Elämänkerta musiikista! Millä tyylisuuntauksella se alkoi ja mitä se on nyt?

Back to musiikki O

hmm

jos nyt en väärin muista niin bädeittän/genreittän meni näin:

bändi/ikä:
-----------

Metallica / 7- 10

Machine Head
Sepultura yms. / 8 -10

Prodigy /10 ->
”unohtamatta vielä heviä”

tässä välissä tuli jotai hi-gatea sun muuta ”poppii” tai siis juustohtavaa euro/hard trancea...

hardhouse / n.13-16
nu-nrg

hardtrance/nrg n. 17->
Rave
Freeform
Hardcore yms.

noita viimesiä tullu pari vuotta kuunneltuu...

Vaikea muista ikiä koska aina digannu kaikkea sekasin, but kun olin joku neljä vuotias saatiin sky tv ja super channel ja sieltä aloin tsiigaa sky tracksia ja muita musaohjelmia. Michael Jackson tais olla eka mikä kolahti, kun olin joku viis(pelästyin hengiltä kun näin ekan kerran videon Thrilleriin

7-8vuotiaana alko sit Dingo kausi ja sen perässä mutsin ja faijan musamaun avulla sit kehiin astu Kiss,Black Sabbath,CCR,Pink Floyd ja muut ”dinosaurukset”. Madonnaa tuli sit ihailtua siinä sivussa.

Viidenellä luokalla Guns n' roses kolahti täysillä ja sit sen vanavedessä tuli Skid row,Poison,Motley crue, Twisted sisters, W.A.S.P ja muu ”glami”.

Seiskalla innostuin sit The Curesta,Joy Divisionista, The smithistä ja muusta doomailusta Sain frendiltä Depeche moden Blackk celebrationin ja sitä tuli kuunneltua aika paljon.Syntikka ”pop” musa tuli täs vaiheessa mukaan.

Kun menin lukioon alko mun ”Grunge” kausi, eli mother love bone, soundgarden,sonic youth,Alice in chains .Sellaset Sub pop tyylin bändit (ja sit later tietty Nirvana,Pearl jam, jne.jne.)
Jossain vaiheessa tuli sit Type O negative, Danzig ja muu synkistely messiin. Ja siitä sit lähti kuuntelee muutakin metallia. Suicidal Tendencies oli kova sana yhessä vaiheessa. Lukion läpi kuuntelinkin sit Machine headia,Sepulturaa,Paradise Lostia,Cannibal Corpsea,Slayeria, Monster magnetia , Nine inch nailsia jne.jne.

18.v jälkeen muutin sit britteihin ja siel tuli koko rave /hardcore/trance/whatever scene mukaan kuvioihin.
Oikeestaan kuuntelen kaikkea musaa vielä sekasin.Täytyy myöntää et rrrokkia tulee vieläkin kuunneltua enemmän.Mut siinähän se menee käsi kädessä electronisen kanssa.
Nykypäivänä Korn,Deftones,manson,nine inch nails,N.Cave,T.Amos,Foo Fighters,White Stripes varmaan kovimassa kulutuksessa. Ja hardhouse on edelleen se mun juttu.(Kixua oikeestaan koskaan kuunnellut.)

[muokattu 9.3.2004 09:15]

Ylhäältä lähdetään

- Nazareth
- Deep purple
- Iron Maiden
- Dj Bobo
- Scooter
- Antiloop
- Astral Projection
- Proteuksen setit
- Polokka
- Polokka
- Polokka
- Finntroll

Ja täällä ollaan nykyään

[muokattu 9.3.2004 08:32]

90 - 93 rap mm, Ice-T, NWA, Ice Cube, Tribe Called Quest, Pharcyde, Del the Funky Homosapien, Aphex Twin, KLF
93 -95 saksarave, trance, tekno, nessin miksaukset, tri patti
96 goa, psyke, tekno
97 - 99 house, jazzhouse, deep house, tech-house, tekno
99 - detroit tekno, dub, deep tekno, deep house

edit: ai niin, kuuntelin mä tossa 91- 93 muun ohella myös Faith No Morea, Red Hot Chili Peppersiä, Guns'n'Rosesia (kaverit pakkosyötti) ja Bob Marleyta

[muokattu 9.3.2004 11:04]

mainio idea muuten perustaa tällanen topicci

Mulla musiikin kuuntelu alkoi muistaakseni 9-vuotiaana (1993-1994), jolloin kuvioissa oli:
-Taikapeili
-Pandora
-Whigfield
-Pharao (vai mikälie)
Kaikkea tuollaista. Myöhemmin mukaan tuli 2-unlimited ja The Prodigystä tykkäsin tuolloin kovasti!

13-14 -vuotiaana (97-98)
-Don huonot
-the offspring
-metallica
-kaikki radiosta tuleva paska

15-17 vuotiaana soul ja r&b iski kovaa, jolloin kuuntelin
-Erykah Badu
-Jill Scott
-India Arie
-Lauryn Hill
-Alicia Keys
-N'dea Davenport
-destiny's child

17-18 vuotiaana Ian van Dahl tuli jumalaksi ja musiikki oli kaikkea vähän sinne päin (purkkatrancea), kunnes keväällä 2003 tutustuin paremmin konemusiikkiin, ja sitä asti olen pitänyt oikeastaan jokaisesta elektronisen musiikin alalajista. Jos nyt tarkemmin määrittelisi, niin eniten pidän
-90-luvun lopun trance. Sellainen leijaileva.
-mättötekno
-rave

[muokattu 9.3.2004 10:29]

Mä oon aina ollu kaikkiruokanen
Ala-asteella uppos parhaiten suomalainen (essi wuorelat,kaija koot, yöt,dingot yms)
ja jossain vaiheessa tuli nää backstreet boyssit ja spice girlssit sm purkkapopit.
Yläasteella ja lukiossa noita joutu kuuntelemaan (tanssiharrastuksen takii) ja mukaan tarttu ties mitä muutaki.. britneytä,madonnaa,tiktakkii jne
Joskus 8-9-lukio tuli sit IvD ja Lasgo sm mukaan ja sitä mukaan on sit vaan koventunu tahti
Tosin,kyllä mulla edelleen on sitäsun tätä koneella (jonka huomaa tuolta mikä soi nyt-topicista)

Jotain tämänsuuntaista:
10-12v: Michael Jackson, Miljoonasade, U2...
12v--> R.E.M.
13-14v: Faith no more, Nirvana, Offspring...
14v: kaikenlaista paskaa, mitä ei muista (eikä kehtaa listata)
--- Muutto Saksaan ---
14-15v--> Prodigy, Westbam, Marusha, Sven Väth, Mayday/Loveparade/Bonzai-kokoelmat + pirusti kaikkea muuta konemusaa...
16v--> ug-technoa, progetrancee...
---takaisin Suomeen---
19v--> vasta tässä iässä löysin kunnolla Depeche moden
20v--> musamaku rupeaa laajenemaan vähän enemmän konemusan puolella, mukaan tulee progehousea, kiksua, polkkaa ym.

Minun matkani musiikissa kronologisesti:

-->11v. Kaikenlaista lastenlauluja ja muuta sellaista...

11-13 Jonkin sortin trash-metal-kausi, Pantera sun muut

13-15 Punkrock; Bad Religion, The Offspring jne.
Suomipop/rock; Apulanta, Juustopäät, Teharit jne.

15-19 Dance/kiksu/psyke/goa; ATB, Antiloop, Cosmic Gate, PVD, Hallucinogen...

19- Suurimmalta osin hard-etuliitteistä konemusiikkia, mutta kiksuuki välil.
Unohtamatta wanhaa cunnon 60-70-lukujen rockia á la Janis Joplin,
Jefferson Airplane, The Mommas and Poppas, The Doors...
Lisäksi: Zen Cáfe

faijan musaa: elvis, jerry lee lewis, doors, hendrix jne.
heviä ja rockia
eurodance, punk
kaikki mitä tuli radiosta (+ marley, hendrix, räppii...)
eurotrancepoppidance
trance
hard dance
techno, hc

ja nyt oon pari päivää kuunnellu housee ja kaikkee funkyy matskuu <3

[muokattu 9.3.2004 15:42]

198x mm. W.A.S.P, KISS, Motley Crüe (DINGO!)
1990 mm. Vanilla Ice, MC Hammer, Poison
1992-4 mm. Prodigy, Utah Saints, eurodance, HC jne. + melodista metallia
1995 Trance, polkka, acid, euro + melodista metallia
ja samat pyörineet tuosta asti...nykyään lisänä on psyke, goa, chillout, dub, jazz, bigbeat, funk, proge eli about kaikkea tulee kuunneltua. Suomirokki/Brittipoppi on about ainoita mitä en kykene sulattamaan. Groove FM on ainoa radiokanava mitä voi kuunnella nykyään...

Kaikki melodinen metalli menee kans ihan kympillä edelleen eli Kotiteollisuus, Rautiainen, Viikate, Ruoska jne-tyylinen. Kidney Thieves, yms. hieman härömpi kama uppoaa myös mainiosti.

Ykkösenä tosin ”ikuisesti” 90-luvun lopun trance *sydän*

[muokattu 9.3.2004 12:22]

Pop,Suomi Rock
Dance
Kiksu
Hard House
Hardstyle
Hardcore/Gabba
Nyt:Hard/Mono Techno,Speedcore,Noise,Heavy ja NuMetal

Heviä
Perus poppii
Anttilan ale trancet
Kikxuu
Vähä polkkaa
Sit taas kixuu
Tech trancee
Lisää polkkaa ja sillä tiellä olen nyt*joo*

[muokattu 9.3.2004 12:32]

Vuodet ”noin”-aikoja
1978-1985 vanhat lastenlaulut tyyliin Nukke-Nieminen & Teddykarhujen huviretki
1982-91 Tina Turner
1989-1994 Beatles
1989 --> Doors, Byrds, Hendrix, Janis Joplin, Joan Baez, Steve Winwood, Supremes, Aretha Franklin yms. 60-l. rock & soul
1991 --> Guns 'N Roses, Nirvana
1994-1997 Blur
1994-1997 RadioMafian Oopperan lössötekno, esim. Ace of Base, Haddaway
1997-1998 angstipunkki...
1997 --> Die Toten Hosen, vanha Metallica
1997 --> konemuziikki (nykyisin lähinnä vanha trance ja sielukas house), CMX, Prodigy
1999 --> Snap!, Culture Beat, Cappella yms. kunnon vanha lössötekno
2000 --> Stratovarius, T. Rautiainen

Levylautasella pyörivät nykyisin myös mm. Joni Mitchell, 60-l. soul, Olavi Virta, Laila Kinnunen ja Kaseva. Radiokanavista kelpuutan Radio Helsingin ja Groove FM:n.

[muokattu 9.3.2004 12:35]

0-10v. (1980-90) lastenlauluja mm. Oomme me pienet koiranpennut

11-12v. (1991-92) Army of lovers, Abba, Erasure, Roxette

13v. (-93) 2 Unlimited, Haddaway, Cappella, Dj Bobo

14v. (-94) Pandora, Nirvana

15-17v. (95-97) lisää Nirvanaa, europoppi, Scooter ja gabber (Thunderdome ym. levyt)

18v. (-98) 50-60 -lukujen kappaleet, Modern talking, Bad boys blue, listahittipoppi

19-20v. (99-00) 70-80 -lukujen kappaleet, Modern talking, Bad boys blue, listahittipoppi ja iskelmämusiikki (uskokaa tai älkää =)

21v. 80-luvun kappaleet, takaisin 90-luvun europoppiin, rnb, rap, listahittipoppi, kiksu

22v. kiksu, polkka

23v. P.O.L.K.K.A.

tuleva: pikku hiljaa takaisin kiksuun...

[muokattu 9.3.2004 12:53]

Kyllä se varmaan alko 2 Unlimitedilla. Väliin mahtuu kaikkee mahdollista ja nyt ollaan takas jumputuksessa (no ehkä vähän erilaisessa jumputuksessa...)

About järjestyksessä:

Lastenlaulut
Eurodisco
Synapoppi
Hevimetalli / Saksatekno / ”Techno & Dance” -kama
Trance

Vuosiluvuista ei niin tarkkaa havaintoa, mut saksateknoo tilailin ekana joskus 1992, ja jossain vaiheessa se vaan muuttu saumattomasti tranceksi.

[muokattu 9.3.2004 14:50]

Isäukko on henkeen ja vereen konemusan ystävä joten pienestä pitäen on kuultu kaikki kraftwerkit, tangerinedreamit ja jarret. Kolmevuotiaana samplasin (tietenkin tajuamatta koko asiasta mitään) jotain ”litali ässä” läppää äijän kyhäämällä äänikorilla ja ensimmäisen ”tekno-biisin” träkkeröin 11 vuotiaana. Jossain vaiheessa oli raptori-newkidsontheblock tosi hyvää mut muuten kyl oon kuunnellu pelkkää konemusaa, vanhemmiten sitten uponnu mm. cmx

[muokattu 9.3.2004 15:09]

Kaikki mahtava on lähteny liikkeelle Dr.Albanista, 2Unlimitedista ja Depeche Modesta. Sitten se junkkas sen popin ympärillä monet vuodet. Suomalainen iskelmä/legendat tuli sitten isoveljen kavereiden myötä pari vuotta tän jälkeen mukaan. Tota yhdistettä tuli parit vuodet huudatettua.
Sitten iski punkki muun skede huuman myötä. Sekin sitten jäi sen sileän tien, mutta Bad Religion jäi.*vink*
Kehiin astui Black ja Death metal. Kaikkee tuli kuunneltua mikä oli nopeeta ja rähinää. Dimmu Borgir, Cradle of Filth, Children of Bodom, Graveworm, Arch Enemy, In Flames, Tristania, Finntroll, At the gates, Dark Tranquillity ym. Mut aina olen kuunnellut trancea isoveljen johdolla. Trancesta se on koko ajan siirtynyt \”raskaampaan\” ja nopeempaan musiikkiin.

Kaikkia muita kuuntelen vielä paitsi 2Unlimitedia.*vink*

Mä en oo ikinä kuunnellut heviä *piis**hih*

Oon miettiny tätä ”elämäkertaa” aika useastikin, ja tältä se näyttää:

<-11v. Lastenlauluja (paljon esim. M.A. Nummista.. taistolaisvanhemmat *vink*)

11-13v. Bon Jovi! Dingo, karmeat Kiss fm:n kokoelmalevyt (kuka muistaa Sin With Sebastianin? *nauru*), Haddaway, Dr. Alban, kaikkea kauheaa..

14-15v. ”teinipunkkikausi”-Apulanta, Tehis jne. myös Nirvana, Soundgarden ym.

16-17v. ”teinipsykedeliakausi” - Beatles, Procol Harum, Hendrix, Janis Joplin, the Doors jne. lisäksi suomalaisista Hassisen Kone, Ismon tuotanto, CMX...

18v. -> luonnollisena siirtymänä teinispykedeliasta spyke/goa, sitä mukaa myös kiksu, electro, chillout, house, ambient, d'n'b, oldskool techno...

Unohtamatta tietenkään reggaeta, dubbia ja hiphoppia, joita on myös tullut kuunneltua...

Hyvä musiikki vaan on hyvää genrestä riippumatta!

*sydän*

[muokattu 9.3.2004 17:09]

Aivan! Se musiikki on niin ihanaa!!! ethän ole nähnyt ihmistä joka ei kuuntele miinkäänlaista musiikkia... no en... kaikille kilahtaa se jokin

Minulla musiikki sai alkunsa faijan vanhasta Village Peoplen LP-levystä, sitä kuuntelin 9 vuotiaana ja siitä suunta kohti technoa... tuli kuunneltua capellaa, captain holywoodia, basic elementiä... se oli yksinkertaista biittiä! kunnes sain muistaakseni vuonna 95 käsiini levyn jossa luki Carl Cox, mikähän toi on, en oo ikinä kuullu.. heh.. siitä se alkoi... ja sieltä löytyikin jo melodiaa sekä kunnon biittiä!!

murrosiässä tuli mukaan jopa klassista musaa ”Vangelis” aivan mahtavaa vieläkin (esim. vangelis - pulstar) ja sitten kuuntelin jo Thunderdome sarjoja ja paljon muuta technon ja raven väliltä!! löysin jopa hard housen.

14 - 15 iässä maku laajeni flamencoon ja chill out musaan, ja silloin kävin ekoissa reiveissäni (kauheessa kännissä tietenki se oli se ikä) ja vau mikä meno, vau mikä musa ja kaiken lisäksi mukava ilmapiiri, kukaan ei riehu eikä tappele...*hih*

nykymaailmassa trendit ajavat liikaa musiikkia eteenpäin, se on perseestä... nuorten päähän laitetaan karseeta musaa joka kulman takaa... siitä tulee vaan hullu hedari*nuha*

Nyt musiikkini on välillä Hard NRG --> Chill Out... kaikkihan sen tietävät, se on ihan fiiliksen mukaan.. Alek Száhalan Unilaulu menee aina... mutta kyllä sen pitää olla H Trance, H House tai joskus HCore jos kunnolla tekee mieli tampata... Nykyään se jykevä ja nopea basso kuullostaa niin hyvältä.. ja aamukahvia juodessa Café Del Mar soimaan... yeah.. aurinkokin alkaa paistamaan ja sen nostaa vielä korkeammalle José Padilla

Onneksi oman musiikki maun saa pitää *hih*... Se pitää etsiä mikä tuntuu hyvältä ja pitää siitä kiinni, muttei liian lujaa...

(makuasioista ei voi kiistellä, toisilla on vain huono maku) tempasimpa vitsin...

O