Digitaalivideokamera kameraummikolle - kysely

Back to kuvitus O

Heips,

Olen tällä kertaa hienosti äitini asialla (joka soitti kyselläkseen digitaalivideokameroista, enkä osannut vastailla), joka on nyt saanut päähänsä että tarvitsee digitaalivideokameran. Kysymys kuuluukin siis; Mikä kameraa täyttää seuraavat määreet:

- Tuottaa suhteellisen hämärässäkin (maneesissa esim.) suht hyvää kuvanlaatua
- On suht helppokäyttöinen (äiti-ihmisenkin saa ymmärtämään toiminnan)
- Tuotetun matskun siirto läppärille mahdollisimman yksinkertaista

Alustavasti oli katsellut Sonyn DCR-IP55-mallia. Mitään sanottavaa tuosta?

Jatkokysymyksenä; onko ko. mallista mihinkään bilekuvauskäytössä mahdollisesti? En nyt ajatellut ruveta aktiivisesti kuvaamaan videokameralla, mutta jos äippä kameran ostaa, niin olishan se hyvä että sitä voi edes mahdollisesti hyödyntää muussakin kuin heppakuvailuissa.

-

(Pahoittelut suhteellisen yhtä asiaa palvelevan threadin perustamisesta, mutta kyseessä on kysymys, johon oikeasti kaipaan mahdollisimman pikaista vastinetta.)

[q]Jone:
- Tuottaa suhteellisen hämärässäkin (maneesissa esim.) suht hyvää kuvanlaatua
- On suht helppokäyttöinen (äiti-ihmisenkin saa ymmärtämään toiminnan)
- Tuotetun matskun siirto läppärille mahdollisimman yksinkertaista

Alustavasti oli katsellut Sonyn DCR-IP55-mallia. Mitään sanottavaa tuosta?
[/q]

Toi kolmas kohta tarkottaa sitä että joudut
vielä odotteleen pari vuotta isommalla
massamuistiyksiköllä varustettua kameraa.

Kaikki digivideokamerat nauhottaa edelleen
nauhalle eli stillikameratyyppistä 'usbipiuha kiinni
ja videomatskut fileinä tietokoneelle' -ratkaisua
ei valitettavasti ole tarjolla, vaan videon
siirtämiseen tarvitset tietokoneeseen iLink-
yhteensopivan kaappauskortin (iLink on
firewiren joku spessuversio, ainakaan itse en
ole saanut omaa sonyamme ohjattua
tavallisen firewiren kautta vaan tarvitaan juuri
tuo iLink). Läppäreillekin noita on toki saatavana
mutta PCMCIA -versio todennäkösesti maksaa
edelleen mansikkahilloa.

Toi 'mpg2 -nauhoitus' viittaa noissa kameroissa
siihen että kameran muistitikulle voi nauhoittaa
peräti 320x200 resoluutiolla noin minuutin
mittaisia mpg2-pätkiä. Tästä ei paljon iloa ole
kenellekään, eikä tuon ominaisuuden takia
kannata erikseen digivideokameraa hankkia.

Muutoin tuo mainitsemasi kamera toki täyttää
kaikki vaatimukset, mutta toisaalta vähän vanhempia,
ihan vastaavilla kuvausominaisuuksilla mutta
MicroDV:n asemesta MiniDV:lle nauhoittavia malleja
saisi vähän suotuisammalla hinnalla.

[muokattu 6.3.2004 11:14]

[q]Tres:
Kaikki digivideokamerat nauhottaa edelleen
nauhalle eli stillikameratyyppistä 'usbipiuha kiinni
ja videomatskut fileinä tietokoneelle' -ratkaisua
ei valitettavasti ole tarjolla, vaan videon
siirtämiseen tarvitset tietokoneeseen iLink-
yhteensopivan kaappauskortin (iLink on
firewiren joku spessuversio, ainakaan itse en
ole saanut omaa sonyamme ohjattua
tavallisen firewiren kautta vaan tarvitaan juuri
tuo iLink). Läppäreillekin noita on toki saatavana
mutta PCMCIA -versio todennäkösesti maksaa
edelleen mansikkahilloa.
[/q]

Mulla on lainassa koulun Panasonic 3CCD (PV-GS70) DV-kamera, joka taitaa kyllä olla vähän kalliimman puoleinen kamera. Sillä ainakin kuvansiirto onnistuu (ihan tavallista?) Firewirea pitkin, kun ostin 32 eurolla IEEE 1394A -kortin koneeseen. USBia pitkin ei tosiaan voi siirtää kuin muistikortin tavaraa, eli siis still-kuvia ja tosi huonolaatuisia ja lyhyitä mpeggejä. Eli firewire tarvitaan, jos liikkuvaa kuvaa käsitellään.

En osaa suositella mitään halvempaa videokameraa, mutta kannattaa käydä jollain aihetta käsittelevällä forumilla esim. http://www.digivideo.fi/forum/index.php vähän kyselemässä. Sieltä itse löysin ratkaisun ongelmiin, kun panasonic taisteli aluksi tiedonsiirtoa vastaan (vika oli yllättäen windowsissa).

[q]nostatus:
Mulla on lainassa koulun Panasonic 3CCD (PV-GS70) DV-kamera, joka taitaa kyllä olla vähän kalliimman puoleinen kamera. Sillä ainakin kuvansiirto onnistuu (ihan tavallista?) Firewirea pitkin, kun ostin 32 eurolla IEEE 1394A -kortin koneeseen. USBia pitkin ei tosiaan voi siirtää kuin muistikortin tavaraa, eli siis still-kuvia ja tosi huonolaatuisia ja lyhyitä mpeggejä. Eli firewire tarvitaan, jos liikkuvaa kuvaa käsitellään.
[/q]

Tässähän on taustalla se, että samaan
aikaan kun tota IEEE 1394A -standardia
kehitettiin jo olemassaolevan firewire-
tekniikan päälle, niin sony oli omalla tahollaan
kehittänyt firewirelle iLink-standardin, jonka
takia käytännössä on edelleen käsittääkseni
niin että vaikka firewire on kaikilla osapuolilla
periaatteessa samaa kaapeloinnin osalta, niin
sonyn tuotteita ei saa toimimaan muuten kuin
iLink-yhteensopivilla firewire-korteilla.

Näin mä olen ymmärtänyt ja omat kokemukset
tukis tätä, ts. ainakaan en meidän sonya ole
saanut toimimaan ilman iLink-korttia. Voi toki
johtua tiedon ja yrityksen puutteestakin

Eli tässä ja kaikessa muussakin kannattaa
luottaa mieluummin ammattilaiseen kuin
tällaiseen harrastelijaan ^__^

[muokattu 6.3.2004 12:03]

Minulla on Sonyn PC-101 ollut n.1,5 vuotta. Se on pieni ja varsinkin hyvässä valaistuksessa kuva on erittäin hyvä. Pitäisi hankkia siihen lisävalo bileissä kuvaamista varten.

Videon purku onnistuu 4/6-pinnisellä Firewire-kaapelilla suoraan kannettavaani (iBook dual usb). Viive kannettavan ja kameran välillä on minimaalinen (kyse millisekunneista). USB-kaapelilla videon purku ei edes onnistu Macissä. (Ainakin manuaalissa lukee niin.) USB-liitäntä on still-kuvien purkua varten jotka ovat enimmäkseen sitä webcam-laatua.

Kerran olen joutunut resetoimaan kameran sekoilun vuoksi. Kamera myös ilmoittaa jos ilmankosteus on liian korkea jolloin se ei käynnisty. Tämä ominaisuus ilmeni Omanissa jossa yritin kuvata delfiinejä Intian valtamerellä. (Onneksi kamera antoi muutaman minuutin anteeksi)

+Kuvan laatu valoisassa
+Helppo ja nopea
+Luotettava
+Akku
+Liitännät

-Kuvan laatu pimeässä
-Mikrofoni
-Ei rec-leveliä

[q]Tres:
Tässähän on taustalla se, että samaan
aikaan kun tota IEEE 1394A -standardia
kehitettiin jo olemassaolevan firewire-
tekniikan päälle, niin sony oli omalla tahollaan
kehittänyt firewirelle iLink-standardin, jonka
takia käytännössä on edelleen käsittääkseni
niin että vaikka firewire on kaikilla osapuolilla
periaatteessa samaa kaapeloinnin osalta, niin
sonyn tuotteita ei saa toimimaan muuten kuin
iLink-yhteensopivilla firewire-korteilla.
[muokattu 6.3.2004 12:03]
[/q]

Mulla on tollanen Sonyn DCR-TRV20, ja siitä ainakin siirtyy kuva mun läppärille. En tiiä onko mitään iLink-tukea, ekaa kertaa kuulen, että sellaista vaadittaisiin. Kaapeli mulla tosin on toi Sonyn iLink. Mut oon ymmärtänyt, että toi iLink on vaan Sonyn nimitys Firewirelle. Tosiaan paremmin tietoa saa vaikka tuolta jo mainitusta digivideo.fistä.

Ja sitten tuohon Jonen alkuperäiseen kysymykseen. Jos haluaa kuvata hämärässä, niin kamera, jossa on 3CCD-kennoa on aika välttämätön. Omasta kamerasta löytyy vain yksi, ja kuva onkin sitten aika kohinaista. Tietenkin yhdelläkin kennolla pärjää hyvin, jos ei ole hirveitä laatuvaatimuksia. Sonyllahan taitaa olla nykyään kaikissa (?) digivideokameroissa tuo NightShot-toiminto, jonka avulla pystyy kuvaamaan, vaikka valoa ei ole saatavilla ollenkaan (0 lux), mutta sitä käytettynä kuvasta tulee sellasta väritöntä, vihersävyistä. Itse en ainakaan ole tuota toimintoa käyttänyt paljoa juuri tuon syyn takia.

Ja eiköhän melkein kaikki nykyajan digivideoit ole suhteellisen helppokäyttöisiä. Tärkeimmät perustoiminnot eivät ole kovinkaan monen napinpainalluksen päässä. Ja jos kuvaa täysautomaatilla, niin ei tarvtsei paljon muuta kuin laittaa kamera päälle ja painaa rec-nappulaa

Bilekuvauskäytössä kannattaa myös ottaa huomioon, miten kameran oma mikrofoni kestää kovia äänenpaineita..

Ja vielä kuvan siirtoon läppärille. Jos ei oo mitään yhteensopivuusongelmia rautapuolella, ni sen kun iskee piuhan kameran ja koneen välille, ja siirtää videon. Jos haluaa siirtää editoidun materiaalin takaisin kameraan (eli nauhoittaa sille kasetille) niin kamerassa tulee olla myös DV-in liitäntä. Eli siis DV-in/out. Mutta jos meinaa polttaa valmiin materiaalin DVD:lle tai sitten muuttaa VHS-muotoon, niin tuollahan ei niin suurta väliä ole.

Tällasta aika perusjuttua tuli nyt mieleen, mut toivottavasti vastasi edes joihinkin kysymyksiin.

[q]Tres:
sonyn tuotteita ei saa toimimaan muuten kuin
iLink-yhteensopivilla firewire-korteilla.
[/q]

Ei pidä paikkaansa. Sonyn iLink on täysin IEEE 1394 standardin mukainen firewire, ainoastaan nimi on oma. Jos kameraa ei saa toimimaan firewire-kortin kanssa, kannattaa syytä alkaa hakemaan kameran firewire-liitännästä, jotkut ovat ainoastaan yksisuuntaisia, joten liikenne ei tällöin onnistu enää kameraan päin. Tai sitten ongelmat ovar softaperäisiä. Kokemuksia multa löytyy ainoastaan Premieren puolelta.

[q]Stresspill:
---
Tres:
sonyn tuotteita ei saa toimimaan muuten kuin
iLink-yhteensopivilla firewire-korteilla.
---

Ei pidä paikkaansa.[/q]

Ok. Luulo vs. tieto 6-0

Tässä olen tovin pohtinut ihan perus videokameran hankintaa, kaapista kyllä löytyy vanha Hi8 kamera mutta nykyään tarvetta enemmän MiniDV-kameralle. Noita Sonyn MiniDV-kameroiden vanhempia malleja on jonkun verran koulun prokkiksissa tullu käytettyä mutta mielenkiinnosta ois kyl kiva kuulla onko jotain kokemuksia tms Sony DCR-HC18 MiniDV-kamerasta (tällä hetkellä omasta mielestä vahvimmalla omaan hankintaan).

Tuosta kyseisestä kamerasta myös jotain teknistä infoa..

    Tutkin tossa vähän aikaa sitten jotain sonyn minidvtä (en muista mallia mutta mahtui yhdelle kämmenelle) ja huomasin että oli fiilikseltään, liitännöiltään, "käyttikseltään" jopa valikkopiipityksineen lähes identtinen jvc:n gr-dvl:n vanhemmissa malleissa.
    Veikkaisin että videon laadussakaan ei ole merkittävää eroa.

    Luulempa että jossain spurgumaassa kasataan sisukset ja softapuoli minkä sitten isot firmat ostaa ja rakentaa päälle muoviräppänän omalla logollaan.

    Mutta kyllä kiinnostaa jos jollakin on hyviä kokemuksia jostain vehkeestä.

    Mullakin olisi moinen hankinta edessä. Tarkoitus olisi ostaa erittäin halpa, about 300 euroa. Vaihtoehdot siis JVC 225, Panasonic GS-17 ja Canon MV-800. Speksien perusteella mä en löydä noista mitään eroa 700 maksaviin, parin tonnin kameroihin kylläkin.

    Mistä kyse? Mikä merkki on laadukkain (kun malleista tuskin kukaan mitään tietää)? Onko vikaostos joka tapauksessa?

    Mä ostin 2kpl sonyt sellaset halvat (450e/kpl) gigantista viimevuoden lopussa, hyvin on pelittänyt ja mukavat liitännät löytyy ilink(firewire) toimii hienosti, mikki-ulos sekä usbi ja video-outti.
    MiniDv siis hoitaa tallennuksen, ei ole muistikorttia mut eipä ole tarvinnutkaan.
    Ei myöskään ole liikaa nappuloita, koneessa touchscreen näyttö.
    Akku riittää mukavasti, tietty kakkos-akku on aina jees.
    Eipä ole mikään superhyvädokumenttitasoinen mutta riittävä ainakin minulle.
    Bileet tallentuu mukavasti pimeessäkin (night shot, (infrapuna))

    Voin suositella, tais olla sonyn halvin malli silloin.

    [q]sensuroitu, 30.4.2005 13:01:
    Bileet tallentuu mukavasti pimeessäkin (night shot).
    [/q]

    Night Shotilla bileissä kuvattu matsku vaan on käytännössä liki käyttökelvotonta, koska se näyttää ihan perseeltä.

    night shot on hiukan persiistä. kukapa jaksaa viher-naamoja tuijotella, tietty ku ajaa aftereffectsistä läpi jotain hassuja filttereitä ni sen saa aika supertaiteelliseksvideopläjäykseksi... *nauru**nauru*

    Panasonicin kameroissa on (mielestäni fysiikanlakeja vastustava) värillinen nightshot. Itse juurikin olen tilaamassa panasonicia, jään mielenkiinnolla odottamaan, miten tuo kummallinen ominaisuus oikeasti toimii...

    [q]sensuroitu, 30.4.2005 13:06:
    night shot on hiukan persiistä. kukapa jaksaa viher-naamoja tuijotella, tietty ku ajaa aftereffectsistä läpi jotain hassuja filttereitä ni sen saa aika supertaiteelliseksvideopläjäykseksi... *nauru**nauru*
    [/q]

    No siis, se jaksaminenhan riippuu ihan sisällöstä.

    [q]Exlex, 30.4.2005 21:05:
    -kuva-
    No siis, se jaksaminenhan riippuu ihan sisällöstä.
    [/q]

    Oli muuten ehkä väsyttävin pätkä mitä oon ikinä nähnyt.

    O