urban sounds - black flower (techtrance, progea)

Back to biisit ja remixit O

en tosta genrestä ole ihan varma, mutta jotain progetusta leijunnalla tämä on..
: http://www.mikseri.net/www/play.php?type=dl&id=43747
kertokaa mitä tykkäätte..

Pitihän tätä kommentoida, kun kuunneltua tuli. Hassua etteivät muut ole innostuneet. Tässä jotain pointteja, joita tuli mieleen:

  • Ihan kelpo soundit
  • bassolinjassa hitusen liikaa delayta, vaarana puuroutuminen. Tai pistä delayseen hiukan hpassia.
  • basari on hiukan kova ja raaka.. ehkä tämä johtuu masteroinnista? Muutenkin masteroitu aika kovaksi, mikä tietenkin on yleinen tapa... mutta itse yritän välttää :) Nykyisellään basari syö vähän dynamiikkaa.
  • Siinä kahden minuutin paikkeilla rupeaa rullaamaan todella hyvin. Tykkään juuri tällaisesta.
  • Hieman psykehtävästä noususta plussaa :D
  • 2:55 jälkeen tapahtuu jotain todella fataalia. Kuuluu ihmeellinen sirinä, ja jostain syystä DC offset hyppää täysin miinuksille. Tästä johtunee jonkin asteinen särkeminen... jatkuu biiisin loppuun asti. Kannattaa tarkistaa tuo jossain äänieditorissa.
  • siinä liidissä mikä soi lopussa, on hieman klikkiä äänen alussa. onko tämä tarkoituksen mukaista? Varsinkin delayn kanssa saattaa vähän olla liian tunkeva.


Kelpo biisi, vaikka ehkä aavistuksen tylsä - mitään varsinaisia kohokohtia en havainnut.

Itse luokittelisin tuon psykehtäväksi tranceksi. Tai jotain :)

voi kiitoksia..
hyvä että edes joku kommentoi :)

jeps, eli tosiaan siinä 2:55 kohdalla särinää tulee, luultavasti jousista, softasyna jostain ihmeensyystä ottaa tietyillä lfofiltteröinti ja reverbiasetuksilla tollasta särkemistä, huomasin tuon vasta ku biisi oli jo netissä..
joo kohokohta lähinnä puuttuu kun lähdin tekemään jotain techimpää yksitoikkoista jyystöä mutta sitten jotenkin taas alko melodioita pykkimään sekaan..

jos saisi vielä muutaman kommentin niin voisi ehkä kaavailla jotain uutta versiota tästä..
tai sitten vaan roskikseen..

no nyt ois vähän päivitetympi versio:
http://www.mikseri.net/www/play.php?type=dl&id=45088

eli ei pitäis rätistä enää jousten..
vähän puhtaampi mixaus, basari vähän pehmeempi..
massiivisempaa äänimaisemaa.. ja sopivampi hitaampi tempo
mun omasta mielestä ainakin paljon parempi nyt, mutta kerroppa oma mielipiteesi?

Joo nyt näyttää se dc "bugi" kadonneen :)

Basari oli ihan hyvä. Mutta tuosta puhtaammasta miksauksesta en tiedä. Ainakin reverbiä oli mun makuuni aivan liikaa. Massiivisuutta sillä kyllä saa, mutta selkeyden kustannuksella. Pidin ensimmäisen version masterista ehkä enemmän. Ensimmäisessä tuo liian voimakas basari söi muuta ääntä, mutta tässä muut äänet tunkivat tuon reverbin kautta aika pahasti esiin. Yritä käyttää noita reverbejä ja kaikuja sen verran kun on tarvis, mutta ei yhtään sen enempää. Itsekin kyllä sorrun joskus paikkailemaan taiteellista lahjattomuuttani pistämällä vähän efektejä päälle, mutta lopputulos on yleensä sekava. Reverbin pitäisi luoda ääneen tilaa ja ulottuvuutta, mutta väärinkäytettynä se saattaa toimia itseään vastaan (tuntuu kuin tila tunkee väkisin pääsi sisään tjsp). Tottakai joskus tyylikeinona se on jees :)

Milläs olet tuon masteroinnin tehnyt?

Itse yritän tehdä niin, että säätää biisin tasot suunnilleen oikein sequssa, mutta ei silti yritä saada liikaa sitä "kaupallista" soundia aikaiseksi vielä siinä vaiheessa. Esim saatat joutua pitämään volyymeja kaakossa että biisistä kuulee kunnolla sitä tekiessä. Välillä taas kannattaa vaihelun vuoksi pitää volat minimissään. Tällöin huomaa hyvin jos joku ääni tunkee läpi.

Sitten masteroinnissa biisistä pitäisi tulla "lujempi" ja voimakkaampi. Ongelma on usein se, että biisiä tehdessä ei noita dynaamisia eroja välttämättä huomaa, ja sitten lopullisessa kaikki tulevatkin esiin. Välillä käy niin, että aluksi kun ei kuule jostain äänestä (reverb) mitään, nostaa sen äänentasoa. Mutta masterissa sitten ko. ääni saattaakin tulle yri äyräiden.

Monitaajuuskompurat ovat aivan omiaan tuohon masteriin (ehkä olet jotain sellaista käyttänytkin?). Jos mahdollista, tsekkaa Izotopen Ozone (versio 2).

juu kiitos..
voipi olla että reverbiä lipasahti hiukan ;)
se on sellanen kiksusta opittu juttu, että jos biisi ei potki ni reverbiä vaan helvetisti ;) ei yleensä kyllä toimikaan, niinkuin tässä näkyy..

masteroinnissa olen ollut jo noin 6 vuotta ihan pihalla :)
enkä ikinä oikein tiedä mitä biisille pitäisi tehdä että sen saa kuulostamaan hyvältä.. on oikein tiedä minkälaista kompurointia biiseille yleensä tehdään, minkälaisilla asetuksilla, mielestäni toi masterin kompurointi on jopa huonosta, kun sitten hiljasilla kohdilla ne hiljaan tarkoitetut soittimet on taas kovalla kompuroinnin jäljiltä..

Quote by a98
juu kiitos..
voipi olla että reverbiä lipasahti hiukan ;)
se on sellanen kiksusta opittu juttu, että jos biisi ei potki ni reverbiä vaan helvetisti ;) ei yleensä kyllä toimikaan, niinkuin tässä näkyy..

Jep, näin siinä helposti käy :) Joskus siihen reverbiin tavallaan turtuu, että ei huomaa miten tukossa ääni on. Parin päivän/viikon jälkeen sitten saattaa olla eri ääni kellossa.
Quote by a98

masteroinnissa olen ollut jo noin 6 vuotta ihan pihalla :)
enkä ikinä oikein tiedä mitä biisille pitäisi tehdä että sen saa kuulostamaan hyvältä.. on oikein tiedä minkälaista kompurointia biiseille yleensä tehdään, minkälaisilla asetuksilla, mielestäni toi masterin kompurointi on jopa huonosta, kun sitten hiljasilla kohdilla ne hiljaan tarkoitetut soittimet on taas kovalla kompuroinnin jäljiltä..

No siis se on kyllä vähän semmoista magiikkaa. Jonkun verran olen yrittänyt opiskella, mutta ei se ihan helppoa ole. Varmaan aika paljon tulee ajan myötä sitä osaamista. Mutta mä voin kyllä yrittää tehdä jotain tolle sun biisille, jos vaan pistät sen raakaversion wavina jakoon ja pistät urlin privana. Voi olla ihan hyväksi vaan, että joku toinen tekee sen masterin. Sopis kyllä mullekin :)

noh eipä tuo niin hyvä ole että tarvisi lähteä säätelemään.. :)

O