Freelancerina toimiminen

Back to yleinen keskustelu O

Olen saanut tarjouksen ryhtyä tekemään juttuja lehteen. Juttujani on muutama jo julkaistukin, mutta nyt on tarjottu virallisempaa roolia. Olen mukana täysin harrastuspohjalta, mutta asiantuntemusta lajista löytyy ainakin jonkin verran ja siksi minua on kysytty pestiin.
Työhön kuuluu juttujen kirjoittaminen, valokuvaaminen sekä matkustelu. Työ lienee varsin pätkittäistä ja tilapäistä (keväällä ja kesällä tapahtuu enemmän, talvella on varsin kuollutta ainakin Suomessa).
Olen selannut Suomen freelance-journalistit liiton sivuja aivot solmussa. Toiminimen perustaminenkin on ollut pitkään ja hartaasti mielessä (lähinnä valokuvaamisen takia), mutta asia on edelleen harkinta-asteella.

Onko jollakulla kokemuksia freenä olemisesta?
Minkälaisella systeemillä tilapäinen pätkätyö olisi fiksuinta toteuttaa?
Mitenkäs matkakulut? Entäs kaikki muut kulut?

Lieneekö tässä asiassa nyt päätä tai häntää, en tiedä. Kiva kuitenkin, jos joku saisi jutun juonesta kiinni ja osaisi antaa jotain neuvoja tai ideoita.

Yksinkertaista!

1. Hanki freelance-verokortti (ennakoi sun tulot yläkanttiin niin saat sopivan prossun).
2. Perusta toiminimi (10 min lomakkeen täyttöä, 65 ja 5 min PRH:n luona).
3. Olet ALV-velvollinen jos liikevaihto ylittää 8500/v (jos ylittää maksetaan takautuvasti kaikesta).
4. Olet eläkevakuutusmaksuvelvollinen jos toimarin tulot ylittävät 5200/v. (Kysele Eterasta)
5. Eti joku hyvä tilitoimisto joka voi hoitaa tilityksen loppuvuodesta.(Maksaa jotain 60)
6. Suosittelen erillisen yritystilin avaamista. Helpottaa tulojen, menojen ja verojen laskua.
7. Tee duunit ja laskuta
8. Jos haluut nostaa rahukat voit joko maksaa verot heti (maksa verokortissa oleva prosentti nostettavasta summasta) tai sit vuoden lopussa.
9. Jos sinulla on kuitteja työhön liittyvistä menoista niin voit suoraan nostaa vastaavan summa tuloista verottomana. Muista vaan säilyttää kuitit ja viedä tilitoimistoon.

Jos haluut lisätietoa suosittelen vero.fi, ytj.fi ja prh.fi sivujen selaamista.

Toiminimen perustamisessa ongelmia saattaa sitten aiheuttaa se, että jos ei duunia olekaan niin työttömäksi pääseminen ei oo välttämättä kovin yksinkertaista.

[q]akir0, 28.6.2006 14:33:
Toiminimen perustamisessa ongelmia saattaa sitten aiheuttaa se, että jos ei duunia olekaan niin työttömäksi pääseminen ei oo välttämättä kovin yksinkertaista.
[/q]

Totta mut toimarin saa kyl helposti pistettyy jäihin.

Jos tarkoituksesi on tehdä yhdelle ainoalle lehdelle juttuja ainakin tässä vaiheessa, eikä sulla ole suuria työhön liittyviä investointeja (kirjoittajalla tuskin on, kuvaajalla voi jo hyvinkin olla) niin verokortilla toimiminen lienee kaikista helpoin ratkaisu jos työnantaja siihen suostuu. Jos ryhdyt pyörittämään hommaa toiminimellä, niin joudut itse huolehtimaan sosiaalimaksuista, ennakonpidätysten toimittamisesta, kirjanpidosta, alv-maksuista ym.

Toiminimen kirjanpito on sinänsä kyllä hyvin yksinkertaista, kirjaat vain tulot, vähennät niistä menot ja erotus on se, mistä maksetaan sitten tulovero ja eläkemaksut. Alv:t pitää laskea vielä erikseen. Verokortilla toimimisessa on kuitenkin se hyvä puoli, että silloin olet työsuhteessa työnantajaan ja esimerkiksi konkurssin sattuessa olet oikeutettu saamaan palkkasaatavasi Palkkaturvan kautta kun taas toiminimellä se jää luottotappioksi ellei konkurssipesän varoista riitä rahaa laskun maksamiseen.

Yksi toiminimellä toimiessa usein yllättävän hankala asia on laskutuksen suuruus. Usein freelancerit hinnoittelevat itsensä aivan liian alas eivätkä kaikki työnantajatkaan tajua, miten palkkatyöläisen ja toiminimellä toimivan freelancerin kustannusrakenne heidän kannaltaan eroaa. Eli asiaa kannattaa lähestyä näin:

- Mieti, paljonko kuukausipalkkaa haluaisit ko. duunista, jos se olisi täysipäiväistä. Otetaan esimerkkilaskelman pohjaksi suomalaisten keskiansio 2 600 /kk eli 31 200 vuodessa.
- Kuinka paljon laskutettavia tunteja pystyisit kuukaudessa tekemään? Muista, että työ ei koostu pelkästään laskutettavasta työstä (juttujen kirjoittaminen, valokuvien ottaminen) vaan sen ohessa omaa ammattitaitoa on kehitettävä, käytävä kirjeenvaihtoa (sähköpostitse nykyisin), istuttava palavereissa asiakkaiden kanssa, matkustettava paikasta toiseen, huollettava välineitä, hoidettava kirjanpito ja muut paperityöt ja luovassa työssä pitäisi jättää vielä aikaa vapaalle ideoinnillekin. 100 laskutettavaa tuntia kuussa on jo kova saavutus useimmissa freelancer-hommissa. Lomaakin olisi hyvä pitää. Normaaliduunari saa yleensä sen 4 viikon vuosiloman (+ 2 viikon palkka lomaltapaluurahana) ja palkallisia vapaapäiviä (arkipyhät) taitaa vuosittain olla keskimäärin vajaa kymmenen. Sairauspäiviä taas duunarilla on keskimäärin 8 vuodessa. Karkeasti arvioiden voisi pitää siis 1 000 laskutettavaa vuosityötuntia realistisena maksimitasona. 31 200 / 1 000 h = 31,20 /h
- Verojen lisäksi palkasta pitää maksaa eläke- ja sosiaaliturvamaksut, jotka normiduunarilla maksaa työnantaja. Nyrkkisääntönä näihin voi varata 25% bruttopalkasta. 31,20 /h + 25 % = 39 /h
- Lisäksi yrittäjäriskistä pitäisi saada jonkinlainen korvaus. Yhtenä nyrkkisääntönä voisi pitää 7 % vuosituottovaatimusta, joka on tyypillinen monessa sijoitusmuodossa, esim. asuntosijoittamisessa. Eli 39 /h + 7 % = 41,70 /h

Tämäkin on laskettu aika maltillisesti, mutta siis n. 42 euroa pitäisi per tunti laskuttaa, että pääsisi tuohon 2 600 /kk bruttoansioon, siis jos sulla ei ole minkäänlaisia investointeja laitteisiin, ohjelmistoihin, työtilaan jne. Sit jos ostat vaikka läppärin + softaa yhteensä 1 800 eurolla, ton investoinnin voisi jakaa esim. kolmelle vuodelle eli 600 vuodessa / 1 000 h eli 60 senttiä per tunti pitäisi laskuttaa lisää tuon investoinnin kuolettamiseksi. Työhuone 200 /kk tekee jo 2,4 /kk lisälaskutustarvetta, jolloin kuukausilaskutus olisi jo 45 /h. Jne. Jos työnantaja maksaa mieluummin per sivu, per merkkimäärä, per juttu tms. kuin tunneittain, niin yritä realistisesti arvioida paljonko kuluu aikaa per suorite ja laske hinta sen mukaan. Ja yleensä kannattaa laittaa vähän löysää päälle, sillä käytännössä ne työmäärät tulee helposti aliarvioitua kun ei ota huomioon kaikkea mihin sitä aikaa palaakaan.

Kannattaa tällä lailla vähän ynnäillä omia kulujaan ja katsoa sitten miten suureen laskutukseen työnantaja taipuu. Jos ei taivu riittävän suureen, niin kannattaa tehdä verokortilla ja jättää laskutaidottoman työnantajan ongelmaksi se, että hän tosiasiassa maksaa sun työstäsi ihan yhtä paljon kuin olisi maksanut laskullakin, mutta raha kiertää vain eri kautta eikä tunnu niin isolta kuin suoraan pöytään lyöty 45+ /h.

[q]mekaanikko, 28.6.2006 14:40:
NIPS
[/q]
Tosi hyödyllistä dataa jos joskus moista tarvitsis. Se vaan tais jäädä ihan tosta lopusta et alv sen tuntihinnan päälle viel mut varmaan pidit sitä itsestään selvyytenä :)

[q]mekaanikko, 28.6.2006 14:40:
CLIP
[/q]

Bojakashaa!! Propsit hyödyllisestä postauksesta! Täytyy kai nostaa tota tuntipalkkaa.

Kaikki olennaiset infot tulikin hyvissä postauksissa jo sanottua.

Toki sitten vähän ammattitaidon mukaan, eli jos on harrastuspohjalta tai vasta muutaman duunin tehnyt (kuten tuossa aloitusviestissä mainittiin), niin silloin ei vielä ehkä ihan 45/h kuitenkaan. Toisaalta, työnantajan ei välttämättä tarvitse sitä tietää ;)

Itse olen tehnyt noita käännösjuttuja freelancerina (tosin vasta ensimmäistä vuotta joten en ole ihan kaikkea paperisotaa joutunut vielä kohtamaan), ja olen kyllä kovasti pitänyt itse määrättävistä työajoista, ja esim. siitä että veroja voi maksaa vähemmän silloin kun on tiukkaa, ja vastaavasti pistää enemmän jemmaan jos sattuu tulemaan tavallista lihavampi tili.

Nyt tulee virallinen "kysyn tyhmiä". Onko freelancerille jokin ihan oma verokortti vai käytetäänkö asteikko-/portaikkoverokorttia tai päätulo-/sivutulokorttia?

[q]Amma, 29.6.2006 08:32:
Nyt tulee virallinen "kysyn tyhmiä". Onko freelancerille jokin ihan oma verokortti vai käytetäänkö asteikko-/portaikkoverokorttia tai päätulo-/sivutulokorttia?
[/q]

Freelancerverokorttissa on sama prosentti kaikille tuloille. Ilmoitat vaan verottajalle mitkä sun kokonaisvuositulot ovat.

[q]hallucinogen, 28.6.2006 15:15:
---
mekaanikko, 28.6.2006 14:40:
NIPS

---

Tosi hyödyllistä dataa jos joskus moista tarvitsis. Se vaan tais jäädä ihan tosta lopusta et alv sen tuntihinnan päälle viel mut varmaan pidit sitä itsestään selvyytenä :)
[/q]

Toimittajan työ on alviasiassa poikkeus. Juttujen alv-verokanta on 0% (siis myös silloin, jos tekijä on alv-rekisteröity). Valokuviin, sivuntaittoihin ja toimitussihteerin työhön pitää lätkäistä päälle 22% alvia, jos juuri näitä työn lajeja kertyy vuodessa yhteensä enemmän kuin se oliksenyt 8000e (luki aiemmassa postauksessa).

Alv on toimeksiantajalle usein syy yrittää laskea tekijälle jäävää hintaa, mutta toisaalta kun on rekisteröitynyt, voi kaikkien työhönsä liittyvien hankintojen alvit vähentää netissä tehtävien alv-ilmoitusten yhteydessä edellyttäen, että ko. hankinnat ylipäätään ovat sisältäneet alvin. Toimittajan työssä ammattikirjallisuutta (lue: roskalehtiä *hymy*) tulee ostettua ja tilattua tietenkin tosi paljon. Irtonumeroiden alv on 22%, tilausten 0%. Kaikki kuitit talteen vaan.

Freeverokortti- ja toiminimikysymyksestä sen verran, että toiminimen on käytännössä kai helpompi vähentää kuluja verotuksessa, koska veroilmoitukseen ei edes saa laittaa kuitteja, vaan siihen täytetään tilinpäätöksen tiedot moneen kertaan. Yksityishenkilön veroilmoitus pitää täyttää silti lisäksi, kuten kaikkien muidenkin.

Keväästä 2006 eteenpäin ei normiverokortilla työskentelevien palkansaajienkaan enää ole tarvinnut liittää kuitteja veroilmoitukseensa, mutta jollain lailla yritysmuoto on mun mielestä "vakavammin otettava" tapa työskennellä -> enemmän tilaa ns. luovaan verosuunnitteluun.

Jos siis päätät aluksi kokeilla freekorttia, älä nyt ainakaan jää siihen jumittamaan. Töiden alettua rullata eikun firma pystyyn vaan patentti- ja rekisterihallituksessa. Mun tmi maksoi 350mk vuoden -99 alussa, ja toki myös sen kulun sai vähentää.

[q]Kon-tiki, 29.6.2006 09:18:
---
hallucinogen, 28.6.2006 15:15:
nips
[/q]
Mä oletin kyllä, että kaikkiin laskutunteihin tulee alv 22% jonka tekee omasta firmasta käsin. Kaveri konsulttina ja kyllä sillä tulee alvit normaalisti mut ehkä se tossa tapauksessa on sit eri, en voi väittää vastaan kun en paremmni tiedä :)

[q]Juhgu, 28.6.2006 16:42:
Toki sitten vähän ammattitaidon mukaan, eli jos on harrastuspohjalta tai vasta muutaman duunin tehnyt (kuten tuossa aloitusviestissä mainittiin), niin silloin ei vielä ehkä ihan 45/h kuitenkaan. Toisaalta, työnantajan ei välttämättä tarvitse sitä tietää ;)
[/q]

Mut jos liian halvalla hinnoittelee niin osoittaa, että ei tee ammattimaista laatua.


Itse toiminimen kanssa tulee hinnoiteltua niin, että duunista on tullut tuntipalkaksi kaikkea väliltä 20-100e. Keskiarvo varmaan about 50 tuntumassa. En myy omaa tietotaitoa mihinkään vaan kaikki asiakaat on tulleet muiden asiakaskontaktien kautta. Jos joku uusi asiakas tilaa duunin, arvion paljon siihen menee aikaa ja sitten laskutan sillä perusteella ts teen kaiken urakkapalkalla, en koskaan tuntilaskutuksena. IMO tämä on tosi hyvä lähtökohta alkavalle työntekijälle, jolla ei ole vielä "nimeä" laskuttaa ammattilaisen tuntipalkkaa.

Tulojen osalta tällainen urakkapalkka johtaa siihen, että välillä tuntipalkka painuu alas, mutta toisaalta välillä tosi ylös. Etuna myös on, että monet firmat haluavat aina etukäteen tietää "paljon tämä maksaa" ja jos siihen sanoo: "en mä tiedä, mä oon alottelija, laskutan 40e/h", niin firma ei taatusti ota duunia sulta. Hyvä keino on antaa eka duuni pikkusen halvemmalla ja ilmoittaa suoraan: "mä teen nyt hintaan x, katsokaa diggaatteko duunista ja jos pidätte, niin sitten mietitään jatkoa". Kun asiakassuhde on jo pidemmällä ja asiakas näkee että saa laatua, voi laskutus hyvin olla sitä 50e/h. Samalla omat referenssit kasvaa ja seuraavan asiakkaan kanssa voi pyytää suoraan enemmän palkkaa.

IMO kannattaa osittain myös miettiä sitä kuinka paljon joutuu tekemään työtä sen varsinaisen "jutun" ulkopuolella. Esim mekaanikon tapauksessa oletettiin, että pitää elää freelancerjutuista kun ehkä totuus on, että monet tekee noita juttuja muun duunin/opiskelun/lorvailun ohessa ja siten laskutuksesta voi ehkä hieman tinkiä. Esim joku puolituttu pyytää kuvauskeikalle tai tekemään artikkelin... ts monet tekee hommia siltä pohjalta että ei markkinoi itseään eikä siten aikaa/rahaa mene tohon hommaan lainkaan. Tällöin jos on aloitteleva henkilö, niin voi olla hankala perustella "korkeaa" palkkaa...

Hyvä nyrkkisääntö kuitenkin taitaa olla, että aloitteleva yrittäjä myy aina puolella siitä mitä pitäisi ...

En nyt kyllä ihan vielä tuossa vaiheessa alkaisi laskemaan tuntitaksaa 2600/kk pohjalta. Vaikka en freelancer hommista mitään tiedäkään niin kyllä yli 40/h velotus alottelevalta alle 30v. henkilöltä kuulostaa aika hurjalta. Mutta kerro toki jos moinen menee läpi, alan vaihto menee siinä tapauksessa vakavaan harkintaan..

Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot. Moni aloittava yrittäjä pistäää alussa haisemaan ja ostaa kaikki "työkalut" viimeisen päälle. Sun tapauksessa Wordin pyörittämiseen ei varmaan tarvita 2500 läppäriä heti alkuun. Yksi hyvä nyrkkisääntö on sellainen, että firman tilillä olisi syytä olla jemmassa parin kuukauden liikevaihdon verran rahaa yllättäviin menoihin/hazardeihin. Itse en ole kokenut sitä tarpeelliseksi..

Anyway, Tmi vaan kehiin. Se ei pelaa joka pelkää.

[q]Miraakkeli, 29.6.2006 19:34:
Vaikka en freelancer hommista mitään tiedäkään niin kyllä yli 40/h velotus alottelevalta alle 30v. henkilöltä kuulostaa aika hurjalta. Mutta kerro toki jos moinen menee läpi, alan vaihto menee siinä tapauksessa vakavaan harkintaan.. *hymy*[/q]

No mutta pointtihan tossa just oli että sillä 40e/h laskutuksella ei kuitenkaan pääse kuin keskimääräisiin tuloihin (vaikka mun mielestä joku 2600e/kk on kyllä hiton hyvä palkka).

Menisiköhän läppäri muuten kääntäjälle verovähennyksenä? *pepsodent*. Nettisanakirjan vuosimaksut nyt voisi ainakin vähentää.

[q]Juhgu, 29.6.2006 22:57:
---
Miraakkeli, 29.6.2006 19:34:
Vaikka en freelancer hommista mitään tiedäkään niin kyllä yli 40/h velotus alottelevalta alle 30v. henkilöltä kuulostaa aika hurjalta. Mutta kerro toki jos moinen menee läpi, alan vaihto menee siinä tapauksessa vakavaan harkintaan..
---


No mutta pointtihan tossa just oli että sillä 40e/h laskutuksella ei kuitenkaan pääse kuin keskimääräisiin tuloihin (vaikka mun mielestä joku 2600e/kk on kyllä hiton hyvä palkka).

Menisiköhän läppäri muuten kääntäjälle verovähennyksenä? *pepsodent*. Nettisanakirjan vuosimaksut nyt voisi ainakin vähentää.
[/q]

No mutta mun pointti oli että 2600/kk ei ole keskimääräinen palkka alle 30 vuotiaalle. 1300 on varmaan aika paljon lähempänä.

Eiköhän läppäri mene nykyään vähennyksenä läpi kenellä tahansa yrittäjällä. Ainakin jos osaa sen järkevästi perustella tarpeen tullen.

[q]Miraakkeli, 29.6.2006 23:17:
No mutta mun pointti oli että 2600/kk ei ole keskimääräinen palkka alle 30 vuotiaalle. 1300 on varmaan aika paljon lähempänä. [/q]

No jos kääntelee freelancerina pihvejä mäkkärissä? Kyllä niistä ammateista joissa freelancerina yleensä toimitaan (toimittaja, muotoilija, konsultti, koodaaja..) keskiansio on "hieman" yli ton 1 300 /kk myös alle 30-vuotiailla.

[q]Jaques, 28.6.2006 14:35:
---
akir0, 28.6.2006 14:33:
Toiminimen perustamisessa ongelmia saattaa sitten aiheuttaa se, että jos ei duunia olekaan niin työttömäksi pääseminen ei oo välttämättä kovin yksinkertaista.

---


Totta mut toimarin saa kyl helposti pistettyy jäihin.
[/q]

Kyllä kyllä, mutta karenssi on vähintään 6/kk ennenkun taas työmarkkinatuki alkaa juosta ja on mahdollista, että korkeempitaho toteaa et liketoiminta ei ole loppunut ton 6kk jälken ja karensi vaan jatkuu.

Sitä paitti mun mielestä olisi paljon järkevämpää, että yrittäjälläkin olisi työmarkkinatuki joka olisi soviteettu tulojen kanssa eikä mitään automattista ei tipu rahaa vaikka tulot olisi 0 ennenkun on taas työmarkkinoiden käytettävissä.

Jos meinaa saada työkkäriä pitää olla työmarkkinoiden käytettävissä ja sillä ei ole sitten mitään väliä onko tulot 0 vai 100000000000000000000000000000000000000000000. Jos on yritys niin automaattisesti katsotaan, että ei ole työmarkkinoidenkäytettävissä kun ks. yrittäjä tekee jotain tuntematonta X ja Y ja ei se mihinkään töihin kerkee. Miten niin??? Kyllä varmaan yrittäjä jolla ei ooo hommia vaihtaa "yrityksen" työpaikkaan eikä tarvii mitään irtisanomis aikoja tms.

Mä olen kysellyt aika paljon esim. Ensimetristä Free toiminnasta, mutta eipä sieltä saa mitään käytännön kokemukseen perustuvaa tietoa. Sitäpaitti Ensimetri on yritysten perustajien tietopiste ja lopputulos on aina perusta yritys kun sieltä jotain menee kyseleen.

Työskentelin freelancer-toimittajana melkein kuusi vuotta enkä hommannut toiminimeä tai mitään ihmeellisyyksiä. Yleensä lehtijutuista laskutetaan pituuden eikä työmäärän mukaan. Itse ylsin parhaimmillaan jopa parinsadan euron tuntipalkkoihin. Tietysti kannattaa laskea, millaisille tuntipalkoille jutusta käytännössä jää, vaikka aina sitä ei etukäteen pystykään täysin arvioimaan. 50e/tunti on mielestäni aika lailla minimi, mihin kannattaa pyrkiä, tai esim. 300e/10 000 merkkiä (jos juttu ei vaadi järjettömiä määriä taustatyötä). Mutta tämä on siis lähinnä minimi.

Matka- ja muut kulut laskutetaan sitten erikseen, tosin puhelinkulut ja kaupungin sisäiset bussiliput yms yleensä sisältyvät palkkioon (ellei nyt jotain tuntikausien ulkomaanpuheluita joudu puhumaan).

[q]DiamonDie, 2.7.2006 18:40:
Yleensä lehtijutuista laskutetaan pituuden eikä työmäärän mukaan. (klips)
esim. 300e/10 000 merkkiä (jos juttu ei vaadi järjettömiä määriä taustatyötä). Mutta tämä on siis lähinnä minimi.
[/q]

Mun mielestä jutuista suorastaan pitää laskuttaa työmäärän mukaan. Jos 5000 merkin juttu on ns. 1 hlön haastattelun purku tai vaihtoehtoisesti pääjutusta ja useammista laatikoista koostuva juttu, laatikolliseen juttuun on hyvin tod.näk. kulunut enemmän aikaa ja vaivaa <-- tod.näk. useampia haastateltavia ym. tietolähteitä. Suuremman työmäärän on näyttävä laskutuksessa, tämä on mun periaate. Eri asia olisi, jos työllä ja vaivalla kasattu juttu olisi niin läpitunkematonta tuubaa ettei siitä ottaisi selvää parhaallakaan editoinnilla, mutta mehän ei sellaista edes osattais tehdä vaikka haluttaisiin, eiksvaan

(ja toi 300e/10 000 merkkiä kannattaa pyyhkiä kokonaan mielestään, ettei ikinä vahingossakaan laskuta niin vähän)

O