Online Shopping aka "Mitä ostan internetistä"-topic

Back to tv, radio, leffat, web O

Just tällä viikolla on tullut ostettua netistä kasat vaatteita (T-paitoja, takkeja jne.) kesää varten. Netistä ihan sen takia, että sieltä löytyy hitosti enempi tavaraa, kun vertaa esmes stadin valikoimiin ja takuulla kuteita, mitä ei muilla näe. Sen lisäksi sitä säästää aikaa ja jalkapohjia.
Vinyylit hommaan nykyään 100% netistä.

Miten sitä on ennen tullut toimeen ilman nettikauppoja, ei voi ymmärtää. ;)

Vaatteita tulee osteltua pääsääntöisesti. Liian usein ja liian paljon eli rahaa menee liikaa. En hirveästi nauti kaupoissa pyörimisestä vaan mielummin tutkailen netissä ja tilaan kotiin sovitettavaksi. Tietenkin postikulut yleensä häviää jos tuote ei sovi ja tilalle ei löydä muuta.
Kauppaan menen jos tiedän mitä haen ja mistä sen saan.

Itse olen kantapään kautta oppinut että joskus se postiennakko on turvallisempi vaihtoehto kuin ennakkomaksu. Tosin tässäkin eräässä tilauksessa auttoi lopulta kuluttaja-asiamies ja rahat tuli takaisin nopeasti. Kotimaisetkaan verkkokaupat eivät aina pelitä. Brittilästä tilasin iPodiin iSkin kuoren, jossa kesti pieni ikuisuus ja loppujen lopuksi tuli väärä väri. Tiedusteltaessa sähköpostitse miksi tuote on väärä ja siitä ei ilmoitettu etukäteen ja ettei paketissa ole pakkauslistaa tuli vastaus "I know." No en viitsinyt aloittaa palautusrumbaa, mutta syletti kyllä.

Ulkomailta pyrin tilaamaan vain euro-alueelta, ettei tarvitse maksaa pankkisiirtomaksuissa käsittelykuluja. Tosin PayPaliin liittyneenä ja MasterCardin saaneena euro-alueen ulkopuoleltakin pystyisi kätevästi tilaamaan, mutta jenkkilästä tilaamista nihkeyttää tullit ja alv:t.

omia suosikkeja mm.:
http://www.mixtec.fi/
http://www.emp-online.fi/
http://www.allposters.com/
http://www.mulletoi.com/
http://shop.cafepress.com/ (en ole tilannut, mutta kivoja paitoja, joita kuolaan)

Oikeastaan vaan levyjä ja pelejä tulee osteltua netistä, satunnaisesti vaatteita, soittimia, tiattarikamaa tms.

Tilasin reilu viikko sitten DependableResource nimisestä mestasta pioneerin automankan lähinnä kokeilu mielessä että kuinka ulkomailta tilaaminen onnistuu.
Seuraavana päivänä tilauksesta oli saapunut sähköpostiin tilausvahvistus jossa ilmeni että arvioitu saapumispäivä olisi ensi viikon keskiviikko. (mankasta tuli tänään torstaina postista noutolappu kotiin) Positiivista että saapui aikaisemmin. Hinta mikä oli tilausvahvistuksessa oli muuttunut alaspäin 10$ lopullisessa laskussa*ding* erikoista sekin.
Huomenna olisi tarkoitus noutaa postin tulliosastolta tms. kyseinen vekotin et kahtellaan sitten mikä tuli lopulliseksi hinnaksi.

levyjä, pelejä, atk-krääsää, tapahtumalippuja, jne. Vaatteiden ostaminen netissä tuntuu vähän hakuammunnalta ainakin tällä ruholla, joten niiden ostelu on jäänyt t-paitoihin.

Joka kuukaus tulee jotain tilattua netissä ja käytän maksamiseen yleensä suoraan luottokorttia. Paypalia käytän vain harvoin. Muutaman kaupan kohdalla on jäänyt ostokset tekemättä vain sen takia, että googlaamalla on löytynyt paljon negatiivista palautetta kaupoista. Muuten ei ole ollut ongelmia kauppojen kanssa. Enemmän ongelmia on tuottanut kuljetusfirmojen kanssa, jotka ei postia lukuunottamatta toimi kuten pitää.

Vinkkinä:
http://www.play.com/


PS. Golf varusteiden tulli jenkeistä on 3% luokkaa ja hintoihin 22% alv päälle. Jotkut tuotteet ovat huomattavasti halvempia kuin Suomessa eikä toimitus kestä UPSilla montaa päivää.

Yli 10 vuotta tullut netistä tilailtua tavaraa ja oikeastaan vain kerran mennyt tilaus jotensakin pieleen (tuli vain puolet tavaroista eikä lukuisiin sähköpostitiedusteluihin vastattu; Luottokunnan kautta tehty reklamaatio tepsi).

Eniten tulee osteltua leffoja ja musiikkia, jälkimmäistä tosin tänä päivänä lähinnä digimuodossa (iTunes Store yms.). Viihdemedian osalta Play.com on ollut ylittämätön ykkönen: laaja valikoima, hyvät hinnat (tosi paljon alennuskampanjoita, leffoja parilla eurolla jne.) sekä postittavat ilmaiseksi tuotteen kuin tuotteen, toimitusajat 3-4 päivää keskimäärin.

Kirjoja mm. Amazonista (sekä US että UK), toimii moitteetta, samoin kuin Amazonin Marketplace joka on itsenäisten kirjakauppojen/-myyjien myyntikanava: Amazon hoitaa maksuvälityksen ja kauppias lähettää tuotteet. Esim. koulun englanninkielisiä kurssikirjoja saanut joskus todella edullisesti (reilusti alle puolet Suomen hinnasta). Halpa dollari ja punta auttavat vielä tässä.

Vaatteita tullut jonkun verran ostettua, lähinnä T-paitoja joissa helpoin arvioida kokoja. Threadlessistä vuosien ajalta vain hyvää sanottavaa, myös palautukset onnistuu mallikkaasti.

Lisätääs muuten tämä. Tullimaksuista ja muusta hyvä tekstinpätkä http://www.taloussanomat.fi/omatalous/2008/02/28/tullimaksut-yllattavat-nettitilaajan/20086109/139

Hii tänään oli sitten Threadlessin paidat saapuneet, kivakivakiva Paidat oli just passeleita, ja mun näköisiä, niinkuin jo tilatessa katselin. Toisaalta itseäni peilaillessa paidat näyttivät vielä paremmilta. Loisto-ostoksia, ja tilaan toistekin
Kummastuksekseni tilauksestani ei mennyt mitään tullimaksuja tai muutakaan, vain se hinta minkä tilatessani maksoin ...oisko ollut vähän vajaa 40 euroa.
Oliko noissa tullimaksuissakin siis jotkut minimirajat?

Nyt sitten vain Asoksen tilausta odotellessa.

[q]Freja, 13.3.2009 17:54:
Hii tänään oli sitten Threadlessin paidat saapuneet, kivakivakiva Paidat oli just passeleita, ja mun näköisiä, niinkuin jo tilatessa katselin. Toisaalta itseäni peilaillessa paidat näyttivät vielä paremmilta. Loisto-ostoksia, ja tilaan toistekin
Kummastuksekseni tilauksestani ei mennyt mitään tullimaksuja tai muutakaan, vain se hinta minkä tilatessani maksoin ...oisko ollut vähän vajaa 40 euroa.
Oliko noissa tullimaksuissakin siis jotkut minimirajat?

Nyt sitten vain Asoksen tilausta odotellessa.
[/q]

Taitaa olla 50 dollaria, eli komiasti jäi alle. :)

Ostan netistä kyllä vähän kaikenlaista. :D Mut lähinnä varmaan musaa ja vaatteita.

[q]Timce, 13.3.2009 17:57:
Taitaa olla 50 dollaria, eli komiasti jäi alle. :)
[/q]

$48 maksoi :D vahinko-onnistuminen!

oon lähinnä ostanut vaan levyjä (Juno, Psyshop, Nuloop, jne),
sekä muutaman dvd:n & kirjan daffyn mainitsemasta play.comista..
se on kyllä ihan paras mesta.

paitoja tekis mieli tilata tuolta Threadlessista, mut en oo saanut
aikaseksi vaan.

mua ny vähän hämää tuo tulli-homma.
tullin sivuilla on opas ostaisinko internet kaupsta, jossa mainitaan arvonlisäveron määritys-kohdan alla seuraavaa:
"Tuontitullittomuus myönnetään, jos lähetyksen sisältämien tavaroiden kokonaisarvo on
enintään 150 euroa."

siis onko se raja tullimaksuihin nyt sen 50 dollaria eli päälle 60 euroa forexin tämän päivän kurssilla vai tuo 150 euroa*täh*

[q]aiccu, 13.3.2009 21:07:
mua ny vähän hämää tuo tulli-homma.
tullin sivuilla on opas ostaisinko internet kaupsta, jossa mainitaan arvonlisäveron määritys-kohdan alla seuraavaa:
"Tuontitullittomuus myönnetään, jos lähetyksen sisältämien tavaroiden kokonaisarvo on
enintään 150 euroa."

siis onko se raja tullimaksuihin nyt sen 50 dollaria eli päälle 60 euroa forexin tämän päivän kurssilla vai tuo 150 euroa*täh*
[/q]
Taitaa mennä niin että ALV:t paukkuu maksettavaksi jos mennään yli 50e:n (ts. yli 10e ALV:n osuus, matalampia ei laskuteta) ja sit noi varsinaiset tullit maksetaan jos mennään yli 150e:n. Tai jotain ton suuntaista.

[q]daffy, 12.3.2009 23:06:

Viihdemedian osalta Play.com on ollut ylittämätön ykkönen: laaja valikoima, hyvät hinnat (tosi paljon alennuskampanjoita, leffoja parilla eurolla jne.) sekä postittavat ilmaiseksi tuotteen kuin tuotteen, toimitusajat 3-4 päivää keskimäärin.

[/q]

Play.com on kyl toimiva, mutta ei ne niitä ilmaseksi lähetä (jos nyt aletaan tarkkoja olemaan, sorit jo etukäteen pilkun panemisesta). Tuolla on laskettu kyllä toimituskulut joka tuotteeseen. Toimituskulut ovat tosin yksittäisen tuotteen kohdalla halpoja sen takia, että lähetykset tulee kirjeinä. Mutta jos esim. tilaat 10 dvd:tä, niin kaikki tulee eri paketeissa, kirjeinä siis (ainakin tähän talouteen on kaikki tullut noin), niin toimitus muodostuukin jo "kalliiksi". Hyvä esimerkki miten huomaa Brittien ulkopuolelle lähetettävien tuotteiden piilotetut toimitus jne. kulut on se, kun vertaat puntahintoja euroihin (esim. Killzone 2 -> puntahinta käännettynä tän päivän kurssilla: 37,68e, eurohinnoissa: 45,49e ,eli tohon on piilotettu kulut). Mut joo, silti monasti hyvin edullinen paikka ja käytän itse ehkä tällä hetkellä eniten nettikaupoista. Harmittaa oikein, kun joidenkin pelien kohdalla ei vaan ole kauheasti järkeä tukea kotimaisia liikkeitä. Tosta Killzonestakin maksat Verkkokaupassa sen 59,95e (ja tässä ei ole edes posteja, jos joudut tilaamaan *uuh*). Mut koitan nyt töissäkäyvänä silti tukea mahdollisuuksien mukaan kotimaisia yrittäjiä, mutta ei näin nettishoppailun kulta-aikana ole kovin helppoa, pihi mies kun olen

[q]tomii, 13.3.2009 21:33:
Play.com on kyl toimiva, mutta ei ne niitä ilmaseksi lähetä (jos nyt aletaan tarkkoja olemaan, sorit jo etukäteen pilkun panemisesta). Tuolla on laskettu kyllä toimituskulut joka tuotteeseen. Toimituskulut ovat tosin yksittäisen tuotteen kohdalla halpoja sen takia, että lähetykset tulee kirjeinä. Mutta jos esim. tilaat 10 dvd:tä, niin kaikki tulee eri paketeissa, kirjeinä siis (ainakin tähän talouteen on kaikki tullut noin), niin toimitus muodostuukin jo "kalliiksi".
[/q]
No, ko. kaupan hintataso on yleisesti ottaen "piilotoimituskulut" mukaan laskienkin niin edullinen Suomeen verrattuna, ettei moisella ole väliä. Plussana vielä se, että tuolta voi tosiaan tilailla helposti yhden leffan kerrallaan eikä laskeskella esim. Amazonin tyyliin montako tuotetta kannattaa yhteen tilaukseen yhdistää, että postikulut per tuote laskee kohtuulliseksi...

Itse pidän toimitusta ilmaisena! ;)

[q]daffy, 13.3.2009 21:57:
---

No, ko. kaupan hintataso on yleisesti ottaen "piilotoimituskulut" mukaan laskienkin niin edullinen Suomeen verrattuna, ettei moisella ole väliä.
[/q]

Toi mua kyl ihmetyttää, että miten helvetissä Suomessa just pelit on niin saatanan kalliita, että on kannattavampaa melkeinpä tilata peli kuin peli Briteistä?! Jotaan mätää :)

Jokunen vuos sitten laskeskelin että on tullu tilaultua suomesta, ruotsista, virosta, hollannista, ranskasta, saksasta, briteistä, italiasta, usasta, japanista, kiinasta ja australiasta tavaraa :p Sillon joskus ei tuntunu olevan edes kieli esteitä, aina tuli tavara perille. Viimisten vuosien aikana tullu tilattua tosi paljon vähemmän.

Mut pääasiassa mitä tilaan on DVDt ja CDt/vinyylit. Elektroniikka jos tilaan, on pääasiassa suomen nettikaupoista. Vaatteita tulee satunnaisesti tilailtua. Joskus tilailin kalusteita kanssa, mut niitäkin nykyään tosi harvoin.

Rahallisesti DVD:t syöny kirkkaasti eniten rahaa. Joten en galluppiin voi vastata.

Edit: niin ja mitä suosittelen:

DVDPacific.com (Animet ja US TV sarjat tuolta) <- sillä rahalla mitä tonne oon syytäny ois ostanu jo pirun hyvän auton.
Amazonit (US, UK, DE ja FR) (CD:tä ja DVD:tä lähinnä)
CDJapan.co.jp (Japani CD:t tuolta)
YesAsia.com (Korea DVD:t tuolta)
Guhroovy.com (Japani Hardcore tuolta)
TotalRecall.de (käytettyjä levyjä -> eurodancet tuolta)
Play.com (DVD:tä tuolta)
ChoicesUK.com (DVD:tä tuolta)
CDMarket.fi (Eesti dance tuolta)
AnimeNation.com (US anime kauppa)
AllPosters.com (Julisteita)
Juno.co.uk (UK konemusiikki kauppa)

Varmaan muitakin paljon tulis mieleen jos oikein miettii, mut noi lajityypissään on ne mitä ekana tsekkailen.

Hm lisätty elokuvia gallupiin. Saa vinkkaa jos jotain muutakin tuohon tarvisi.

Itse viimeaikoina webbikaupoista innostuneena ja tavaraa tilanneena, olisin kiinnostunut muiden shoppailukohteista internetin ihmeellisessä maailmassa.

Mitä ostat netistä?
Kuinka usein?
Miksi?
Mitä saitteja suosittelet?
Mitä riskejä netistä ostamisessa on?
Shoppailun hyvät ja huonot puolet?

Viime viikolla tuli tilattua Threadlessistä muutamia paitoja, sekä Asokselta mm. farkut. Huomenna suunnitelmissa olisi tilata Zoccalta sisustustarraa asuntooni.
Mitkään tilauksista eivät ole siis vielä saapuneet, joten suosituksia en voi vielä antaa. Niistä toki myöhemmin.

Tietysti ensi kertaa noista paikoista ostaessa hiipii pieni pelko, että olen ostanut vääränkokoisia vaatteita - esimerkiksi farkkujen kokoa olen alkanut epäröimään. Edessä siis todennäköisesti palautus ja uudelleentilaus = jälleen tuskallista odottamista.

Jo kauan olin himoinnut noita Threadlessin paitoja, kuten myös noita tiettyjä farkkuja mitkä tilasin. Olin silti ollut epäröivä netistä tilaamisen suhteen, mutta tällä hetkellä olen luottavaisin mielin, sillä molemmat ovat luotettavia ostopaikkoja (mitä olen henkkoht kokemuksia kuullut).

Malttamattomana ihmisenä näkisin nettishoppailun huonona puolena omalla kohdallani sen odottamisen, sekä pienen epävarmuuden, juuri esim. vaatteiden kokojen suhteen.

Hyviä puolia ovat monipuolisuus, edullisuus, ja takuu ettei ihan joka tytöllä tule samoja vaatteita kaupungilla vastaan.

Kertokaa siis vapaasti kokemuksianne kaikenmoisista kaupoista - mitä olet ostanut ja mistä. Myös keskustelu tullimaksuista sun muista netistä tilaamiseen liittyvistä sallitaan. Huuto.netin sun muiden vastaavien ostostopikkia en tässä hae.

O