Seratosta vinyylin. Kannattaako?

Back to luomisen tuska O

tl;dr: Serato vai oikeat vinyylit?

--

Olen tässä nyt pohtinut jo muutaman viikon tällaista temppua, että myisin Seratoni ja alkaisin kasvattamaan vinyylikokoelmaa.

Eli vähän taustaa: Olen ihan makkarisoittaja ja soittelen omaksi huvikseni. Siirryin CD:istä noin vuosi sitten Teknareihin + Seratoon. Muutos oli häkellyttävä ja puhalsi paljon uutta intoa harrastukseen.

Serato alkaa käymään (tavallaan) tylsäksi; levyjä ei tarvitse vaihtaa ja soittaminen on muutenkin helppoa vaikka absolute-modea käytänkin. Samoin musiikkivalikoimana toimii koko kovalevyn sisältö. Tylsää. Tosin olen aktiivinen harmonisen miksauksen ystävä, joka on Seratolla keylockin takia erittäin helppoa.

Negatiivisina puolina vinyyleissä pidän niiden kulumista, saatavuutta sekä säilytystilan vaativuutta. Jos tuohon peliin lähtisin niin pitäisi uusi hylly ostaa pelkästään levyille. Mutta sitten taas intoa löytyisi lähtemään näillä soittelemaan.

Onko aika jo liian kypsä analogiselle medialle? Levyjen saatavuus sekä niiden painaminen hiipumassa? Toisaalta olen nähnyt taas täälläkin foorumeilla monen myyvän vinyylikokoelmaansa pois halvalla että voisi kuvitella levyjä irtoavan roimasti käytettynä...

Mitä mieltä?

Moro,

Sun pitää miettiä mitä haluat harrastukselta, vinyyliin siirtyminen on on huomattavasti kallimpaa. Joudut ostaman sinkkuja tai lp:itä vai yhden biiisin takia vs mp3. Levyjen säilyttäminen ja varsinkin muutot on aika helvettiä. Soittamisessakin joudut sormet verillä kaivamaan levyjä hyllystä, kuoriin pitää merkitä mikä biisi on ok ja mikä ei (ei löydy niin kätevästi ku seraton searchilla).

Jos pidät keräilystä ja levyjen organisoimisesta niin vinyyli voi ollla jees ratkasu. Jos taas diggaat, että voit soittaa omia edittejä biiseistä tai nopeesti rakentaa settiä ettimällä biisejä läpi ei vinyyli auta. Riippuu myös mitä genreä ja artisteja soitat. Omaan genreäni ei saa kun oikeastaan vinyylinä. Jos haaaveilet joskus keikaasta niin seraton kanssa pitä muistaa kopiosto/teosto diilit, levyjkaupasta mp3:sten ostaminen ja niiden soittaminen on harvemmin lailliststa suoraan.

Mp3:sten kanssa ei tule henkilökohtaista diilia biisien kohdalle samalla tavalla kun vinyylillä, viinyyllin uein kiinnityy historiaa (mistä maasta ostit, mitä kaikkea kuuntelit jne). mp3 on vain yksi tuhansista fileistä kovolla kun vinyyli taas on konkreettinen.

Itse olen digitoinut valtavasta vinyylikokoelmasta suurimman osan ja voinen soittaa niitä seratolla, mutta keikoille raahaan vinyylini. Saan kiksejä, että mulla on noita, mutta kuuntelen lähinnä niitä mp3 muodossa. Tosin. Tällähetkellä saa suurimman osan vanhoista hiteistä vinyylinä halvemmalla kuin mp3:sena, eli jos haluaa soittaa vanhaa kaama, vinyyli voi olla jopa halvempi vaihtoehto. Jos taas soittaa vähänkin uudempaa kamaa on mp3 halvempi.

-- xybo

Oma kokemukseni on se että vinyylien soittaminen oli paljon coolimpaa, mutta ainainen biisien metsästely vei mehut ja hermot.

Nyt tosin vinyylin soittelijalla on joulu kun kaikki myy kokoelmansa pois pilkkahintaan siirtyessään digitaaliseen. Eli nyt saa halvalla tosi hyvää.

Jos vinyyli kiinnostaa, niin anna mennä vaan. Ei turhaan kannata mennä mp3-valtavirran mukana jos se ei tunnu itselle oikealta vaihtoehdolta. Kyllä levyjä ja hyvää musaa löytyy, kunhan viitsii vähän etsiä. Sama ongelmahan digikaupoissakin on: laadukkaat julkaisut hukkuvat kaiken luokattoman skeidan alle kun lafkoilla ja tuottajilla tuntuu olevan laatukriteerit vähän hukassa.

Ei kai mikään kuitenkaan pakota sitä seratoa myymään? Jätä se siihen rinnalle. Molempi parempi jne. Jos taas talous pakottaa myymään, niin on ilmaisiakin vaihtoehtoja. Joitakin kompromisseja joutunee ominaisukksien puolesta tekemään. Testaapa esim. Mixxxiä (http://mixxx.org) ja seuraa miten se kehittyy. Siinä ei ole ihan vielä kaikkia oleellisia ominaisuuksia valmiina, mutta speksien perusteella jo version 1.10 näyttäisi varsin pätevältä.

Ja mitä tuohon levyjen kulumiseen ja säiltykseen tulee, niin ei ne mitään mahdottomia asioita ole. Kyllä levy kestää ihan hyvin kunhan sen pitää puhtaana ja kunnossa, ja Ikeasta saa näitä Expedit-nimisiä vinyyli-ihmeitä ihan edullisesti ja valinnanvaraakin on.

Suosittelen kyl pysymään seratossa.
Vinyylit o helekutan kalliita ostaa ja mp3set taas ei ja mp3 tarjonta on paljon suurempata.

Ite nyksin ostan ns HERKKU biisejä vinyyleinä ja muuten mp3silla täyttyy ostoskori.

ja jos se on tylsää soitella ni kannattanee kaikki maholliset "helpotukset" ottaa päältä kuten se keylock yms ja opetella soittaan biisei niinku ne ovat ja kuuntelemaan ne .. harmoniat ite.

Siis mitä ihmettä. Eihän Serato ja vinyyli missään määrin sulje toisiaan pois. Sen kun rupeat ostelemaan levyjä vaan mp3:sten lisäksi jos siltä tuntuu. Uusia julkaisujakin tulee tasaiseen tahtiin ja hyviä vinyylejä on tarjolla enemmän mitä ainakaan itsellä on varaa ostaa.

Siis mitä ihmettä. Eihän Serato ja vinyyli missään määrin sulje toisiaan pois. Sen kun rupeat ostelemaan levyjä vaan mp3:sten lisäksi jos siltä tuntuu. Uusia julkaisujakin tulee tasaiseen tahtiin ja hyviä vinyylejä on tarjolla enemmän mitä ainakaan itsellä on varaa ostaa.


Juuri näin. Pidät Seraton ja ostat sekä vinyyli- että digijulkaisuja.

Xybokin puhui täyttä asiaa ja Xybolla oli erittäin hyvä pointti, että jos muuttaminen ei jo muuten olis työlästä puuhaa, niin vinyylien kanssa muuttaminen on kyllä yhtä helvettiä. Tuoreena muistissa, kun alkusyksystä muutettiin. Mulla on vain reilun 1000 levyn kokoelma ja vanhan asunnon pihalla oli jo sellainen fiilis, että järjestän huutokaupan keventääkseni muuttotaakkaa. Luojan kiitos olin siirtynyt jo pari vuotta sitten digiaikaan ja levykokoelmaa on tullut parin viime vuoden enemmälti karsittua kuin hankittua uusia julkaisuja. Nykyään hankinkin vinyylinä vain huippujulkaisuja, joissa kaikki raidat on timanttia ja julkaisu on klassikkomatskua. Ens kerralla muuttofirma saa kyllä hoitaa tavaroiden roudaamisen.

Niin ja hei... Se et asiat alkaa tuntumaan helpolta ei tarkota sitä et sun pitäis vaihtaa sitä soittoformaattia. Se tarkoittaa että olet oppinut jotain. Osta vaikka dekki tai pari lisää ja rupea miksaamaan useampaa raitaa samaan aikaan, tai hanki joku sämplerintapainen, tai, tai..... Ja tosiaan vinyyli on ihan kliffaa ja iteki himassa sitä jaksaa fiilailla mut keikoille en rupee vinskaa raahaamaan, koska kontrollerilla fiilistely on vaan niin paljon intuitiivisempaa, ainakin itselle.

joo täältäkin ääni rinnakkaistoiminnalle, on niin paljon matskua jota ei välttämättä julkaista ollenkaan fyysisellä formaatilla ja niin paljon hyviä biisejä joille kaipaa fyysistä olomuotoa. 1000 levyä on kuitenkin jo oikeasti aika iso mälli, muuttaminen on ihan ok hyvillä pahvilaatikoilla mut määrä alkaa olemaan jo niin suuri et samankaltaisia biisejä ja jämää alkaa jo kertymään - eikä muistikaan oikein enää kykene hallitsemaan ton kokoisia kokonaisuuksia kunnolla. (tai ei mun muisti ainakaan)

pariin kertaan on keskusteluissa ohjauduttu puhumaan optimaalisesta levykokoelman koosta ja omat fiilikset olis jossain 200-400 kiekon paikkeilla, mitä mieltä?

ei sitä Seratoa kannata pois myydä. alat ostamaan vaan vinyylejä rinnalle.

toi muuttoargumentti on mun mielestä vähän lame. "ei me mitään pesukonetta hankita. sehän painaa hirveesti sitten jos me muutetaan. onneksi on pesutupa". 1000 vinyyliä ei oo ees aikuisten oikeesti vielä paha reissu ja siihen määräänkin saa pikkutovin keräillä.

ja tosiaan eikös se Seratokin toimi niinkuin vinyyli eli sieltä varmaan voi ottaa sen autobeatmatch-option pois päältä? sehän on sitten teknisesti vähän niinkuin vinyyliä soittais.

ei sitä Seratoa kannata pois myydä. alat ostamaan vaan vinyylejä rinnalle.

toi muuttoargumentti on mun mielestä vähän lame. "ei me mitään pesukonetta hankita. sehän painaa hirveesti sitten jos me muutetaan. onneksi on pesutupa". 1000 vinyyliä ei oo ees aikuisten oikeesti vielä paha reissu ja siihen määräänkin saa pikkutovin keräillä.

ja tosiaan eikös se Seratokin toimi niinkuin vinyyli eli sieltä varmaan voi ottaa sen autobeatmatch-option pois päältä? sehän on sitten teknisesti vähän niinkuin vinyyliä soittais.


+1!

Sitä paitsi jos haluat ostaa vinyylejä, niin anna mennä vaan. Itse tein sitä hetken aikaa ja tykkäsin siitä paljon paitsi sitten ostin cd-soittimet. Vielä pitäisi nuo teknaritkin hankkia ja voisi jatkaa 12 tuumasten keräilyä.

tl;dr: Kompakti vinyylikokoelma, joka koostuu vaan itselle hyvistä biiseistä. Serato myyntiin, Mixxx tilalle jos kiinnostun joskus DVS:stä taas.

--

Moi,

Kiitän kovasti mielipiteistänne. Antanut paljon ajateltavaa.

Xybolla oli minusta paljon hyviä pointteja. Ensinnäkin tuo että mitä harrastukselta haluaa. Painotan myös itse tätä, että kyseessä on täysin harrastus enkä ole harkinnut minkäänlaista DJ-uraa. Mitä nyt yksin ja kaverien kanssa soittelee. Ongelmaksi ei siis nouse esimerkiksi vinyylien valikointi ja roudaus keikoille.

Omalla kohdalla on myös käynyt useammin niin, että jotain helmibiisejä ei ole löytynyt muuten kuin vinyylillä. Omistankin pienen läjän jo pelkkiä huippuraitoja vinyylillä, jotka sitten olen digitoinut koneelle ja näin ajattelin jatkaa tulevaisuudessa. Soittelen enimmäkseen D'n'B:tä ja teknoa hieman psykedeelisillä mausteilla. Näistä genreistä ainakin itselläni sellainen kuva että vinyylivalikoima on suhteellisen hyvä. Vaiko?

Mitä tuohon vinyylikokoelman kokoon tulee niin ajattelin pitää sen about 50 levyä per genre eli en todellakaan mitään pakko-kerätä-kaikki -harrastusta ajatellut. Pelkkiä hyviä biisejä ja juurikin mieluiten sellaisia, joita ei muille medioille saa. Ja sitten tietty myydä pois myöhemmin niitä levyjä pois, joita ei enää soittele.

J.Kusti, Seratossa ei ole mitään automätsereitä. Periaatteessa ainoastaan BPM-mittarit ja graafi biisin rakenteesta (sekä joku outo viivadiagrammi iskuista(?) ikkunan ylälaidasa, jota en ole koskaan käyttänyt). CUE-pointtien muistaminen on myös kätevää. Lähiten vinyyliä pääsee juuri tuolla absolute-modella.

Mitä tuohon Seraton myymiseen tulee niin kyllä kovasti näin haluttaisi tehdä. Tuo Xybon vihjaama Mixxx vaikuttaa todella lupaavalta ollakseen ilmainen (ja taatusti paljon kehittyvämpi) softa. Serato on minusta mennyt vaan itselle mielenkiinnottomampaan suuntaan (Bridge, integraatioit eri laitteisiin). Mixxxista taas löytyy mm. löytyy FLAC-tuki, jota allekirjoittanut on toivonut Seratoon jo alusta asti (ja muut 6 vuotta forum-threadin timestamppien perusteella). Eli jos jaksan taas kiinnostua DVS:stä niin Mixxx.

Keväällä julkaistaan Serato SL-4 niin voisin myydä tuon SL-3:n pois alta ennen kuin sen hinta tipahtaa.

Seratosta vielä vähän off-topiccia: eikö muuten ketään muuta häiritse kotisoittelussa tuo signaalilevyn vinkuminen? :)

toi muuttoargumentti on mun mielestä vähän lame. "ei me mitään pesukonetta hankita. sehän painaa hirveesti sitten jos me muutetaan. onneksi on pesutupa".


:D Täytyy laittaa viestiä jos/kun tarvitsee seuraavan kerran muuttoapuja :P

Joo eihän toi 1000 levyä tosiaan keräilijälle ole mikä iso mälli, mutta kuitenkin lähentelee jo sitä kipukynnystä, että kannanko itse vai tilaanko muuttofirman roudaamaan. Mut en todellakaan kehoita ketään välttämään vinyylien ostamista sen vuoksi, että ne tekee muutosta työläämpää. Kyllä vinyyli on edelleen mullekin formaattina rakas, ja nyt kun kokoelmasta on karsittu pois "turhat" ja jäljellä on vain huippumatskua, en niistä luopuisi mistään hinnasta. Uusien vinyylien ostaminen on nykyään enemmän harkittua, kuin aikoina jolloin tuli poistettua monta kymmentä levyä kuukaudessa.

O