Biisin remasterointi/miksaus

Back to luomisen tuska O

Mulla on projektina yksi psy-trance kappale ja näin alkumetreillä äänet jotenkin puuroutuvat yhdeksi mössöksi. Olisi kiva saada jotain vinkkiä miten noita kanavia kannattaisi miksata niin että jokainen tulisi selkeämmin esille omaksi kokonaisuudekseen. Softana Reason 4 ja jos jotain tutoriaaleja aiheesta löytyy niin olisi kiva saada linkkejä. Saa myös ehdottaa toimenpiteitä :)

Kiitoksia jo etukäteen!

http://klubitus.org/forum_aihe.php?id=58114;sivu=1

Aloita matalimmasta raidoista ja lisää raitoja yksi kerrallaan miksiin lisää, niin kuulet paremmin mitkä ääniraidat taistelevat samasta taajuusalueesta. Tee ekvalisoimalla, panoroimalla tai elementin dynamiikkaa muuttamalla muutoksia kuulemaasi äänikuvaan niin että jokaisella äänellä on oma paikansa äänikuvassa. Jos edellämainitut asiat eivät auta, on syytä vähentää elementtien määrää muuttamalla niiden sijaintia joko rytmiikkaa, sovitusta tai biisin rakennetta muuttaen. Toista, toista ja toista kunnes ole päässyt haluamaasi lopputulokseen.

Jepulis, eli tältä se nyt tällä hetkellä kuullostaa:

http://www.arturgajewski.com/spaze

En nyt jaksa tämän enempää säätää tänään, jatkan huomenna mutta mielipiteitä olis kiva kuulla.

Miksaus on about raakana sitä kun jokaisen raidan (basso;kick;liidit ym)
erottelet eq:lla ja pannauksella ym perus työkaluilla ja pistät siihen
malliin että kaikki elementit kuuluu ja toimii miksauksessa silleen
kuin halua niitten kuuluvan. Eli nostat sen raidan miksauksessa esille
minkä haluat kuuluvan ja jätät ne elementit taustalle "komppaamaan"
kokonaisuutta minkä haluat vain tukevan kokonaisuutta. Voit itse valita
mieltymysten mukaan ja biisin mukaan miten haluat miksata, ja mitä
elementtejä haluat korostaa. Miksaus tyylejä ja tuotantoon liittyviä
mahdollisuuksia on lähes loputtomasti. Mieti heti aluksi minkälaista
musaa haluat tehdä ja mitkä elementit haluat nostaa kuuntelijan
korvalle/naamalle. Itse 10 vuotta musaa tehneenä henkilönä suosittelen
myös referenssi biisien kuuntelemista wav muodossa, jotta haluttu miksaus
tai masterointi tulos saavutetaan. Mitään yhteneväistä opasta pro soundiin
ei ole vaan opiskelu, ja vuosien aikana saadut ahaa elämykset sekä pro
vinkit (löytyy satona netistä nykyään) pistää potkua perseelle ja ainut
mikä estää sen hyvän soundin/biisin tekemisen on sä itse, jos et ole
valmis opettelemaan kaikkea sieltä ruohonjuuritaoslta asti.

Kiitos vinkeistä. Olisi vielä kiva kuulla mielipiteitä että onko tuossa samplessa jotain äänimaailman konfilkteja kun itse taidan olla hiukan "kuuro" vioille kun olen samaa biittiä kuunnellut jo jonkin aikaa :D

alapäätä vois vähän tiukkuuttaa, ehkä sidechainaamalla bassolinjan basarilla ja laittamalla reverbeihin ekun jolla leikkaa bassoja vaikka vähän runsaamminkin. basari tuntuis olevan vähän oikeelle kallellaan. sitä ja bassolinjaa sietäis ehkä buustatakin hyppysellisen. yläpää on aika naamalla, mut tää kuulostaa kyl muutenki suht aggressiiviselta, niin ehkä se sopii tohon.

Kiitti Jakke vinkeistä, täytyypi kokeilla. Kehitin bassolinjaksi toisenlaisen äänen jonka uskon sopivan paremmin kuvioon. Tuon leadin korkeita taajuuksia nostin hiukan, jotta saisin sen erotettua paremmin kokonaisuudesta. Pitääpi kokeilla noita vinkkejäsi ja katsoa mitä siitä tulee.

O