Millä Ohjelmilla teette musiikkia?? [gallup lisätty]

Back to luomisen tuska O

Heh. Jännä huomata, miten toi FL:kin on muuttunut vuosien varrella. Käytin itse sitä (muiden softien ohella) vielä 2002 alussa (oisko ollu v.3.3 vai 3.5), ennenkuin Logiciin siirryin. FL:ssä on kyllä hinta kohdillaan. Maksoikohan se sillonkin 100e, kun ostin. Hinta näkyy hieman kohonneen, mut featuretkin on melkoisesti lisääntynyt.

Millanen MIDI-tuki FL:ssä nykyään on? Voiko sekvenssit nykyään tehdä muutenkin järkevästi, kuin hiirellä sohimalla? Ite tuppaan ainakin soittamaan kaikki bassolinjat, synat, rummut jne koskettimistolta, tulee mukavasti elämää soundeihin ja se on nopeaa ja vaivatonta. V3:ssa mistään MIDI-sekvensseristä ei voinut puhuakaan, joten tein sillä lähinnä pari arpeggiota ja jotain biittilooppeja. Logicin selvä etulyöntiasema itselle tulee juurikin täydellisestä MIDI-tuesta, koska teen juttuja myös ulkoisella hardiksella. MIDI:ssä Logic pesee Cubasea 6-0, mut audio-puoli on Cubasessa hitusen parempi. Tosin, pärjään audiossa hyvin tollakin.

paras on kyl toi traktor... mut ku taidot ei viel riitä nii on pakko käyttää fruitteja! :)

Ite *sydän* Fl Studio. Melkein kaikkia listasta oon koklannu mut Fl tuntuu niin simppeliltä itelle muihin verrattuna, että ei pysty/halua siitä vaihtaa toiseen. Huono puoli on se, että sitä ei taida saada mac:lle

[q]Bedroomdj, 26.10.2005 14:49:
Ite *sydän* Fl Studio. Melkein kaikkia listasta oon koklannu mut Fl tuntuu niin simppeliltä itelle muihin verrattuna, että ei pysty/halua siitä vaihtaa toiseen. Huono puoli on se, että sitä ei taida saada mac:lle
[/q]

Johtuu siitä että fl on aika tiukasti kiinni directx:ssä. Itse harmittelin samaa...

Ahhaa no selvis sekin sit

itsellä oli käytössä aikanaa (n.3 vuotta sitten viimeksi) lähinnä trackerit. jotenkin muut käyttöliittymät ei oo ikinä toiminu mulle.
Rebirth nyt tietysti oli toinen mikä toimi minulle.
Oli kanssa kiva huomate että työväline määrittää pitkältikin sen millaista soundia rupeaa tekemään...

[q]Remotion, 27.10.2005 09:36:
itsellä oli käytössä aikanaa (n.3 vuotta sitten viimeksi) lähinnä trackerit. jotenkin muut käyttöliittymät ei oo ikinä toiminu mulle.
Rebirth nyt tietysti oli toinen mikä toimi minulle.
Oli kanssa kiva huomate että työväline määrittää pitkältikin sen millaista soundia rupeaa tekemään...
[/q]

koitappa renoisee

se on trakkeri jossa vst tuki eli saat kaikki kivat efut ja synat messiin mutta lätkit ne nuotit taas kiipparilla pystyriviin :D


tai sit tuut vaan vihdoin meille niin annan sulle oppitunnin fl:stä tai ressu 3 :sta

[q]hardikaveri, 28.10.2005 08:54:

koitappa renoisee

se on trakkeri jossa vst tuki eli saat kaikki kivat efut ja synat messiin mutta lätkit ne nuotit taas kiipparilla pystyriviin :D


tai sit tuut vaan vihdoin meille niin annan sulle oppitunnin fl:stä tai ressu 3 :sta
[/q]

Joo, näin viime lauantaina vanhaa tuottaja kamuu, jonka kanssa tehtiin kouluaikoina biisejä. ja juteltiin et pitäis taas aloittaa.
Kyllä ole tuosta Renoisesta ollut kiinnostunut alunperinkin mutta en rupea sitä opettelemaan nyt, sitten kun saan uuden kannettavan duunista ja jos silloin ois paremmin aikaa. Omien biisien teko on vhän niinku ois lapsia saanut. niitä rakastaa ja vaalii, että ei tuo ole kokonaan unohdettu asia.

[q]Remotion, 28.10.2005 09:05:
---
hardikaveri, 28.10.2005 08:54:

koitappa renoisee

se on trakkeri jossa vst tuki eli saat kaikki kivat efut ja synat messiin mutta lätkit ne nuotit taas kiipparilla pystyriviin :D


tai sit tuut vaan vihdoin meille niin annan sulle oppitunnin fl:stä tai ressu 3 :sta

---


Joo, näin viime lauantaina vanhaa tuottaja kamuu, jonka kanssa tehtiin kouluaikoina biisejä. ja juteltiin et pitäis taas aloittaa.
Kyllä ole tuosta Renoisesta ollut kiinnostunut alunperinkin mutta en rupea sitä opettelemaan nyt, sitten kun saan uuden kannettavan duunista ja jos silloin ois paremmin aikaa. Omien biisien teko on vhän niinku ois lapsia saanut. niitä rakastaa ja vaalii, että ei tuo ole kokonaan unohdettu asia.
[/q]

forrester:

300 lapsen yksinhuoltaja soukasta

[q]suga, 26.10.2005 14:28:
paras on kyl toi traktor... mut ku taidot ei viel riitä nii on pakko käyttää fruitteja! :)
[/q]

Traktor on kyl DJ softa...*ding*?


Piti viel mainita et toi Cubase + Fruity on paljon kätevämppi ratkaisu kun Cubase + Reason ReWirel.


Joutuu aina tallentaa biisin kummallakin softalla ja saa olla tarkka et muistaa samaan kansioon ne tallentaa jne... Tuon fruityn voi kätevästi avata vaan VST instrumenttina ja dadaa! Paremppaa rumpukonetta saa hakea!

Tosin toikin on meikäläiseltä vanhaa tietoa... Aikoinaan 3.5 kans tuli testattua ja toimii loistavasti. Voi olla et uudet versiot syövät sen verran tehoa et pelkästään rumpukoneeksi sitä ei kannata rinnalle avata...

Pitäs varmaan ostaa uus kovalevy, et pääsee treenaa Logicia..

[q]gerry, 28.10.2005 12:45:
---
suga, 26.10.2005 14:28:


Piti viel mainita et toi Cubase + Fruity on paljon kätevämppi ratkaisu kun Cubase + Reason ReWirel.


[/q]

niin..

mut et pääse käyttää ressun loistavaa redrumia tai synzii...


ps. hanki battery

[q]hardikaveri, 28.10.2005 13:51:
---
gerry, 28.10.2005 12:45:
---
suga, 26.10.2005 14:28:


Piti viel mainita et toi Cubase + Fruity on paljon kätevämppi ratkaisu kun Cubase + Reason ReWirel.


---


niin..

mut et pääse käyttää ressun loistavaa redrumia tai synzii...


ps. hanki battery
[/q]


Mjooh... vaikka se on ihan jees rumpusampleri tuntuu silti jotenkin turhalta maksaa "rumpu"samplerista. Toistaiseksi olen saanut hoidettua rummut ihan tavallisellakin samplerilla, tosin käytän intaktia, joka toimii kuten tavallinen sampleri plus siinä on se looppi inportti/synkkaus tempoon.

Synat ovat muutamaa vst versiota lukuunottamatta hardista. Ja sequna siis Cubase SL 3:)

SL??

eiks se oo joku riisuttu karvalakkiversio..

silläkin sit pärjää..


sorry .. mut en ole näihin cubaseihin niiin tutustunut kun ne on aika kalliita.. :D


tottahan se on ettei reasoniin kannata koskee jos on omaa rautaa tulessa..edes pitkällä wandilla

[q]hardikaveri, 28.10.2005 14:04:
SL??

eiks se oo joku riisuttu karvalakkiversio..

silläkin sit pärjää..


sorry .. mut en ole näihin cubaseihin niiin tutustunut kun ne on aika kalliita.. :D


tottahan se on ettei reasoniin kannata koskee jos on omaa rautaa tulessa..edes pitkällä wandilla
[/q]

No itse asiassa ei... Siirryin siihen Logic 5,5 sesta joten tiedän kyllä mitä hyvässä musiikkiohjelmassa pitää olla.

Tietysti jäin kaipaamaan roppakaupalla ominaisuuksia Logicista mutta toistaiseksi olen pystynyt tekemään kaikki jutut myös Cubases mitä aikoinaan Logicis... Tosin jotkut pienen mutkan kautta mutta silti mitään ei ole jäänyt tekemättömäksi.

SL kolmonen on sama kun SX2. SL2 oli aika köyhä, joten siksi varmaan mielikuvat karvalakkiversiosta. Myös en ole kokennu tarvetta päivittää sitä vielä SX versioon sillä siellä on vain muutama plugari sekä vastaava hardiskonffaus kuin logicis jota en tarvii.

VST:toimivat multiouttia/automaatiota mainiosti (myös efektit). Efektien laatu on vaihteeva mutta ne voi otta pois käytöstä ja korvata muilla. Myös se paljonpuhuttu sidechain onnistuu (ihan vakkariplugarilla). Siihen lisättynä vielä rautaa niin en koe toistaiseksi tarvitsevani muuta kuin vakaamman/tehokkaamman työalustan... Siksi vaihto mäkkiin tulee eteen varmaan vuoden sisällä. Sitä myöten varmaan vaihto takas logiciin...

[q]gerry, 28.10.2005 12:45:
---Joutuu aina tallentaa biisin kummallakin softalla ja saa olla tarkka et muistaa samaan kansioon ne tallentaa jne... Tuon fruityn voi kätevästi avata vaan VST instrumenttina ja dadaa! Paremppaa rumpukonetta saa hakea!
[/q]

Dadaa! Ultrabeat?
Pitäis ruveta harjottelee enemmän ton käyttöä. Melkoiset on featuret kyllä mitä vähän oon koklaillu

No joo... kivahan sul siellä henkseleit on paukuttaa.....*iloinen*


Piti vielä mainita tuosta SL:ästä et myös toi kanavien roudaus sekä sent efektin efektointi onnistuu siinä missä muillakin softil. Tosin inserttimäärä on rajattu viiteen per kanavaa ja se tekee välil tiukkaa, onneksi EQ, on indegroituu jokaiselle kanavalle vaikkei mikään maailman paras olekkaan.


PS. En ole seurannut, mut tietääkö joku koska ne intelmäkit tulevat markkinoille?

[q]gerry, 28.10.2005 15:33:

PS. En ole seurannut, mut tietääkö joku koska ne intelmäkit tulevat markkinoille?
[/q]

Luvattu ens kesäks, olikohan kesä-/heinäkuun vaihteessa.

Tulipa tuos viikonloppuna kokeiltua Ableton liven uusinta versiota ja pakko myöntää et olen positiivisesti yllättynyt!

En tiedä miten paljon jengi on sitä musiikin tekemiseen kokeillu mutta musiikin tekemiseen se antaa kyllä loistavat puitteet! Softa on todella vakaa, yksinkertainen sekä ennenkaikkea nopea käyttää. Myös kaikenlaiset reititykset sekä ihmeellisimmät viritykset onnistuvat (tuli jotenkin logic aika ajoin mieleen ohjelmaa käytettäessä). Näppärä yksityiskohta on tallentaa vaikka softasyna tietyl presetil johon voi ladata ties monta efektiä perään ja tallentaa koko hoito yhdeksi tiedostoksi. Käytännössä toimii kuten Reasonin Combinator.

Softasynat toimivat mukisematta tukien multi outtia ja automaation piirtäminen/muokkaminen on ihan eri galaxia ku cubase sillisalatti! Ohjelmaa tunnistaa myös mukaan heitettyjen wavilooppien temmot ja muuttaa/synkkaa ne projektiin ilman viivettä.


Ehdottomasti kokeilemisen arvoinen softa, tosin ainut mikä jäi häiritsemään on ulkoisen hardiksen käsittely lives. Se ei ollu yhtä vaivatonta kun muissa sequissa. Bankin/kanavatieton muutamisen jälkeen on painettava kerran pläytä jotta ukoinen syna tunnistaa et nyt vaihdettiin asetuksia ja muutenkin jäi hiukan kivikautinen olo ulkoisen midin tukemisesta.

Mut pelkkä softakäytössä tai jos tottuu siihen midiin ohjelmaa on kyl todella rautaa!

joo onhan tuota abletonia viime aikoina hehkutellut yks ja toinen, nimenomaan siis musakäytössäkin.. mm. airbase taisi sanoa käyttävänsä sitä nykyään, samoin kuin nuo deepwiden pojat ainakin jossain määrin :)

O