Sennheiser HD 25 pehmusteissa suunnitteluvirhe(!)

Back to luomisen tuska O

[q]Caro², 30.6.2007 11:11:
Velour-pehmusteissa on tietääkseni kaikissa lyhyempi reunus, eikä niiden kanssa kyseistä ongelmaa pitäisi ainakaan em. syystä esiintyä.
[/q]
Mä oon leikannu omien velour-pehmusteiden reunoille kuulokkeen liittimen mentävän aukon just siks, että ne painoivat liittimiä vinoon. Kyl noissa velour-pehmusteissa taitaa olla ihan sama vika.

[q]Tapi, 30.6.2007 11:17:
Mä oon leikannu omien velour-pehmusteiden reunoille kuulokkeen liittimen mentävän aukon just siks, että ne painoivat liittimiä vinoon. Kyl noissa velour-pehmusteissa taitaa olla ihan sama vika.
[/q]

Ok, hyvä tietää. Omissa ja kavereiden Velour-pehmusteissa ei ole niin pitkää reunaa. Koska oot hankkinu ne velouri-pehmusteet? Voiskohan olla peräti kyse siitä, että vanhemmissa on ollu liian pitkät reunat ja uudemmissa ei.. tai sitte ne tekee vaan sekasin noita ihmisten kiusaksi.

No perkele! mulla on justiinsa silleen että ne painaa sitä liitintä.
Laitan kuvan koht.

Edit. kuva on vähän paska kännykkäkameralla räpsitty mutta eiköhän se tosta selviä.

Edit 2. Malli on tosiaan HD 25-1

Ahaa, tämäpä hyvä tietää, meinaan nyt on ollut pari kuukautta havaittavissa juurikin tuota äänenpaineen laskua toisessa luurissa. Kai olet Caro ollut asian tiimoilta yhteyksissä Sennheiseriin? :)

Sorry heti näin starttiin snadista "off topicista"..*hmph*

Olipa hyvä että otsikon mukaisen oheistuksen tähän työnsit. Kovin aprikoinut ostoaikeita osaltani välillä Denon - HD 25 jo omistamieni 700 (Sony luonnollisesti) kylkiäisiksi. 25:en malli päivitystä on odotettu hiukset harmaantuen, kuppikoon kasvatuksesta ---> kokonaisvaltaisesti kestävämpään konseptiin.. vaan, eipä taida päivä paista risukasaan = kuluttaja.

Jaksaa toisinaan yhä hämmästyttää "eräiden" brändi bylsiöiden suoranaiden muuntautumis kyvyttömyys tuotteitensa tulevaisuutta silmällä pitäen!*släp* Denonit siis ja kapina hengessä aivan jo tämän perusteella.

Damn! Jotkut ne vaan hoksaa asioita..

Tack för det, pitääpä yrittää fiksata..

Hmm.. toi jeesas kyl ainakin mulla kun toinen puoli oli jotenki mystisesti kuulunu hiljempaa jo jonkin aikaa. Ekana rupesin jo säikkyy et onks omassa kuulossa oikeesti jotain vikaa *eikä*

Kiits vaa vinkistä.. autto *piis**jeesus*

enpä ollu ees huommannnu kattoo tollast. on se muuten hyvä et joku aina huomaa tälläset asiat. kiitoksia vinkistä

[q]Timce, 30.6.2007 11:53:
Kai olet Caro ollut asian tiimoilta yhteyksissä Sennheiseriin? :)
[/q]

Muistaakseni joskus laitoin postia aiheesta - mutta vois olla taas paikallaan muistuttaa, laitanpa saman tien :)

[q]SoundaHolic, 30.6.2007 12:30:
Olipa hyvä että otsikon mukaisen oheistuksen tähän työnsit. Kovin aprikoinut ostoaikeita osaltani välillä Denon - HD 25 jo omistamieni 700 (Sony luonnollisesti) kylkiäisiksi. 25:en malli päivitystä on odotettu hiukset harmaantuen, kuppikoon kasvatuksesta ---> kokonaisvaltaisesti kestävämpään konseptiin.. vaan, eipä taida päivä paista risukasaan = kuluttaja.
[/q]

Siis ettei nyt tule väärinymmärrystä, niin mielestäni senikat on loistavat luurit, jotka pesee ihan kuusnolla esm mainitsemasi sonit äänenlaadussa - toiset toki tykkää sitten taas hieman hifistyneemmästä soundista ja ostanee samat kuupat mitkä löytyy Thomakselta ja Loopyltä (?) - jotkut sonit ne oli, muttei tosiaan 700t.

Ainakin omien tuntemuksien mukaan senikat peittää ulkopuolista meteliä parhaiten dj-käytössä olevista kuulokkeista huolimatta siitä, että kuupat tulee korvalehden päälle. Toisaalta tämä ratkaisu, vaikka tiukemmat ovatkin, aiheuttaa erilaisia istuvuusongelmia joillekin käyttäjille. Vaikka toisin luullaan, niin silmälasit eivät ole se syy, miksei kuupat istu - joillekin istuu, joillekin ei.

Sennheiserit on myös mallina hävyttömän kestävät. Voit vääntää sangat 360astetta mutkalle ilman, että ne menee poikki. Myöskään kuupat ei halkeile vaikka pudottelet luureja lattialle ja astut päälle. En taida tietää yhtäkään dj-kuulokemallia, joka kestää samanlaista höykytystä kuin Sennheiserit. Ikävää vaan, että senikat on "niin rumat" (btw. ota pensseli käteen ja maalaa ne). Mutta hyvää luuria on turha lähteä muuttamaan huonommaksi - ainoa mikä sapettaa satunnaisesti, on tuo pehmusteen reuna (joka sekään ei ole kaikissa pehmustemalleissa ongelmana).

suosittelen leikkaamiseen työkaluksi maanmainiota rei'ittäjää, ei tuu mitään viiltoa joka repeää suuremmaks aina kun pehmusteita vaihtelee :)

Thanks!
Pätkimistä on toisinaan havaittavissa joten pitääkin kokeilla tätä kikkakolmosta.

Jos se toinen puoli kuuluu hiljempaa, niin voi varovasti liikutella sen puolen liitintä - se auttaa joksikin aikaa, muttei varmaan tarvi kertoa, ettei se liikuttelu hyvää tee.

Yksi vaihtoehto olisi tietty tunkea väliin vaikka paperia niin, että liitin pysyisi paikallaan.

Ongelma saattaa myös ainakin osittain johtua liittimien hapettumisesta.

Caro2: "vuodatuksessasi" oli paljon perää joka tosin ei osaltaan poista sitä vääjäämätöntä tosi asiaa, etteivät HD 25:et äänenpaineen sietokyvyltään kylläkään Sonyn 700:ia päihitä. Huomio kuitenkin että olen yhtä mieltä jo mainitsemistasi hyvin tiedossani olevista faktoista HD 25:en osalta.. siis muiden kuin nyt promoamani.*joo*

Luureissa (käyttääkseni tätä tympeähköä ilmaisua) on näinä nyanssiin nykivinä aikoina kaikesta huolimatta jokseenkin rajattomasti eroavaisuuksia joidenka vivahde virheet sekä yksilöllisyydet korostuvat juurikin studio ja mixauskäyttöön kohdistetuissa brändi julkaisuissa. Keski- ja matalaäänien ylikorostunut äänikuvio on erityinen vitsaus Dj käyttöön keskittyneissä kuulokkeissa. Ja vaikka aina kysytäänkin: "why fix something that ain't broken?" olen osaltani edelleen ks. mallien päivitysten kannalla.

[q]SoundaHolic
ei osaltaan poista sitä vääjäämätöntä tosi asiaa, etteivät HD 25:et äänenpaineen sietokyvyltään kylläkään Sonyn 700:ia päihitä.
[/q]

Ootko ihan tosissasi? Miksi luureissa pitää olla painetta? Kertooko siitä, että
ne vuotaa ulkoisia ääniä niin paljon et pitää paukuttaa korvat hajalle?
25sista kyl saa korviin niin paljon ääntä et korvat halkee. Eikä tarvi soittaa
kovalla, kun ulkoiset on hyvin suodatettu.

D: Juu, kyllä "ihan tosissani olen".

[q]SoundaHolic, 30.6.2007 22:09:
D: Juu, kyllä "ihan tosissani olen".
[/q]

Hmm.. ellen ihan väärin muista, niin laskennallisesti sennheisereista tulee jotakuinkin muutaman desibelin verran enemmän painetta ulos kuin soneista... Jos nyt käydään asiasta saivartelemaan.

Mutta ihan suoraan sanottuna, sen enempää kaunistelematta, en o kyl noin typerää perustelua ikänä kuullu aiheesta "miksi valita sonit eikä sennheiserit".

Jos tosiaan on noin, että soneista irtoaa "selvästi enemmän meteliä", niin täytyy kyl olla melkein puolkuuro jos se on valinnan syynä :)

Ja jos nyt oikein ymmärsin selvityksesi, niin mielestäsi(?) sennheiserit ovat syynä ylikorostuneeseen alapäähän julkaisuissa?

Itse en kyllä senikoita käyttäisi biisitekokäytössä muuta kuin referenssiluureina. Mut jos sitä jengi käyttää niitä kuuppia ihan monitorien korvikkeena - niin sitten täytyy vaan torua käyttäjiä tietämättömyydestä ja kokemuksen puutteesta.

Niin ja diffaksen kommenttiin vedoten. Senikoiden ulkosen metelin vaimennuskyky on täysin omaa luokkaansa. Jos soittaa luurit päässä, niin parempia suojaimia löytyy toiselta kilpailevalta valmistajalta: Peltorilta.

EDIT2: Mut ei siinä, jos ei tykkää - ni ei tykkää :) Soittaahan noista isoista staroistakin ainakin osa nykysin soneilla - ei ne sit varmaan ihan paskat ole

HeH, joo.. no allekirjoittanut nyt ei sen enempää toisten "tuntumista" perusta, etenkään kun olen osaltani asiasta selonteon tähän topiciin työntänyt. Jos vaivautuu lukemaan jo kirjoittamani, ei tulkinnassa pitäisi epäselvyyksiä olla. Ja sitten pieni selvennys: hankinnan osalta olen painottanut Denonien ja HD 25:en (josta jo mitä suurimalta osin olin kirjoittamastasi SAMAA MIELTÄ, HALOO ONKO VALOO?) osalta henk.koht. mieltymystäni ensiksi mainittuun.

..Ja mitä tulee "perehtymättömyyteen" tms. tohdin väittää tietäväni (siinä missä meistä jokainen, "eikö niin") mikä omia korva karvojani eniten miellyttää. Ei tässä nyt kuitenkaan mistään v!*un pyhäinjäännöksestä ole kyse.*eikä*

[q]bansq, 30.6.2007 18:27:
suosittelen leikkaamiseen työkaluksi maanmainiota rei'ittäjää, ei tuu mitään viiltoa joka repeää suuremmaks aina kun pehmusteita vaihtelee :)
[/q]

pienillä kynsisaksillahan toi meni ihan parissa sekunnissa siististi paikallaan. ja eihän tossa mitään suuremmaksi repeävää ole, kun se muovi on siinä vaihdettavan pehmusteen osana?

joo mut mä ainakin tumpulasormillani joudun venyttämään sitä niin että pelkäsin tota repeämistä, joten nipsaisin reiän sillä. onhan noita vaihtoehtoja tietenkin, tää oli mun ratkaisu :)

Laitetaan nyt tänne ihan näin huomiota herättävällä otsikolla, jotta jokainen huomaa aiheen ja mahdollisesti korjaa ongelman pidentäen luuriensa elinikää muutamalla hetkellä.

Sennheiser HD 25 -mallisissa kuulokkeissa on joissakin pehmustemalleissa suunnitteluvirhe joka johtaa signaalin pätkimiseen tai äänenpaineen alentumiseen (yleensä tietenkin vain toisessa kuupassa).

Vakiopehmusteita ("muovipintaisia") on tietääkseni ainakin kahta eri tyyppiä. Sellaisia, joissa pehmusteen reuna (joka tulee siis kuupan ympärille) on pitkälle ulottuva - sekä sellaisia, joissa pehmusteen reuna on lyhyempi.

Nämä pitkäreunaiset pehmusteet loppuun asti asennettuina painavat kuupan päällä (HD 25 / HD 25-1, HD 25-13) tai kuupan alla (HD 25 SP) olevaa liitintä vinoon, aiheuttaen lopulta äänen pätkimistä tai lievemmässä tapauksessa äänen vaimentumista. Yleensä ongelma alkaa esiinty noin 1-2v kuluessa luurien hankinnasta tai pehmusteen vaihdosta (mikäli kyseessä on pitkäreunainen pehmuste).

Velour-pehmusteissa on tietääkseni kaikissa lyhyempi reunus, eikä niiden kanssa kyseistä ongelmaa pitäisi ainakaan em. syystä esiintyä.

Ongelman korjaukseen voisi olla kaksi vaihtoehtoa:

1) Leikkaa pehmusteen reunaan kolo sopivaan paikkaan niin, ettei pehmusteen reuna kosketa liitintä.
2) Ota liitin irti kuupasta (katso kummin päin se siinä ensiksi on!) - vedä pehmuste paikalleen ja leikkaa pehmusteen reunaan viilto liittimen kolon suuntaisesti. Paina liitin pehmusteen läpi takaisin paikalleen.

Huolimatta siitä, että itse tein tuon ratkaisun 2-kohdan mukaan, niin veikkaisin kohdan 1 olevan parempi ratkaisu. Ihan seuraavista syistä: Ei tarvitse rassata liitintä edestakaisin (jokainen irrotus/kiinnitys luonnollisesti ohentaa kontaktipintoja), ja lopputuloksessa liitin ei koske mahdollisesti liikkuvaan pehmusteeseen mistään kohtaa.

EDIT: Toimitan kuvamateriaalia heti kun sattuu eteen luurit joissa pehmuste on "väärin" ja joissa se on oikein eri leikkauksilla.

PS. Jos jollakulla on kuvaa toimittaa nyt, niin saa laittaa :)

EDIT2: Tämäkään fiksaus ei välttämättä takaa luurien pätkimis-ongelman poistumista. Testimateriaalia ei taida hirveästi olla kenelläkään kuulokkeista, joista ongelma olisi poistettu heti ostamisen jälkeen.

Tilasin juuri uudet senikat itselleni. Vanhat kuupat on jo 8v nähneet maailmaa reilun tuhannen (ravintola-/klubi-/bändi-)keikan muodossa pätkimisongelmista huolimatta. Katsellaan josko seuraavat sennheiserit kestäis kauemmin

O