DNB, Breakbeat - miten soitetaan?

Back to luomisen tuska O

Elikkä:

Trance on jo jonkin verran hallussa ja on alkanu kiinnostaa, et miten
dnb:tä ja breakbeatia soitetaan?

Onko siinä omia sääntöjänsä?

1. insert disc
2. press play
3. instant rave

kehitä oma tyyli ja kokeile kaikkee (nappejen säätäminen sallittua)... voi olla aika raaka harppaus trance lätkyttelystä rumpu bassoon. ainakin musiikki paranee*nauru*

no mut siis tosiaan jos et ole vielä ihan omillas taitojen kanssa niin soittelet näitä genrejä ihan samalla tavalla kuin tasabiittiäkin. eli biisit vaihdat vasta lopussa. Beatmatchaukseen kannattaa käyttää joko ensimmäistä bassorummun iskua tai niinkuin mun mielestä helpointa on käytä snarea eli sitä rumpua joka löy yleensä tasaiseen tahtiin bassorummun kikkaillessa.

Sit kun vaihdot alkaa jo sujuu jukeboxdj tyyliin niin kuuntelet kasan huippu dj:n miksauksia ja huomaat miten ne heittä (droppaa) biisejä yleensä päällekkäin soimaan pitemmänkin aikaa. Sit vaan kokeilemaan.

Eli siis sitä ei miksata ollekaa vai miks tollanen viesti?

lues nyt uudelleen. Ei ole mitään sääntöä. Vähän menee biisin ehdoilla. Jos on tarpeeksi yksinkertainen veisu niin voi soitella vaikka heti alusta päällekkäin. Mutta joskus se voi kuulostaa paskalta ja siksi pistetään tahdit silleen yksiin että tehdään vaihto suvantoon tai johonkin muuhun sopivaan väliin

[q]Aki Antila, 4.6.2009 12:30:
Elikkä:

Trance on jo jonkin verran hallussa ja on alkanu kiinnostaa, et miten
dnb:tä ja breakbeatia soitetaan?

Onko siinä omia sääntöjänsä?
[/q]

Siis periaatteessa et voi hallita tyylilajeja, joko sä osaat miksata tai sitten sä et osaa miksata, mikä tarkoittaa sitä ettet erota kahden eri kappaleen rakentavie elementtejä saatika niiden tempoja toisistaan. Mut tää oli vaan periaatteessa mun päässä ja mä oon vanhaa koulua...




tuossa se on noin karkeasti hiomattomana selitetty. jos sinulla on mitään valtakunnan hajua tasabiitin miksaamisesta ja biisien rakenteesta / progressiosta, niin ajatuksen pitäisi avautua hyvin nopeasti

suositeltavaa on aloittaa simppeleillä rumpukompeilla (esim. 2-step). monimutkaisetkaan rummut eivät loppupeleissä vaadi mitään amerikantemppuja, mutta jatkuvilla filleillä ja vaihtuvilla rumpusaundeilla kikkailevat biisit voivat olla aloittelijalle hyvin hankalia, jos kädet ovat kankeat ja ei tunne biisejään

http://www.selecta.fi/selecta/images/logo.gif

Pitää osata laskea neljään. ;)

No joo, samat ns. "säännöt" siihen pätee mitä aika pitkälti kaikkeen muuhunkin tanssimusiikkiin, ei toistensa kanssa taistelevia melodioita päällekkäin, lähetys oikeassa kohtaa tahtijakoa ja niin edespäin. Jos pystyt naputtamaan jalkaasi drum & bassin tahtiin niin luultavasti opit myös miksaamaan sitä.

Eroja mitä olen huomannut dnb vs. house/trance yms.:

- Tasabiittiä miksatessa kannattaa kuulo skarpata oikeastaan yksinomaan siihen bassokickiin, junkassa snareen ja haitsuihin tai muihin keskialueen ja yläpään perkussiosoittimiin.

- Koska junkassa tuo bassopuoli on kohtuullisen dominoivassa asemassa niin EQ:n kanssa saa olla tarkkana ettei bassot mene päällekkäin, tulee helposti muusia.

- junkkaa miksatessa ei välttämättä ole ihan yhtä tärkeätä saada biittiä millintarkkuudella kohdalleen. Koska rytmit usein on koottu breakeista jotka on pilkottu vähän miten sattuu niin rummut saattaa "elää" hieman muutenkin. Tasabiittiä miksatessa laukat kuulee paljon nopeammin sekä DJ että yleisö.

Siinäpä se oikeastaan olikin.. Mitä sä klubbarin forumissa norkoilet, mene hankaamaan niitä levyjä niin opit nopeammin :)

O