korjaus kovalevyyn

Back to yleinen keskustelu O

kovalevyni meni rikki...

voiko niitä korjata jossain

viimeks kun kävin jossain nimeltämainitsemattomassa HÄMEENLINNALAISESSA liikkeessä mulle naurettiin päin naamaa joka oli askiakaspalvelu / hymiö mielessä milestäni kohtuu erikoista. Ei missään voitko astua ulos mielessä vaan "ei mitä vittu mähän tiedän ää jutut EI!" mielessä.

Jos jollain webbi omistajalla menis kovalevy rikki se saatais varmasti kyl kuntoon mut entä jos normaalin tietokoneen kovo menee hajalle niin miten ja missä hakisin tohon ammatti auttajaa? pliis helpatkaa mua nyt

heh. anteeks typot. tarkotin webin omistajalla lähinnä jotain serverin omistajaa jonka koneessa on esim. asiakkaiden tietoja..
evcuse me for the tyops

Serverin omistajat tekevät backuppeja - ihan niin kuin sinunkin olisi pitänyt tehdä. He ostavat uuden kovalevyn (tai saavat takuuna) ja kopioivat sinne varmuuskopioista tiedot takaisin.

On olemassa tietojen palauttamiseen erikoistuneita yrityksiä, jotka voivat palauttaa hajonneista kovalevyistä tietoja, mutta niiden palvelut on yksityisen henkilön kukkaron ulottumattomissa.

Ja jos et usko, että se on kukkarosi ulottumattomissa niin nopea googletus kertoo, että ibaksella maksaa ~400 euroa, että kovalevylle tehdään analyysi siitä mikä kovalevyssä on vikana. Analyysin jälkeen saat sitten kirjallisena selvityksen, että mikä levyssä on vikana ja kuinka paljon siellä olevan tiedon palauttaminen maksaisi.

Jonkun random halvalta näyttävän lafkan sivujen mukaan kovalevyn tietojen palautus on yleensä siinä 700-1000 euron paikkeilla.

Joku mesta taas tarjoaa analyysiä 250 eurolla, itse palautusta 200e/tunti (tiedä häntä kauanko palautukseen sitten menee) ja lopulta pelastetun datan siirtämisestä saa maksaa joko 150e/tunti jos tarjoat itse kovalevyn jolle ne siirretään kun taas CD:lle tai DVD:lle siirtäminen oli vähän halvempaa - mutta tuskin kovalevyn data sellaiselle mahtuu.

Tietysti sä voit yrittää jotain tiedonpalautusohjelmia, mutta ne toimii aika harvoin - tälle vaatimuksena on, että kovalevy edelleen pyörii ja bios tunnistaa sen ongelmitta. Näillä ohjelmilla ei yleensä ainakaan ihan kaikkia tiedostoja saa pelastettua vaikka jotain saisikin.

Parempi tosin sekin kai yleensä kuin ei mitään

Itseasiassa Norman Ibasilla on nykyään hyvä palvelu just näille kotikäyttäjille. Maksamalla nimellistä kuukausimaksua (olikohan se 30-40e/kovalevy) niin he palauttavat tiedot kovalevystä ihan tuolla kuukausimaksulla. Kovalevystä tosin otetaan kaikki sarjanumerot yms. ylös, joten mikään huijaaminen ei tässä tapauksessa onnaa

Mut ihan mielenkiintoinen palvelu, ja tutustumisen arvoinen.

Ja tässä vielä faktaa asiasta
http://www.ibas.fi/uutiset/articles/FIN-2004-04-26.news

Tuolta linkistä poimittua:

"Palvelusopimuksen hinta pöytätietokoneille on 30,50 euroa vuodessa ja kannettaville tietokoneille 48,80 euroa vuodessa."

Mitenköhän tota lausetta pitäisi tulkita? Vuosihinnaksi tollanen olisi todella halpa ja kuukausimaksuista ei puhuta mitään

[q]diorite:
Tuolta linkistä poimittua:

"Palvelusopimuksen hinta pöytätietokoneille on 30,50 euroa vuodessa ja kannettaville tietokoneille 48,80 euroa vuodessa."

Mitenköhän tota lausetta pitäisi tulkita? Vuosihinnaksi tollanen olisi todella halpa ja kuukausimaksuista ei puhuta mitään
[/q]
Sori, taisin muistaa väärin eli, kyse oli vuosimaksuista. Ja näemmä kannettavien kovalevyt on erikseen.

[q]DominikH:
Sori, taisin muistaa väärin eli, kyse oli vuosimaksuista. Ja näemmä kannettavien kovalevyt on erikseen.
[/q]

Joo, ei se mitään mutta ajattelin vaan että tohon hintaanhan sen voisi ottaa vaikka raid 1:ssä oleville kiintolevyille ihan varmuuden vuoksi

kovo kiinni toiseen koneeseen, jos ei ole fyysisesti totaalisen paskana, vaan joku FAT vaan sekaisin tms. Netistä löytyy monta recovery-softaa, jolla sen saa tsekattua. OnTrack easy recovery pro on itselläni pelittänyt ok, jos sille on ollut tarvetta.

Mutta tosiaan, jos siellä on tärkeätä tavaraa, niin rahalla saa apua. :)

[q]ezzy:
OnTrack easy recovery pro on itselläni pelittänyt ok, jos sille on ollut tarvetta.
[/q]

Samalla ohjelmalla itsekin tuli kerran pelasteltua ja kaiken sain talteen mitä tarvinkin.

[q]diorite:
---
ezzy:
OnTrack easy recovery pro on itselläni pelittänyt ok, jos sille on ollut tarvetta.

---


Samalla ohjelmalla itsekin tuli kerran pelasteltua ja kaiken sain talteen mitä tarvinkin.
[/q]
Itse sain tuolla kyllä muutamia tiedostonimiä näkyviin, mutta siihen loppui minun hyvä tuurini. Sinne meni sitten kaikki digikuvat ja kotisivut*uuh* Sai olla viimeinen Maxtori jonka hankin.
Ja sen jälkeen päätin, että on aika ruveta harrastamaan backuppeja. Jos sen saisi aloitettua sitten kun saa tuon uuden kovon ja Linuxit koneisiin... Eihän tuosta nyt olekaan aikaa vasta kuin reilu vuosi*igor*

Vogon hoitaa ainakin levypalautuksia , en sitten tiedä että paljon homma maksaa

http://www.vogon-fi.com/disk_recovery_home.htm

[q]diorite:
Samalla ohjelmalla itsekin tuli kerran pelasteltua ja kaiken sain talteen mitä tarvinkin.
[/q]

Itseasiassa nyt kun aloin muistelemaan niin silloin ei kyseessä edes ollut levyrikko vaan olin kokeillut windows xp:ssä tiedostojen oikeuksien muuttamista (toisinsanoen tehnyt omista työtiedostoista yksityisiä) ja se onnistuikin aivan hyvin. Jossain vaiheessa sitten jouduin asentamaan xp:n uudestaan vanhan päälle mutta jostain syystä asensinkin sen kokonaan uudestaan ja sen jälkeen minulla ei tietenkään enää ollut oikeuksia omiin tiedostoihini. No tuolla recovery ohjelmalla sain sitten kuitenkin kaiken takaisin vaikka olisihan siihen voinut jotain muitakin (helpompia?) keinoja olla.

Eikai vaan ollu Maxtorin kovo? Niile vois melkein antaa tehdastakuun, et jos ei hajoo, niin rahat takas.

[q]KD:
Eikai vaan ollu Maxtorin kovo? Niile vois melkein antaa tehdastakuun, et jos ei hajoo, niin rahat takas.
[/q]

Kumma kun varsinkin viimeaikoina olen kuullut niin monen haukkuvan maxtorin kovalevyjä. Itselläni ovat toimineet aivan loistavasti, paremmin jopa kuin monet muut merkit

Loppupeleissä kaikkihan ne paskoja ovat mutta mulla on kai sitte ollut vaan hyvä tuuri omien yksilöiden kanssa

[q]diorite:
Kumma kun varsinkin viimeaikoina olen kuullut niin monen haukkuvan maxtorin kovalevyjä. Itselläni ovat toimineet aivan loistavasti, paremmin jopa kuin monet muut merkit
[/q]
Mulla syttyi yks maxtori palamaan tossa vuos sitten. Oli aika WTF fiilis sillä hetkellä. Alkoi jännittää kun koneesta tuli eka kipinöitä, sit savua ja sit PUF - liekkejä. Takuuseen sain sit uuden.

O