Bilemestojen harvinaisuus Turussa

Back to yleinen bilehöpinä O

Ensiksi sanon että mun suomenkieli taidot eivät ole parhainta. Ehkä tää silti on käsitettävää.

Turussa kuulema ei ole hyviä bilemestoja. Klubilla ne "isommat" bileet yleensä pidetään. Minu mielestä ja varmaan moni muidenkin se ei ole hyvä bilemesta konemusiiki bileille.
Tarvii enemmän tilaa kuin mitä klubilla on jos haluaa hienot valoeffektit ja decot.
Ääni sais pitää kovemmalla koska ei olis naapuria yhtä läheellä. Sen tapaiset ominaisuudet voisi helpottaa bileiden järjestykset ja antaa järjestäjille enemmän vapautta toteuttaa erin laisia teemoja.

Uskoisin että joku vanha varasto satama alueella kyllä voisi sopia paremmin tämän tyypillisen bileisiin. Varmasti on moni varaston omistajaa eivat käyttä niitä ja uskoisin etta he ilman muuta antaisi vuokralle.

Tiedän että minulla ei oli tarpeeksi tietoja ja yritän siksi tämän topicin kautta saada laajempi kuva tilanteesta.

Mikä on teidän mieli tästa aiheesta?

Totta puhut. Ois kovin virkistävää käydä bileissä jossain muuallakin kuin Barbissa ja Klubissa, tai ylipäätäänsä ravintoloissa, mutta Turussa tilanne on mikä on :(

TVO on ihan kiva mesta, ja X-rust löytää kans hauskoja mestoja... mut nämähän tosiaan ei oo kauheen isoja bileitä yleensä. Joku vanha varastohalli olis todellakin helmi, itse oon Tuomaansillan vieressä olevaa valkoista vanhaa rakennusta kuolannut jo pari-kolme vuotta.*joo*

Edit: toisaalta klubeilla on valmiit PA:t ja valot, järjestäjät ei joudu niihin panostamaan yhtä paljon kuin jossakin vanhassa varastohallissa pidettävissä bileissä.

S-osis & TVO, Kellari, Samppalinnan Paviljonki? Vanhan kupittaan juna-aseman nykytilasta ja käytöstä en tiedä mutta siellä ainakin oli joskus mainiot X-rust sessiot. Kesällä pari rantaa on saanut tuta hypnoottisen jytkeen. Åboriginaalit voivat varmaan jatkaa tuota listaa. Tosin nuo tilat eivät mitään massiivista yleisömäärää kanna.

Tänä vuonna voisi yrittää ottaa itseään niskasta kiinni ja toteuttaa viime vuoden suunnitelmat, eli semisäännölliset ulkoilmatanssit esimerkiksi Vartsikalla ja Ruissalossa.*joo*

Kiva että topici kiinostaa =)

Jäi sanomatta että varasto hallit voi olla hyvin halpoja voukrata jos omistajalla on vaikeuksia löytää vuokralaisia.

Jos tiedätte mestoista jossa voi isompia bileitä pitää, kerro enemmän. Miksi kaikki bileet yleensä ovat klubilla tai barbilla?

[q]John, 9.3.2006 16:23:
Tänä vuonna voisi yrittää ottaa itseään niskasta kiinni ja toteuttaa viime vuoden suunnitelmat, eli semisäännölliset ulkoilmatanssit esimerkiksi Vartsikalla ja Ruissalossa.*joo*
[/q]

Yep. Sounds good.

Mä haluan vielä sanoa että ainakin mun mielestä esim. vanhassa tehtaassa ei yhtä paljon valoja tarvitaan kuin Klubissa. Klubi on aika valoisa paikka, ja tanssilattia ja baaritiski on melkein samassa paikassa. Saan kuitenkin kyllä enemmän "UG rave-tunnelma" tyhjässä tehtaassa.

Joo kyllä munki mielestä Klubi ja varsinkin Barbi on kyl aika pieniä paikkoja ollu aina. Mutta itse en kyllä sit taas jostain järkyttävistä halleistakaan pidä/jaksais semmoseen lähteä keskustaa kaemmas. TVO:n bileistä olen jostain syystä pitänyt kovasti.

[q]John, 9.3.2006 16:23:
Tänä vuonna voisi yrittää ottaa itseään niskasta kiinni ja toteuttaa viime vuoden suunnitelmat, eli semisäännölliset ulkoilmatanssit esimerkiksi Vartsikalla ja Ruissalossa.*joo*
[/q]

please do, loistava idea

[q]John, 9.3.2006 16:23:
Tänä vuonna voisi yrittää ottaa itseään niskasta kiinni ja toteuttaa viime vuoden suunnitelmat, eli semisäännölliset ulkoilmatanssit esimerkiksi Vartsikalla ja Ruissalossa.*joo*
[/q]

Tää on kyl hyvä idea. Itelläkin ollu mielessä tää ja viime kesänä jokunen kokeilu tehtiinkiin kavereitten kanssa (hyvin pienimuotoisesti) vartsikalla ja kivaa kyl oli. *sydän*

Joojoo, ulkoilmadänssäilyt kuulostaa kivalta.. count me in o/

..ja uittamolle pakolliset SunBurnit.. *sydän*

*defaaolkaankoputtelemis*

[q]LunarDust, 9.3.2006 16:23:
Miksi kaikki bileet yleensä ovat klubilla tai barbilla?
[/q]
Siks ettei muita paikkoja oo, joihin pääsis.

Tästä voimme kiittää mm ihmisiä joiden mielestä 10 euroa on törkeä hinta siitä, että näkee kahdella stagella suomen kovimpia dj:tä, sekä ihmisiä jotka tulevat bileisiin testaamaan kuinka paljon lakkaa kestävät ennen ambulanssin tuloa. Big up teille, u know who you are.

Välillä vaan alkaa ihan oikeesti vituttaa kun ite järkkään muutamia bileitä vuodessa Turussa, josta kiitoksena jengi jättää tulematta tapahtumiin kun kymppi on liikaa. Ainoastaan muutama dj kelpaa, käytännössä turkuun ei kannattaisi tuoda kuin Orkidea ja Proteus vuorotellen. Jengi ei enää oo yhtään avoimena uuteen musaan, tarvii saada mahdollisimman isoja nimiä, dekoja, valoja ja nimi listaan. Ja sen jälkeen kun tän kaiken on tehny maksimissaan plusmiinusnolla-budjetilla, ni jengi jaksaa nillittää et liput on liian kalliita.

mun 0.02

Mitä sitten yhdistelmästä: hyvä mesta (=jossain muualla kuin klubissa) + vain ja ainoastaan paikallisia soittajia (which leads to ->) + pikkasen halvempia hintoja ??? Mikä mättää kun jengin mielestä laatu/tunnelma riippuu kokonaan soittajien nimeistä? Eiköhän koko tämä liike nimenomaan juuri tuosta hyvin simppelistä ideasta/ideaalista liikkeelle lähtenyt: no names, just music. Asennekysymys tuo niin kuin hyvin moni muukin asia ...

[q]Sphyxia, 9.3.2006 20:54:
Miikä mättää kun jengin mielestä laatu/tunnelma riippuu kokonaan soittajien nimeistä? Eiköhän koko tämä liike nimenomaan juuri tuosta hyvin simppelistä ideasta/ideaalista liikkeelle lähtenyt: no names, just music. Asennekysymys tuo niin kuin hyvin moni muukin asia ...
[/q]

tota samaa olen itekkin ihmetellyt, pitää olla vaan niitä isoimpia nimiä ja sit jos on ni se ei saa maksaa mitään. Ite ainakin kokenut loistokkaita bileitä ihan paikallisissa kemuissa paikallisilla deejiillä (Kruuwi & Trance Connection*sydän*), suosittelisin muillekin ennakkoluulottoman asenteen ottamista kyseiseen asiaan ja antaisitte niille paikallisille mahdollisuuden, voin sanoa että se kannattaa, koska ei se nimi ratkaise vaan se että miten se musiikki uppoaa juuri sinulle.

[q]Sphyxia, 9.3.2006 20:54:
Mikä mättää kun jengin mielestä laatu/tunnelma riippuu kokonaan soittajien nimeistä?
[/q]

Valitettavaa mutta totta että tuo suuntaus on viimevuosina vain lisääntynyt. Asennekysymyshän se juuri on, mutta osaltaan tietämättömyyttä muista kuin tunnetuista nimistä ja tiettyä ahdasmielisyyttä kun ei kelpaa kuin ne isoimmat starat. Pienet (ja vähän isommatkin) UG kemut on kuitenkin ollu mielestäni aina ne joissa on paras meininki ja paras musa. Mua ei itse ainakaan kiinnosta juuri ollenkaan kuka soittaa vaan että mitä soittaa.

Niin. Mun mielestä turkulais-DJ:t (esim. Mekha) soittavat yhtä hyvää musaa kuin "the big names"-DJ:t (esim. Proteus). En voi ymmärtää miksi niin paljon rahaa täytyy käyttää DJ palkkaamiseen, ja miksi ihmiset eivät halua tulla kun on vain vähemmän tunnettuttuja DJ:itä soittamassa. Hyvä mesta ja hyvä musa (esim. Open Deckseissä soitetaan mun mielestä melkein yhtä hyvää musaa kuin isoimmissa bileissä) ... Jos on tarjolla myös hyviä valoja/dekoja, 10 ei voi olla liian korkea hinta.

Jussi tossa hyvin jo kiteyttikin jutun, kaikesta olen samaa mieltä. Tässä mielipiteilläni toistelen varmaan pitkälti Jussia, mutta menkööt:

-mulle Klubi on äärettömän kypsä paikka, oli sitten miten hienot dekot tai line-upit tahansa. Aikansa kutakin, tuolla on kuitenkin kohtalaisen kauan käyty.

-mielestäni en edes paljoa liioittele, jos väitän, että Klubissa järjestetään pääasiassa kahdentyylisiä bileitä: trance tai yybernopee paska polkka/"250 bpm sikarankka suomi nrg." Itse pidän vanhemmasta nrg:stä ja hard housesta, kunhan nopeudella on edes jokin roti.

-itse en ole pariin, kolmeen vuoteen Klubilla käynyt juuri laisinkaan, mutta ne kerrat kun siellä olen ollut (yllämainitun tyylisissä bileissä), tunnelma on ollut todella paska itselleni. Se alkaa oikeesti vituttamaan, kun teinibodarit tulee hikisinä ilman paitaa vessaan vetämään/vonkaamaan laittomia päihteitä. Tapansa kullakin, mutta mua tollaset jonkun mielestä pikkuseikat ärsyttää oikeesti eikä houkuttele saapumaan samaan paikkaan taas vähään aikaan.

-yllätys ei ole, että edellämainitut häiriköt käyvät mestoilla trance- ja etenkin polkka-iltoina.

-jengi ei halua kuunnella mitään muuta kuin sitä musaa josta tykkäävät, eivätkä edes yritä laajentaa musiikillista näkemystään. Ja vaikka haluisivatkin kuulla jotakin muuta oman musiikkimaun ulkopuolelta, siitä ei olla valmiita maksamaan. Tästä hyvänä esimerkkinä minä: tykkään kuunnella esimerkiksi housea aina silloin tällöin, mutten omista ainuttakaan sen tyylistä levyä enkä tule omistamaan. En myöskään ole valmis maksamaan sellaisesta huvista paljoa, jollen todennäköisesti tule täysin pitämään illan musalinjauksesta, vaikka olenkin musiikin suhteen kohtalaisen kaikkiruokainen ja avoin. Harmi juttu, mutta niin se vaan menee.

-miksei illan aikana voisi olla monen eri genren dj:tä? Mulle se toimisi, mutta taidan olla poikkeus. Veikkaan, että jengi lähtis aika nopeesti pois, jos kuulisivat, että koko iltaa ei tulekaan +200 bpm naputusta :) Tai jos joku dj soittaisi vähän erilaisempaa matskua, kukaan ei ainakaan tanssisi mikä tietenkään ei ole kiva dj:lle / yleiselle tunnelmalle.

-Turun bussisysteemit. Turussa ei varmaankaan kannata järjestää keskiviikkoisin mitään bileitä, en tiedä? Harva kuitenkin asuu ydinkeskustassa / on varaa lähteä taksilla himaan.
Sama ongelma vaivaa myös perjantaisin ja lauantaisin. Jos olen vaikka jonkun kaverin luona viettämässä iltaa, niin ilta venyy helposti about puoleenyöhön ennenkuin olen keskustassa. Jos olen bileissä sisällä ennen puolta yhtä, niin minulla on aikaa about puolitoista tuntia, kunnes täytyy taas alkaa tehdä lähtöä, jotta ehtii viimeiseen yöbussiin.
Okei, tule aikaisemmin bileisiin tai tule omalla autolla - ei toimi mulla ja tuskin olen ainoa. Joskus sitä sitten rupeaa miettimään, että kannattaako sitä reilua kymppiä maksaa alle kahden tunnin "biletyksestä", etenkin jos illan musiikillinen anti ei itseään suunnattomasti kiihota.


No joo, mulla oli paljon muitakin henkilökohtaisia pointteja mielessä, mutta nyt unohdin ne.

Edit: ainiin, topichan koskee bilepaikkojen yksipuolisuutta. Kirjoitukseni ei liity aiheeseen suoranaisesti, mutta menkööt.

Lisätään nyt vielä tohon sellanen pointti, ettei Turussa tällä hetkellä siis tosiaankaan oo mun mielestä yhtäkään hyvää mestaa missä järjestää bileitä, Klubin lisäksi. Vaatimuksia mun mielestä hyvälle mestalle on:

- Anniskeluoikeudet (mieluiten A)
- Luvat vähintään kolmeen, mieluiten neljään asti
- ~300-500 henkee sisälle
- keskustassa
- tanssilattia ja järkevä pohjaratkaisu

plussaa seuraavista:

- riittävä PA
- käyttökelpoiset valot
- yleinen siisteys
- K-18

Luetelkaapas mulle paikat missä toi toteutuis. Suurin osa seduloista on täysin mahdottomia jo pohjaratkaisuiltaan bilemestoiksi. Jos tanssilattiaa ei ole, tai se on tungettu baarin nurkkaan, on mielestäni turhaa järjestää tanssimusiikkibileitä. Anniskeluoikeudet pitää olla, koska ilman niitä ketään ei kuitenkaan tuu paikalle, ja teineillä ei oo rahaa (*pepsodent*). Yli kaksi korttelia kauppatorilta on käytännössä osoittautunut ylitsepääsemättömäksi esteeksi n. 40% ihmisistä.

Toisin sanoen realistisia mahdollisuuksia on vain ja ainoastaan keskustan yökerhot. Näistä suurimmalla osalla (Giggling, Onnela, Marilyn, the Club, Börs) menee tarpeeksi hyvin, ettei heidän tarvitse ottaa mitään muita kuin omia klubi-iltojaan (seduloitten klubi-illat on siis talon omia, enkä niitä tähän laske). Sokeri on erittäin nihkeänä kaikkien teknobileitten suhteen, vaikka siellä n. 2 bileet vuodessa onkin. Mainittakoon, etten noista keskustan baareista muutenkaan oikein saa bileitä sopimaan muualle kuin Sokeriin ja varauksella the Clubille, jo pelkästään pohjaratkaisuiden jne perusteella.

Eli mitä meille jää? Klubi.

Ihan oikeesti. Siisti mesta keskustassa. Kaupungin paras kiinteä PA. Halvat juomat. Ystävällinen henkilökunta. Tanssilattia. Istuskeluun omia huoneita. Sopivan kokoinen Turun bileskenelle.

Ja jengi jaksaa vielä valittaa kun aina joudutaan olemaan samoissa mestoissa. Olis kiva tietää että mitä jengi odottaa? Jos joku tosissaan haluu alkaa järkkäileen varastobileitä satamaan, olkaa hyvä. Suomessa on pakkasta 9 kuukautta vuodesta. Voi tulla pitkä off-season. Biitsibileet on tosi jees, kunhan eka saadaan kaupungilta luvat tietylle päivälle, vuokrataan kamat tiettynä päivänä ja todetaan paikan päällä että jengii ei tullu ketään paikalle, kun "oli hiukan harmaa taivas". Olis tosi kiva kans jos joku viittis rakentaa Feenixin uudestaan ja tuoda turkuun n. 2000 uutta bilettäjää jotta se saatais taas täyteen. Ja olis tietty tosi kiva et joku maksais tän kaiken.

Olkaa nyt tyytyväisiä siihen, että meillä on edes klubi. 150-200 reivihoususta enemmän tai vähemmän sekaista just täysi-ikäistä ihmistä ei oo kenenkään ravintolapäällikön top-10 wanted customers-listalla. Sebille pitäis antaa mitali siitä hyvästä, että hän antaa mahdollisuuden turkulaisille bilettäjille järjestää klubeja, vaikkei aina voitosta olisikaan juurikaan mitään varmuutta.

Tää nyt ei sit ollut tarkoitettu miksikään "olkaa tyytyväisiä siihen mitä saatte"-viestiksi, ehdotuksia otetaan toki aina vastaan. Koitin vaan lähinnä selvittää realiteettejä ihmisille näistä jutuista. Turun bilejärkkärit maksaa itsensä vuosittain kipeäksi siitä että ihmisillä olis hauskaa. Voittoa ei tee kukaan, osa jää nollille, loput maksaa kiltisti tappiot ja alkaa suunnittelemaan seuraavia bileitä. Välillä vaan alkaa vituttamaan kun ihmiset ei tajua yksinkertaisia realiteettejä, vaan ihan tosissaan ihmettelee, et "miksette te järkkää näitä bileitä vaiks Gigglingissä lauantaisin". Niinpä.

ei tohon pysty enää mitään lisämään. oon täysin samaa mieltä jussin kanssa.

O