Rikosvahingon saaminen valtionkonttorista?

Back to yleinen keskustelu O

Tietäisköhän täällä kukaan tämmösestä hommasta mitään?

Olin 2002 oikeudenkäynnissä asianomistajana jossa syytetylle määrättiin maksettavaksi minulle korvauksia. Noh, rahoja ei ole kuitenkaan kuulunut eikä näkynyt tietenkään. Osaatteko sanoa että saako valtionkonttorista tällaisessa tapauksessa mitään? Onko kukaan saanut sieltä? Soitin oikeusaputoimistoon josta väittivät, että pitäisi ulosotosta yrittää periä niitä. Kuitenkin valtionkonttorin sivuilla lukee, että korvaukset tulisi hakea 10 vuoden sisällä tapahtuneesta. Joten aika kiire tässä tulee. Onko kokemuksia/faktoja kellään? Pitääkö oikeasti yrittää ulosotosta ensin, jossa ne kuulemma odottelee 5 vuotta että maksaako häiskä? Tuolloin aika valtionkonttorin haulle menisi umpeen... Nääh...

Kattava ohjeistus:
http://www.valtiokonttori.fi/public/default.aspx?nodeid=16212#

En lukenut.

Joo no oon lukenu ton jo :D Mutta ei siellä puhuta mitään että jos syytetty ei kykene maksamaan ni aluksi ulosotosta pitää hakea. Korvaushakemuksessa on kyllä kysymys, että olenko saanut/hakenut korvauksia syytetyltä... No en ole hakenut joo... Ja jossain sanottiin että yleensä joku 20% tuomion määräämistä korvauksista suoritetaan, ei ole siis mikään sääntö. Niin sillä mietin kysyä että onko kukaan tuolta oikeasti ikinä mitään saanut?

Luin.

Hakemus on tehtävä kymmenen vuoden kuluessa rikoksen
tapahtumisesta. Korvausta voi hakea, vaikka tuomioistuimen
tuomio ei olisi lainvoimainen. Korvauksen hakijan ei tarvitse
esittää hakemuksessaan selvitystä rikoksen tekijän maksukyvystä.


..Eli tee hakemus.

Ei tarvii joo... Toivon että tuo pelastaakin sitten. Mutta tarkoittaako se oikeasti sitä että ne eivät vaadi että ulosotosta ensin on yritetty. Kun oikeusaputoimisto väittää niin. Ne ei puhunu valtionkonttorista yhtään mitään. Niin ristiriitasta kun yks paikka sanoo toista ja toinen toista...

Kyllä mä lähtisin itse tässä tilanteessa uskomaan ennemmin korvauksen myöntävää tahoa kuin jotain tukityöllistettyä byrokraattia. :)

O