöiden kohtaamispaikkana verkossa, mutta kaipaisin pikkasen syvempää näkökulmaa välillä.

O