Tabasco :D
Kyllähän tabascoa tulee välillä käytettyä ruoan maustamiseen muiden mausteiden kanssa, mutta mielestäni jotenkin tunkkaisen makuista ihan yksinään jossain leivän päällä käytettäväksi.
Puolen litran pullo tabascoa kuuluu keittiön
vakiovarusteisiin. Jos ruoka on laadutonta,
niin sopiva määrä tabascoa nostaa sen
nautinnon puolelle (itse kokattu ruokahan
nyt on aina hyvää, mutta esim. laitosruokaloissa
taba on yleensä ihan MUST).
Hyvä ja maistuva välipala:
ruisleipää
oivariinia
valkosipulin kynsi
tabascoa
Levitetä oivariini ruisleivän päälle. Pilko valkosipuli
ja asettele kauniisti leivälle. Roiski päälle tabascoa
oman makusi mukaan. Nauti suurella intohimolla.
[q]tumpsi, 18.10.2006 20:38:
kamoon karri.
ja muutki.
etikkaa ja tsilii = hyvyys?
[/q]
JA SUOLAA!!!
:d
Muutama vuos sitten tuli fiksuna tyttönä juotua kaverin yllyttämänä tabascoa lasista, eipä oo sen jälkeen pahemmin tehnyt mieli sitä tavaraa. Paitsi se sopii jauhelihan kanssa! Kunhan en vaan haista sitä hajua enää..
Tabasco on kyl erittäin jees just siks koska siinä ei oo mitään ylimääräistä. Taiten käytettynä se antaa ruualle juuri sopivan potkun muuttamatta sen omaa makua suuntaan tai toiseen, joten sitä voi käyttää about missä tahansa. Komppaan Karskia siinä, että pullo kuuluu ehdottomasti jokaiseen keittiöön.
Mun valinta on punainen, koska siinä on vihreeä versiota neutraalimpi maku.
Tähän vielä näppärä ohje:
Katkarapupasta
200g isoja katkarapuja
500g tuoretta tagliatelleä
1 kesäkurpitsa
2 valkosipulin kynttä
1 sitruuna
(Tuoretta) timjamia
Suolaa
Pippuria
Tabascoa
Oliiiviöljyä
1. Poista kesäkurpitsasta siemenet ja paloittele haluamallasi tavalla. Pilko valkosipuli.
2. Freesaa hetki pannulla reilussa oliiviöljyssä, sekoita mukaan katkaravut ja mausta suolalla, pippurilla, timjamilla sitruunalla ja muutamalla tipalla Tabascoa.
3. Sekoita mukaan keitetty pasta ja tarjoile.
[q]Karski, 18.10.2006 22:04:
Levitetä oivariini ruisleivän päälle. Pilko valkosipuli
ja asettele kauniisti leivälle. Roiski päälle tabascoa
oman makusi mukaan. Nauti suurella intohimolla.
[/q]
Sä oot varmaan suosittua seuraa parin leivän jälkeen?
tässä tsekkasin juuri Wikipediasta, jotta Scovillen yksiköiden mukaan perus-Taban tulisuus jalapeño-Tabaan verrattuna on kolmesta- jopa kahdeksaankertainen! joka voisi tarkoittaa sitä, että kaltaisilleni, joiden mielestä vihreä Taba on makunsa puolesta parempi, mutta jotka kaipaavat myös sitä tulisuutta, voisi olla hyvä kokeilla yhdistää eri suhteissa punaista ja vihreää Tabaa. ensinmainitusta potku, jälkeenmainitusta maku!
raportoinpa, jahka saa aikaiseksi.
ps.
chilimarinadi (soveltuu hyvin esim. tonnikalapihviin)!
oliiviöljyä
merisuolaa tai Maldon-suolaa
valkopippuria
valkosipulin kynsi
korianteria (mieluiten tuoretta toki)
limetti
chilikastiketta (esim. vihreää Tabascoa!)
aineksien määrä ja mittasuhteet oman maun ja syöjien määrän mukaan. pilko valkosipulit ja korianteri. kaada kippoon oliiviöljy, perään merisuola myllystä (tai Maldon-suola murentaen), pippuri, valkosipuli, korianteri ja chilikastike sekä limetin mehu puristettuna vielä joukkoon. vispaa niin maan perkeleesti esim. sudilla! valele pihvi samalla sudilla, anna maustua jääkaapissa (tonnikalapihvissä esim. reilu tunti?) ja paista.
lihassahan maustuminen kestää sitten huomattavasti kauemmin. voi jättää esim. huoneenlämpöön maustumaan pariksi tunniksi.
itse kyllä käytän tuohon yleensä Lea & Perrin's chili & garlic -kastiketta, mutta toimii Taballakin. :)
normi tabascoa pizzaan ehdottomasti! ja kaikkeen muuhunkin jos löytyy kaapista*piis*
En erityisemmin tabascosta tykkää, vaikka tulisen ruuan ystävä olenkin
[q]Zenni, 18.10.2006 22:10:
Muutama vuos sitten tuli fiksuna tyttönä juotua kaverin yllyttämänä tabascoa lasista, eipä oo sen jälkeen pahemmin tehnyt mieli sitä tavaraa. Paitsi se sopii jauhelihan kanssa! Kunhan en vaan haista sitä hajua enää..
[/q]
Olen kokenut saman kohtalon..
Nimimerkillä 2dl tabascoa tuopista
Ei enään ikinä!
2(2cl Tabasco + 4cl viinaa) :| Hyi vittu... varmasti loppu ilta siihen, jossei muuten meinaa loppua
Tabasco
Tabascoa tuli joskus nuorena flikkana nautittua semmosessa drinkissä kuin Mad Dog:
2cl tequilaa
2cl sambucaa
ja 5 tippaa tabascoa
...en pysty ymmärtää miten oon voinu tommosta myrkkyä juoda...
nykyisin siiderikin maistuu liikaa viinalle :D
[q]CM, 19.10.2006 03:46:
2(2cl Tabasco + 4cl viinaa) :| Hyi vittu... varmasti loppu ilta siihen, jossei muuten meinaa loppua
[/q]
taitaa olla shotin nimi Tarantella
ja no, ei se nyt niin pahis oo, menee vielä toinen peräänkin.
Tabascoa menee pizzoissa ja erilaisissa kastikkeissa, jos kaipaa sitä tulisuutta. On siinä sen verran mainio maku. Ja sitten se ei niin kiva käyttötarkoitus (tehokas, mutta ei mukava)..Onhan sitä kuultu, että niskottelevia lapsia taltutetaan uhkaamalla laittaa Tabascoa suuhun, mutta eräässä erityiskoulussa, jossa olin harjoittelussa, sitä todella käytettiin. Tai no, siinä vaiheessa kun mä olin siellä, ei tarvinnut enää kuin näyttää pulloa, niin johan tokenivat :(
Joo, on wanha, mutta sopii aiheeseen.
Nautin tabasconi Bloody Maryssa *sydän*
Tabasco nam...sitä voi laittaa ihan mihin ruokaan vaan messiin saa potkuu..*slurps*
kun olin santa fessä töissä niin siellä oli vakkarina kaks ilmeisesti makunsa menettänyttä muijaa jotka tuli tilaa aina niiden vakio safkan.. cajun chickenin exxxxtra tulisena
kokit tuns jo tytöt joten ammattilaisen kourin meni puoli pulloa tabascoa pelkästään riisin päälle
ja kaikkia jalopenoaja ja muita tulisia kastikkeita kanan päälle..kokit sano et jos nyt on liian tulinen niin tehää sit uuden
muijat vetäs mitään mukisematta safkat naamaan ja kiitteli
0_O wtf..pelkkä safkoista leijaileva haju sai mun silmät kirvelee
[q]hrdkvr, 19.10.2006 10:32:
[/q]
n00b
[q]jesus, 19.10.2006 10:35:
---
hrdkvr, 19.10.2006 10:32:
---
n00b