Apua! Haluan tehdä musiikkia!

Back to luomisen tuska O

Mulla on joku Fruity Loops, mut en todellakaan osaa käyttää sitä. Miten ********* mä opin? Mistä kannattaa aloittaa?

Pleke1&2:n Music\'illa olen tehnyt monta vuotta mut eihän sillä mitään hienoa saa aikaan.

AUTTAKAA!!!

Auttaisin jos osaisin... Mut kyl se siit! Iteki haluisin tehä musaa ja lisäks päästä soittaan sitä ihmisille!

*kröhöm*
Itse aloitin musiikintekemisen FastTracker 1 merkkisellä ohjelmalla (4 mono-raitaa, 8bit 22KHz samplet). Vuosi taisi olla 1992. En mäkään alussa tajunnut ohjelmasta mitään mutta sitkeän kokeilemisen jälkeen sain aikaiseksi ensimmäisen ”biisin”. Sullahan on olemassa jo selvä pohja jos oot jotain arrangementtiä tehny pleikalla. Eli helppifile auki ja rupeet käymään läpi sitä ohjelmaa nappula nappulalta. Ja tutki muitten tekemiä biisejä. Nopeemmin ku uskotkaan rupeet tajuamaan mitä taphtuu ja siitä se aukee !*vink*

no mistä aloittais.. koko idea perustuu patterneihin jotka näkyy niisä ylhäällä biittimittarin vieressä. laita( aina) 1 soitin per patterni. aloita vaikka bassorummusta.

mixerissä on jo valmiina vissiin joku bassorumpu. klikkaa sitä. tulee auki sampleri. voi halutessasi vaihtaa samplea klikkaamalla siitä filen kohasta.

kun sample on avattu niin avaa keyrolli yläkulmasta tai lado sen mixerin niille ”nappuloille”.
sitten avaat playlistin sieltä yläkulmasta ja pistät patterni 1 kohdalle palikan sillä kynällä.
nyt lataat niitä 4 tahtia siihen. toista sama haitsuille yms. (halutessasi voi tietenkin latoa kaikki patterni 1:lle)

sitten efektointi:

klikkaa vaikka sitä bassorumpu sampleria. klikkaa vasemmasata yläkulmasta sitä punaista logoa... tulee valikoita.. paina sitä missä lukee ”pistä vapaalle mixerin träkille”
sit pitäis aukee sellainen mixeri jonka alapuolella on paljon laatikoita. näihin laatikoihin voi latoo sit niitä efektejä...

vst synant:

ota uusi patterni

sit valikosta channels.. add one *.*(en nyt muista sanasta sanaan)
tulee valikko fruityn omia synia mutta valitse alhaalta more.. tulee uusi lista..
paina alakulmasta refresh ja kone lataa sun vst pluginit.. valitse.

nyt sulla on syna käytössä ja voi latoo nuotit siellä keyrollissa ja laita playlistiin taas laatikot sen patternin kohdalle.

efektoi kuten edellä

näin sulla on nyt jo 10 sekunin ”biis”i!

muista aina playlistissä nimetä ne patternit, muuten isommissa projekteissa tuppaa meneen sekaisin.

tässä perus ohjeet ja ainahan voit laittaa yksittäisiä kysymyksiä tänne

Manuaaleja lukemalla pääsee usein hyvin alkuun.

yks ihan hyvä vaihtoehto on kans seurata hetki vierestä kun joku osaava käyttää ohjelmaa.

Jeah, kiitti! Kyl tosta vähän jo apua oli. *täh* ...
Pitää yrittää kokeilla vääntää jotain vaan...

Ja tuleehan ainakin Fruity 3.4:n mukana valmiitakin biisejä, niitä tutkailemalla voi aueta toi fruityn logiikka aika hyvin.

Fruity on kyl hyvä ohjelma aloittelevalle muusikolle, varsinkin jos on jo käyttänyt valmiiksi jotain muuta musaohjelmaa. Joskus aikoinaa kokeilin sitä, niin oli kyl tosi nopee oppii käyttämään jne. Tosin rajat tulevat tosi nopeesti vastaan.*ding*

voi vitsi kun mullakin olisi ollut netti silloin käytössä kun aloittelin musanteon niin olisi oppiminen olisi ollut ehkä hivenisen nopeampaa. mulla kans oli aikoinaan niin huono tuuri että ketkään kaverit ei tehny vielä silloin itte musaa ja joutui kaikki opettelemaan manuaaleista ja vaan raa'asti kokeilemalla.. mut tosissaan jos tulee tenkkapoo niin älä epäröi kysellä... tyhmiäkään.

[q]Lumpy:
Tosin rajat tulevat tosi nopeesti vastaan.*ding*
[/q]

paskapuhetta. kokeilkaa esim. uusinta versiota :)

[muokattu 14.5.2004 12:30]

[q]Lumpy:
Fruity on kyl hyvä ohjelma aloittelevalle muusikolle, varsinkin jos on jo käyttänyt valmiiksi jotain muuta musaohjelmaa. Joskus aikoinaa kokeilin sitä, niin oli kyl tosi nopee oppii käyttämään jne. Tosin rajat tulevat tosi nopeesti vastaan.*ding*
[/q]


Suosittelen myös Fruity Loopsia aloittelevalle. Tottakai uudet ohjelmat saattavat aluksi vaikuttaa sekavilta ja vakeilta käyttää, mutta pienen tutkailun ja testaamisen jälkeen pääsee varsin nopeasti jyvälle. Fruity on todella helppokäyttöinen ja sillä saa nopeasti hyvältä kuulostavaa tuotosta aikaan (tosin riippuu ihan siitä onko käyttäjällä minkäänlaista musikaalista korvaa ja rytmitajua...). Eikä ainakaan uusimassa versiossa ole vielä nuo em. rajat tullu vastaan Sampleja onkin sitten netti pullollaan. Haet vaikka googlella free samples. Tai sitten kirjastosta lainaat Future Music lehtiä, joissa on CD:llä samplejä.

Onnea vaan musiikin tekoon!!

Valmiita biisejä katselemalla ja helppejä lukemalla. Tai noin minä ainakin aloitin trackereilla, tosin se oli joskus lapsena jolloin keksimisen ilo oli ylimmillään :) enpä tiedä, kysy joku fruityä osaava kaveri käymään ja pähkäilette yhdessä?

Kaikki softat ottaa oman aikansa ennen kun niihin pääsee sisään...olipa se sitten Fruity,Reason,Cakewalk.....Eli periaattes aivan sama millä aloittaa...
Itse kun aloitin musanteon joskus 5 vuotta sitten hankin ekaks softaks Cakewalkin ja ja väsäilin sillä jonkun aikaa...nyt on viimeiset puoltoista vuotta tehnyt Logicilla ja täytyy todeta et paras softa ever!
Softasta tulee tosi kivaa soundia ulos!

Itte oon oppinu itse tekemällä ja kokeilemalla kaikenlaisia ohjelmia. Oppiminen vaatii monen vuoden säätöä ja hermojen raastamista... Ajan kanssa hyvä tulee! =)

[q]serotonot:
yks ihan hyvä vaihtoehto on kans seurata hetki vierestä kun joku osaava käyttää ohjelmaa.
[/q]

itse opin tolleen, periaattees ku väsäsin ekaa biisii ni ei ees tarvinnu enää opetella ku olin oppinut vierestä katsomalla, mutta kokoajan tulee uusia asoita kyl pitkällä aika välillä mitä alussa ei hoksannut... acid pro 4.0 tarviit vaa samplei

[q]T-mu:
*kröhöm*
Itse aloitin musiikintekemisen FastTracker 1 merkkisellä ohjelmalla (4 mono-raitaa, 8bit 22KHz samplet). Vuosi taisi olla 1992. En mäkään alussa tajunnut ohjelmasta mitään mutta sitkeän kokeilemisen jälkeen sain aikaiseksi ensimmäisen ”biisin”. Sullahan on olemassa jo selvä pohja jos oot jotain arrangementtiä tehny pleikalla. Eli helppifile auki ja rupeet käymään läpi sitä ohjelmaa nappula nappulalta. Ja tutki muitten tekemiä biisejä. Nopeemmin ku uskotkaan rupeet tajuamaan mitä taphtuu ja siitä se aukee !*vink*
[/q]

oih, ft1 *tositosiNiinqIhqDaHymiö*
ite aloittelin ft2 ja oli se tuskaa kun en ymmärtänyt miten kopioidaan patterneja... esim jos halusi yhteen kohtaan lautasen ja muuten sama patterni kuin edellinen niin eiku kaikki uusiksi... (myöhemmin sain kuulla näppäinyhdistelmän millä olisi kopioimien onnistunut ja sit hattua pti syödä...)

itse en osaa muuta neuvoa antaa kuin väkisin vaan sitkeydellä... niin itse olen ”oppinut” mutta myönnettäköön oon hölmö ja huono oppiman asioita (meni 5h ennenkuin tajusin miten patternit toimii fruityssä sekvensserin kanssa )

eli sisulla vain eteenpäin ja kyllä se siitä, alku on aina hankalaa mutta se on hieno tunne kun saa ekaa kertaa jotain ulos ja vielä kun konvertoi biisin vaikkapa mp3:ksi :)

juuh ja tuosta kun joku sanoi että fruityssä tulee raja vastaan melko nopeasti niin joko olen vahingossa erehtynyt suunnasta tai olen hidas, koska en vieläkään ole päässyt lähelle rajaa (cpu raja kyllä hipoo välillä sitä 98% *hymy*)

mun mielestä rajaa ei ole olemassakaan kaikki on kiinni mielikuvituksesta, tottakai jos aina kun aukaiset saman musasoftan ja teet kaikki samat asiat niin se on sun rajas, mutta rajan ylittäminenhän on se juttu, nimittäin oman rajan ylittäminen ;)

ja kun tuntuu että ei meinaa saada softasta kaikkea irti niin uusia sampleja ja plugareita vaan kehiin niin eiköhän uusia ulottuvuuksia aukea :)

itse voisin opettaa kyllä fruityn käyttöä kun sitä jotenkin hallitsen mutta kun en osaa opettaa jne... niin se siitä :D

kun olet päässyt ohjelman sisään niin ainut raja jonka itse hyväksyn oikeaksi on vain mielikuvitus (ei edes samplet koska niitä saa nyt vaikka itse nauhoitettua ja efektoitua pilalle miten lystää...)
elikkä peliin vain mielikuvitus, pieni rytmitaju ja melodia korva nämä kolme asiaa ei ole koskaan pahitteeksi

mutta onnea vaan yritykselle, toivottavasti pääset kunnolla alkuun koska musiikki on loistava tapa ilmaista itseään ja luoda erilaisia oloja niin itselle kuin kuuntelijoillekin :)

Hih!! Oon nyt runkannut Reason:ia ja aika mielenkiintonen ja monipuolinen ohjelma... *sydän*

oli softa sitten mikä tahansa niin tekemällä oppii edelleenkin. ne manuaalit kannattaa tietenkin ottaa vakavasti ja jos vain tuntee osaavampia kavereita (kuten joku jo mainitsikin) niin kannattaa kysyä neuvoa / seurata kun ne tekee.

fruityssä itseasiassa pääsee jo aika pitkälle ilman että rajat tulee vastaan, en väittäis että ko. ohjelman fx:t (etenkin eq:t) olis maailman tehokkaimpia mutta oon kyllä kuullu fruityllä tehtyjä biisejä jotka ovat olleet jo lähes pro kuosissa. sitäpaitsi ohjelma on niin helppo oppia että se on tod. hyvä aloittelevalle musantekijälle.

osta poika kitara ja ala tekemään oikeeta musiikkia, jätä tekno sun muu meille nuottikorvattomille :)

O