Vinkkejä vaihtoihin

Back to luomisen tuska O

Elikkä tarvisin jotain hyviä vinkkejä näihin biisien vaihtoihin. Oon tässä nyt ite jo jonki aikaa soitellu mutta ainaha sitä on hyvä oppia uutta joten kertokaa mitä konsteja ite käytätte vaihdoissa? ei siis perusjuttuja vaan iha jotain "omaa"

[q]Addict:
Elikkä tarvisin jotain hyviä vinkkejä näihin biisien vaihtoihin. Oon tässä nyt ite jo jonki aikaa soitellu mutta ainaha sitä on hyvä oppia uutta joten kertokaa mitä konsteja ite käytätte vaihdoissa? ei siis perusjuttuja vaan iha jotain "omaa"
[/q]
niitä on vaikee rupee selittää. Helpompi näyttää. Selitä siinä nyt siten et sit sitä ja tätä nupikka yhtä aikaa neljännellä bassonlyömällä. Ei voi vaan selittää.

kappaleet soimaan biitissä ja sitte jotain kikkailee equjen kanssa ja soittaa välillä toista ja välillä toista tai toisesta vaikka bassoa ja toisesta muuta tai toisinpäin ja heittää vaikka välissä kaikua peliin... tai vaikka soittaa toista kipaletta vähän matkaa takaperin päälle ja ku vaihtaa ni heittää soimaan etuperin ja voi vaikka scrätsätä sen toisen piisin basson silleen jännästi soimaan siihen päälle tai vaikka scrätsäämällä miksata pystyyn sen toisen kipaleen siihen perään silleen jännästi biitissä yks kikka mitä käytän kun vaihtaa soiton hitaampaan/nopeenpaan tempoon ni kaiulla häivyttää sen edellisen piisin pois silleen jännästi.. tai kaiulla..enpäs sanokkaan .. en osaa selittää .... tai yleensäkkin toisen biisin basso on kätevä jossain tapauksissa heittää soimaan keskelle toista kappaletta, jos vaikka on sellanen hiljanen kohta kappaleessa missä ei oo bassoa, ja jos haluu siinä kohtaa säilyttää "menon päällä" ..joo ja sitte... öh.. tosta "pystyyn scrätsäämisestä" vielä sen verran että se on kätevä ainaki sillon jos jostain syystä tulee kiire eikä piisit oo vielä samassa biitissä.

tässä jotain mitä omin sanoin yritin selittää.. kuten jäljestä näkyy ei oo todellakan helppoa kaikkea kivaa sitä aina mielessä liikkuu mitä tosiaan ei välttämättä osaa ymmärrettävästi selittää*nauru*

Sit ku vaihto tulee nopeesta hitaampaan tai toisiinpäin kaikest helppoin on vaihta pitch ku tulee hidastuskohta ihan sen alussa sitte voit skrätsäillä tai miten vaan et porukat ei tajus et rymi on pudonnu,mut jos biisin lopussa niin eiköhän hellpoin keino on siirtä taas jossain hyvää kohta pitchi als et toiselle biisille jäis vaikka -10,tai 8 ite pistän +7.5 ja toinen -2.5 ja yleensä esim soitan hard nrg,uudet vinyylit menee ihan kohalle ilman mitään skrätsämistä ja basson leikkimisellä,mut ku sanotaan joka dj,illä vaikka niit on 1000000 on omaa tekniikka,kato miten muut soittaa ja kokeille himasssa samaa ite aloitin ilman mitään neuvoja ja en oo pyytänyt koskaan vaan kuuntelin toisten mixeja ja jos oot dj niin varmaasti osaat arvioida mistä ja miten vaihto onnistui,vaikka vaihto mun mielestä sehän on ihan perus juttu mitä opitellaan,mut taas soittaaminen ja 1-3 vinyylin vaihto ku 1 on soimassa faderilla tai äänilllä leikkkiminen ja et kaikki menis viel tahdissa,tavallaan tulee remix jostain biisistä,trancessa onnistuu jopa 2-3 minuutin vaihto,nrg on toinen juttu siinä' ei leikitään niin kauan toisilla vinyyleillä sekaan ku pitäis vaihta jo järjestyksessä menevää biisii.
Soitan vuoden

Heität batin tahtiin..ja sitten ekastaa bass lyönnistä jos on esim HH ni 8 tai 16 kohtaa piisi soimaan päälle ja sitten pikku hiljaa lyö siihen kaikki ja noususta toisin päin bass tai jtn. semmosta se kuule sitten riippu piiseistä...mut opettelet ne tahdit ni voit kikkailla tuplabass kanssa ja speakkien ja kaikkien eli suomeks...kuuntele muitten mix tapeja ni opit helpointen...kuuntelet miten ne vaihtaa ja jne.... niin olen itte oppinu...ainostaan oppia sain hh tahteihin...en muuta

edit: ei jaksa korjaa typoja

Kuuntele levyjäsi. Sitä parempi kuta enämpi muistat biisejä ja niiden rakenteita ulkoa.

Soitatko vinyyleitä vai cd:itä vai kenties molempia????

Itse kekkasin tuossa muutama vuosi takaperin hauskan keinon hallita soittoa. En käytä luureja lähes ollenkaan kotona soittaessani.... (tietenkin pienellä varauksella!!!!!)
Kuulostaa hullulta, mutta on sangen opettavaista oppii nopeasti muutaman opintoviikon biisien yhteensopivuudesta...

Ja Paanoksen sanoja lainaten: Kuuntele levyjäsi!!! Siitä ei ole koskaan haittaa....

Tietenkin Bill Brewsterin & Frank Broughtonin kirjasta: Last Night The Dj Saved My Life "The History of a Disc Jockey" voi olla apua.....

Minä luotan siihen pitkäveteisimpään ja tylsimpään vaihtoehtoon, yrityksen ja erehdyksen tiehen.... Saapahan kulutettua aikaa seisten levareiden edessä ja pähkäillen....

Kannattaa myös kokeilla accapellojen soittamista vaihtojen päälle.

O