Kohti unelmakämppää, eli näin ostan / remontoin / sisustan asuntoa

Back to yleinen keskustelu O

[q]anqqa, 31.1.2006 10:09:
käväsin siellä joku aika sitte, olivat liian pieniä. tarviis siis melko korkeen kolmiosasen systeemin että mahtuis kaikki sinne :) muuten kyllä aika loistomesta se sello.. eiku hmm, eiks sello ollu lepuskissa? mikäs se herttoniemen uus sisustusosotoskeskus olikaan, siellä kävin ja se on aika ihku :D
[/q]

Hyvältä näyttää huone. Mustat lattialistat ja ovenkarmit on tosi jees, tuo mukavasti erilaista ilmettä huoneeseen :)


Mitä noihin kaappeihin tulee, niin jos tavoitteena on saada about 230 korkeat ja 200cm leveät kaapit niin ainoa vaihtoehto taitaa olla perinteiset vaatekaapit. Oikein hyvällä tuurilla jostain askosta onnistuu löytämään itämaisvaikutteisia kaappeja, mut ne ei tosiaan paljon vedä.

Toinen kriteeri on hinta. Me etsittiin about 6kk sitten vaatekaappia jolla kokoa 200*240 eli 4kpl 50cm kaappeja vierekkäin. Kahdessa kaapissa ulosvedettäviä koreja about 190cm asti ja sen jälkeen hyllyjä. Toinen kaappi oli 100cm leveä ja siellä sisällä kahdessa kerroksessa vaatetangot ja tankojen välillä ulosvedettävä hylly jossa lokerikot vöille, solmioille sun muille pikkujutuille. Toimiva kokonaisuus, suosittelen ;)

Tällaisen kokoonpanon hinta suht laadukkaan oloista materiaaleista alkoi 800e tuntumasta ja firmana (yllättäen) ikea. Me otettiin tarjouksia myös esim vepsäläiseltä, iskuta, inarialta ja näillä firmoilla vastaava kokoonpano olisi alkanut 1500 eurosta päätyen aina vajaaseen 3000 euroon. Otettiin sitten ikeasta materiaalina korkeakiiltoinen valkoinen.

Nyt käytön jälkeen voin kyllä sanoa, että todellakin hintansa arvoiset, kaapit on ihan oikeesti laadukkaat. Sarjan nimi on pax, kannattaa katsoa jos et ole vielä katsonut.

Ainakin joskus noita pax ovia oli saatavissa myös punaisina, joten ne voisi sopia sulle vallan mainiosti jos punaisella linjalla haluat jatkaa. Toinen ja aika mielenkiintoinen vaihtoehto olisi ostaa ikean keittiökaappeja, sillä niihin on saatavissa korkeakiiltoinen musta ja punainen. Näissä leveys vaan on eri eli 60cm ja korkeus vähän matalampi, about 210. Keittiökaappeihin on myös saatavissa lankakoreja, mitkä ainakin omasta mielestäni on lähes pakkohankintoja uuteen vaatekaappiin.

Jos ja kun värillisen kaapin ikeasta ostat niin rungon väri jää valkoiseksi. Keittiökaappeihin on kyllä saatavissa esim sivuihin peitelevyt, jolloin itse kaappia ei tarvitsisi maalata. Ehdottomasti parhaan näköinen kaapista tulee, jos sen maalaat samalla värillä kuin huone ja vetäiset listat kaapin sokkelin ympäri. Jossain määrin mä myös suositteilisin tuota, sillä kaapit upoaa paljon paremmin huoneeseen jos niiden väri on kauttaltaan sama kuin huoneessa ja lattialista kiertää koko kaapin. Ilman näitä temppuja muuten viimeistelty huone voi näyttää hieman hassulta.

[q]Dorka
klip
[/q]

mitä parkettia toi on?

"eli näin kyttään / kuvaan naapuritaloa."

Jonniinjoutavapostaus, mutta laitanpahan jos jollain vaikka sattuu olemaan jotain hyödyllistä kerrottavaa ikkunaremppojen tiimoilta tai muuten vaan turistavaa. Elikkäs tossa seurannu ku naapuri talossa alko hirveellä vauhilla ikkunaremppa viikko tai pari sitten. Laittovat vajaaseen työpäivään pariin kerrokseen ikkunat, mutta sitte homma tyssäs. Asentajia ei oo näkyny ja nyt spottasin rakenteiden kimpussa häärivän hieman suojautuneen kaverin. Onkohan löytyny jotain shittiä ja remppa on keskeytyny ja tuleekin joku yllätys. Tähän mennessä pitäny ikkunaremppaa aika mukavana ja rentona toimenpiteenä. Tosin tossa talossa onki häjysti tota puuta ja mitä lie sekasin.

http://www.reinoh.com/temp/ufo.jpg

[q]Dorka, 28.11.2006 20:05:
Tarkoitus on rempata se siten et sen voi myös vielä myydä ja toimii myös normaali asuntona.
[/q]

Jonka takia ilmeisesti toi suuri vaatekaappi.... sanotaan näin, että mä en tosta hirveästi lämpene sillä nyt asunnon näkyvin osa on vaatekaappi eli kämppä leimautuu aika vahvasti suureksi makuuhuoneeksi. Lisäksi kaappi peittää suurimman yhtenäisen seinäpinnan jolloin sisustaminen hankaloituu aika pirusti. Esim tauluja ei nyt oikein saa tai suoraan kaapin eteen ei voi laittaa tuolia ilman, että se näytäisi siltä, että joutuu katsomaan suoraan kaappia tai sitten yrittää peittää kaappia huonekalulla.

Lisäksi kaappi puskee sivusuunnassa ikkunatason yli, tämä näyttää pikkusen hassulta ja molemmin puolin kaappia jää neliötä käyttämättä aika monta.... pienessä asunnossa neliöt voisi pyrkiä käyttämään pikkusen tehokkammin.

[q]Joten ainoa keino oli laittaa keittiö S muotoiseksi tai itseasaissa tän päiväisen jutustelun jälkeen se muuttuu L muotoiseksi.[/q]

Näyttää imo aika paljon fiksummalta nyt. Itse tekisin vielä enemmän ja vetäisisin keittiön L-malliseksi takaseinälle ja sivuseinälle. Jos takaseinän syvyys on 43cm, siihen voisi hyvin laittaa täyskorkeat 35cm syvät kaapit tai siten 35cm syvät alta ja päältä, mutta välissä taso kuten tolla ikkunan vastaisella seinällä. Kaappien ei kuitenkaan tarvii aina olla 60cm syviä.

Samalla rakentaisin sen vaatehuoneen nykyisen suihkutilan ja keittiösyvennyksen väliin.

Tällä tavalla sulla pysyisi keittiön kaappitila about samana, mutta saisit vaatekaappitilan muualle ja voisit luopua tosta kaappirivistöstä. Haittana olisi, että keittiö ei avaudu yhtä paljon muuhun asuntoon, mutta tällaissa yksiössä tuskin on haittana. Saattaa olla etu, että asuntoon syntyy funktioalueita kuten nukkuminen, jonka rajaat fiksusti lasiseinällä ja keittiö jonka rajaisi kokonaan pöydällä. Muu alue olisi sitten oleiluun ja asuntoon voisi sijoittaa paljon vapaammin sohvia, tuoleja jne.

[q]
Pohjasta uudempi versio, vessassa levennetty aukko ylöspäin on suihkutila. Sitten vessan vieressä jotenkin laitetaan pesukone ja lavuaari. Mulle ei vielä oikein selvinny et miten mahtuu jne. mut keittiötoimittaja lupasi piirtää joten jos mahtuu niin jotenkin suurinpiirtein noin se tuonne tulee.
[/q]

Meillä on itseasiassa tulossa tällä tavalla. Tarkoitus tehdä niin, että seinälle tulee koko välin mittainen taso ja allas upotettu tasossa. Pesukone menee tason alle. Tason etuosa peitetään kokonaan levyllä, jolloin ruma pesukone jää piiloon. Siten kokonaisuus on aika linjakkaan näköinen: pelkkää tasoa, allas tason materialista ja kaapistosta näkyvissä vaan etulevy.

Pytty pitäisi sitten siirtää toiselle seinälle, mutta kyllä tossa pitäisi olla tilaa siihen.

[q]
Sitten keittiön malli muuttui L muotoiseksi, pintamateriaalina matta valkoinen ja tasona valkoinen kivi. [/q]

Kuulostaa tyylikkäältä. Mainaatko laittaa ihan aitoa kiveä vai esim silestone? Mä yritin metsästää valkoista kiveä meidän vessaan, mutta kaikissa kivilaaduissa on aika paljon variaatiota värissä. Jos haluaa tasaisemman pinnan, on pakko käyttää jotain kvartsisekotetta joka puristettu kuten silestone tai corian. On imo tyylikkäämmän näköistä kuin valkoinen kivi, haittana tosin on, että ei kestä kuumaa astiaa keittiökäytössä. Etuna taas on, että materiaalista voi tehdä upotetun altaan.....

[q]Dj Jaques, 17.2.2006 11:40:
---
Freja, 17.2.2006 11:36:
---
Dj Jaques, 17.2.2006 11:27:
--

---


Noi ois kans mukavat, mut valaiseeko ne tarpeeksi? Inhoon käydä lamppuostoksilla kun siellä aina palaa miljoona valoa samaan aikaan, niin ei saa kunnolla selvää valaistuksen määrää/suuntaa. Tyhmää sekin.

Hemmetti, en ois kyl ees laittanut niitä ihan hanojen läheisyyteen, tosin hellan viereen mutta silti, ny rupes ärsyttää ku en ostanu niitä..

---


Jos ne tulevat hellan viereen niin voit ottaa ihan hyvin noi spotit. Led-valaisimet ovat kyllä tehokkaat ja hyvä vaihtoehto. Halpoja spotteja saa myös Clas Ohlsonilta. Siellä pitää vaan muistaa valita sopiva muuntaja spoteille ja löytää jonkun osaavan henkilön asentamaan valot.
[/q]

Mulla on keittiössä just Clas Ohlsonin spotit jotka tädin ex-mies kävi ähisemässä paikalleen samalla kiroillen.. Ei siis ihan helpot asentaa ilmeisesti.

Sit ku meni eka lamppu ni piti käydä Ohlsonilla kysyy et miten sen saa vaihdettua. Olin kyllä ihan oikeilla jäljillä mut en vaan ollu uskaltanu käyttää tarpeeks voimaa.

[q]rmtn, 4.9.2006 20:58:
.. tilalle askartelin 3 omaa taulua yhdestä isosta julisteestani.
http://www.remotion.1g.fi/kuvat/asunto/taulut1.JPG/full
http://www.remotion.1g.fi/kuvat/asunto/taulut2.JPG/full
[/q]

Ooooh, helvetin siistejä Mulle kans! Mistä noin isoja julisteita saa?

asbestia tiivisteissä, talon ulkonäköstä päätellen varmaan 60-luvulla tehty ja siten ei olisi mikään yllätys

Jaahas.. Meidän projekti etenee.. Kaikki on revitty pois ja nyt aletaan laittaan kaivoja uusiks..

Kaupasta ei saa edullisesti hyvän näköisiä kaiuttimia, joten piti tehdä itse. Hifitalon AW-6i kitistä tuli hieman modaamalla seuraavanlaiset:

[q]paviaani, 25.3.2010 22:57:
Kaupasta ei saa edullisesti hyvän näköisiä kaiuttimia, joten piti tehdä itse. Hifitalon AW-6i kitistä tuli hieman modaamalla seuraavanlaiset:
[/q]
Tyylikäs toi diskantin moldaus runkoon! Mites se onnistui? Teetitkö kotelon jossain vai duunasitko itse?

Itselläkin ollut hakusessa vastaavat kaiuttimet, pitäsköhän ottaa projekti tosta.

[q]paviaani, 25.3.2010 22:57:
Kaupasta ei saa edullisesti hyvän näköisiä kaiuttimia, joten piti tehdä itse. Hifitalon AW-6i kitistä tuli hieman modaamalla seuraavanlaiset:
[/q]

Näyttää aika paljon Amphionin malliston kaiuttimilta, mikä ei ollenkaan ole huono juttu.

[q]Jussi Soro, 25.3.2010 23:40:

Tyylikäs toi diskantin moldaus runkoon! Mites se onnistui? Teetitkö kotelon jossain vai duunasitko itse?

Itselläkin ollut hakusessa vastaavat kaiuttimet, pitäsköhän ottaa projekti tosta.
[/q]

Duunasin kotelot itse kaverin puuverstaalla MDF-levystä hifitalon mallipiirustusten mukaan. Elementtien sijaintia etulevyllä muutin hieman koska hifitalon antamat mitat oli oudot.

Diskantin moldaus oli helppo homma. Jyrsin suuntaimen aukon tarkalleen suuntaimen syvyiseksi, kiinnitin sen uppokantaruuveilla ja kittasin ruuvien kolot ja suuntaimen ja etulevyn välisen pienen uran kemiallisella puulla umpeen ja hioin sileäksi. Muoviosat on ABS:ää joten maali tarttuu niihin hyvin kunhan pinnan karhentaa hienolla hiekkapaperilla. Maalautin kotelot ammattimaalarilla kaksikomponenttimaaleilla niin maalipinnasta tuli virheetön, eikä hommalle tullut hintaa kuin 50€.

Diskantti ja suuntain on osasarjassa erilliset ja suuntain liimataan kiinni diskanttielementin etulevyyn. Diskantin keskustaa ois ollu hankala suojata maalilta, joten tein liimauksen vasta maalaamisen jälkeen. Se oli hieman haastavaa koska homma piti tehdä sisäkautta. Kannattaa karhentaa suuntaimen takapinta jo etukäteen! Käytin liimauksessa bostikin kaksikomponenttista pikaliimaa, tuntui tarttuvan todella hyvin.

Tietääkö joku mistä tälläisiä saa?

http://pics.kuvaton.com/kuvei/wash_basin.jpg

on törkeen hieno.

[q]Dementation, 28.3.2010 14:01:
Tietääkö joku mistä tälläisiä saa?

http://pics.kuvaton.com/kuvei/wash_basin.jpg

on törkeen hieno.
[/q]

Voi olla Coriania:
http://www2.dupont.com/Corian/fi_FI/uses_apps/design_app/design.html

http://www.washbasinfactory.com/abisko/abisko.html

Hintaa ei ole missään, tuskin tehdään massana vaan tilauksesta. Jos tuon alle 5000e saa, niin kovasti ihmettelisin.

Materiaali taisi olla jotain marmoria.

20 päivää, 132 tuntia remonttia takana ja huomenna muutto uuteen kotiin. tässä seassa 8h työpäivät. aivan tajuttoman jumissa koko ukko, mutta tulipahan tehtyä. Ei enää koskaan 3vko projektia purku betonille ja siitä valmiiks. sick, mutta tulipahan tehtyä. Apujoukkoja oli välillä paljonkin, mutta silti hommaa kyllä riittää. Nytpähän hieman tietää mitä remontointi on :D Ei jääny kummosia hommia kesken. Putkimiestä joutuu vielä käyttämään että saapi altaan ja hanan keittiöön. Kylppärihän tässä kohteessa olikin kunnossa. Huoh alkaa helpottaa... tosin huomenna oottaa ainakin sohvan kanto 8. kerrokseen :D

[q]ville, 28.3.2010 19:17:
Materiaali taisi olla jotain marmoria.
[/q]

Ihan järjetöntä lähtee tekeen tollasia muotoja marmorilla :D

Alkaa vähitellen tämä Viron nousukauden rakennustyön jälki paljastumaan.

-Äänieristys on paikoittain luokatonta
-Ulko-ovi on jo ruosteessa ja lukko epäkuntoinen
-Kaikkea pikkusälää

Mutta:

Olen edelleen varsin tyytyväinen sijoitukseeni. Em. asiat olivat nimittäin odotettavissa jo ennen kauppojen solmimista.

Kyseessä on vanhaan tehtaaseen saneerattu yksiö.

[q]akir0,

Mulla on pelkästään viilentävä ilmastointilaite, jotakuinkin samantyyppinen kuin toiki. Meteli noissa on pääosin sellainen, että nukkumista samassa tilassa laite päällä ei oikein voi suositella. Mutta itse jäähdytän yleensä makkarin ovi kiinni ja sitten hilpaistaan sinne nukkumaan kun tila on viileä.

Poistoputki on käytännössä pakko saada ikkunasta ulos, koska laite luonnollisesti generoi tolkuttomasti lämpöä luodessaan viileää ilmaa. Lisäksi noi luovat myös vettä, eli poistovedet pitää säännöllisesti kerätä jonnekin.

Ite oon ollu kyl ihan tyytyväinen, mutta aikamoista säätöä sen ton vehkeen kanssa on.
[/q]

Kiitti sulle ja Garolle. Mistä hankit oman laitteesi?

Ajattelin myös itse viilentää makuuhuoneen illalla ja ottaa sit yöks masiinan pois päältä. Sellasta kiinteää ilmastointilaitetta tähän ei saa, kiviseinää on puoli metriä ja talo Museoviraston suojelema. Toisaalta just noiden jämäköiden kiviseinien varaama lämpö voi varmaan vetää makkarin aika äkkiä takaisin trooppisiin lukemiin...

[q]Heavyweight JamMasta, 12.5.2006 14:39:
Putkiremontti on sitä kun uusitaan tarvittavat putket. Viemäri on osa
putkiremonttia vaan. Jos on käytetty muoviviemäriä aikonaan, niin
sitä ei uusita kun harvoin. Käyttövesiputket on yleensä ne mitkä
uusitaan.
[/q]

Aika rankka yleistys.

Vanhemmissa asuinnoissa on yleensä sekä viemärit että käyttövesiputket surkeassa kunnossa ja siten molemmat uusitaan kerralla. Uudemmissa asia saattaa olla toisin ja tällöin voidaan tehdä esim pelkkä käyttövesiputkien kunnostus.

[q]
Mä en tiedä miten sielläpäin noi tehdään, mut täällä tehdään aika hyvin
kyllä rempat ilman et tarvii uusia keittiön tai kylppärin. Enkä näe
edes välitöntä tarvetta uusimiselle, jos on uusi keittiö ja tarpeeksi
hyvässä kunnossa oleva kylppäri.
[/q]

Olisitkohan sotkenut tässä putkien pinnoituksen ja vaihdon?

Nykyisin on vaikka mitä menetelmiä, joilla pyritään tarjoamaan vaihtoehtoa perinteiselle linjasaneerauksella, jossa duunataan kaikki uusiksi metodilla: pommi sisällä ja tee uusiksi. Uusia menetelmiä on monia ja riippuen kohteesta putkia esim sukitetaan tai dakitetaan. Yksinkertaisesti voisi kuitenkin sanoa, että kyseessä on aina putkien pinnoittaminen.

IMO tuollaista pinnoitusta on turha lähteä vertaamaan perinteiseen linjasaneeraukseen, koska niissä haetaan aika eri asioita. Esim meillä alkaa perinteinen saneeraus ja syitä tähän on, että vessat on 50-luvun lopulta eli pieniä ja surkeasti suunniteltuja. Perinteisessä remontissa vessa räjäytetään kokonaan ja esim meillä vessaa laajennetaan ja sisus suunnitellaan paljon järkevämmin. Lisäksi tollaisessa remontissa saadaan kaikki taloyhtiön vesieristeet kerralla kuntoon. Usein tehdään myös selkeää varustetason nousua ja uusitaan myös sähköjä ja tehdään esim tietoliikennekaapelointia. Meillä samaan laitetaan vielä porraskäytävien täydellinen kunnostus ja mahdollisesti ikkunoiden korjaus.

Yksinkertaisesti voisi sanoa, että perinteinen remontti on kiinteistön pitkän linjan hoitoa, jossa laitetaan kerralla paljon kuntoon. Pinnoitus on siirtokorjausta, jolla ratkaistaan yksi kiinteistön ongelmakohta.

Erilaisista lähestymistavoista ja metodeista johtuen kustannukset on ihan erilaisia. Perinteinen remppa sen 500e/neliö ja pinnoitus ehkä 1/5 tästä. Toisaalta tulokset on myös täysin erilaisia: toisessa mitään ei näy päällepäin, toisessa kaikki saniteettitilat on uusittu.

Riippuu täysin kiinteistön iästä, vessojen kunnosta, kiinteistön maksukyvystä ja haluukkudesta sekä tavoitetasosta millainen putkiremontti kannattaa tehdä. Esim meidän taloyhtiössä yli 60% halusi tehdä vessaremontin, vessat olivat oikeasti ihan päin persettä suunniteltu ja sähköissä olisi uusimista. Tällaisessa tilanteessa pelkkä pinnoitus olisi ollut täysin väärä ratkaisu, joten remontti tehdään perinteisellä tavalla. Jos taas kiinteistö olisi ollut uusi ja tarpeena uusia vain putkia, olisi perinteinen remontti täysin väärä ratkaisu.

Keittiöllä ei ole käytännössä mitään tekemistä putkiremontin kanssa. Keittiöön tulee uusi hana ja putket, mutta putket vedetään vanhalle paikalle. Monessa yhtiössä homma selviää sillä, että muutama alakaappi pitää ottaa pois paikoiltaan ja laittaa takaisin kun homma on ohi.

O