Konemusiikki "skene" on tietämättömien harhaluuloa.

Back to yleinen bilehöpinä O

Yksinkertainen vastaus: skene = tietyn alakulttuurin ryhmittymä. Tulee englannin kielen sanasta scene. Se missä sitä käytetään ja miten on sitten toinen juttu.

Jopas on topicilla nimi. Koitan edelleen hahmottaa mitä sillä tarkoitetaan.

Varsinkin hieman kauemman aikaa bilettäneet tai muuten vain ikävuosiltaan hilppasen kypsemmät henkilöt puhuvat ”skenestä”, ”skenepisteistä” ja muusta sen sellaisesta pääsääntöisesti lähinnä sarkastisessa tai ironisessa mielessä. Bileissä vallitseva kastijärjestelmä on mun käsittääkseni lähinnä nuorempien tai vähemmän aikaa bileissä käyneiden ylläpitämä, enkä tiedä yhdenkään ”skeneikonin” (olipa kyseessä sitten dj, promoottori tai jotain muuta) asemaan nostetun henkilön tätä pyytäneen tai halunneen. Nuorien ja nyyppien palvonta aiheuttaa enimmäkseen lähinnä huvittuneisuutta, vaivautuneisuutta ja jopa vittuuntumista sen kohteissa.

Mut joo. Kerrankin Divesiltä topic, joka ei lähtökohtaisesti ole täysin hanurista. Ensimmäisen viestin sanoman hahmottaminen kyllä kesti mulla vaikean sen vaikean ulosannin takia todella kauan.

[q]Jone:
Jopas on topicilla nimi. Koitan edelleen hahmottaa mitä sillä tarkoitetaan.

Varsinkin hieman kauemman aikaa bilettäneet tai muuten vain ikävuosiltaan hilppasen kypsemmät henkilöt puhuvat ”skenestä”, ”skenepisteistä” ja muusta sen sellaisesta pääsääntöisesti lähinnä sarkastisessa tai ironisessa mielessä. Bileissä vallitseva kastijärjestelmä on mun käsittääkseni lähinnä nuorempien tai vähemmän aikaa bileissä käyneiden ylläpitämä, enkä tiedä yhdenkään ”skeneikonin” (olipa kyseessä sitten dj, promoottori tai jotain muuta) asemaan nostetun henkilön tätä pyytäneen tai halunneen. Nuorien ja nyyppien palvonta aiheuttaa enimmäkseen lähinnä huvittuneisuutta, vaivautuneisuutta ja jopa vittuuntumista sen kohteissa.

Mut joo. Kerrankin Divesiltä topic, joka ei lähtökohtaisesti ole täysin hanurista. Ensimmäisen viestin sanoman hahmottaminen kyllä kesti mulla vaikean sen vaikean ulosannin takia todella kauan.
[/q]

Jone tässä selkeytti asian, ideana täss oli nimenomaan ottaa puheeksi ”kasti” mihin ihmiset pistetään.. monet jotka ovat olleet bileskenessä monta vuotta eivät vieläkään tajua sitä yksinkertaista asiaa että jos joku ihminen on hyvä dj tai tekee hyviä bileitä niin se ei ole sen ihmeellisempi kuin kukaan muukaan, eikä ole pyytänyt mitään erikoista siitä, lukuunottamatta muutamia jotka yrittävät olla niin promoottoreita tai tiskujukkia juuri tuon takia, tosin sellaiset tunnistaa mielestäni melko hyvin jo kaukaa..

Mä voin sanoa yhden skeneikonin.. Proteus.. se on ihminen joka on skeneikoni jopa niille jotka ei ole ”skenessä”.

ei sittekään mitään...

[muokattu 19.7.2004 08:42]

ääh... mä en käsitä ihmisiä, jotka yrittää väkisin muuttaa suomenkieleen vakiintuneita sanoja. Sanat syntyvät ihmisten keskuudessa, ja vaikka ”skene” herättäisi sinussa negatiivisia tunteita, se on edelleen sana joka on ja pysyy.

viikko sit hesarissa joku yritti muuttaa grillimakkaraa rillimakkaraksi

Musta tota ei pitäis kääntää ihan noin.. Siis mielummin niin että sitä lähikaupan siivoojaakin arvostais. Skenepappojen kannattais myös oppia arvostaan sitä palvontaa ja ylistystä :)

Joo ja tää oli vaan tosta rispektistä, skenepisteistä en tiiä mitään. Kuka niitä jakaa? Mulle kans ;)

kyllähän tiskijukat arvostavat ylistystä.. ainoa vika välillä näyttää kuitenkin olevan se että kukaan ei tiedät tuleeko palaute ”mahtava setti” sen takia kun se oli oikeasti niin vai että nuoleskelee.. tosin kun mäkin olen mennyt sanomaan muutamalle että, olipas harvinaisen surkea esitys sulta tänään, olen nähnyt paljon parempaakin niin ovat vetäneet herneen nenäänsä.. mut hei.. paska mäihä elä sen kanssa..

[q]galilei:
Joo ja tää oli vaan tosta rispektistä, skenepisteistä en tiiä mitään. Kuka niitä jakaa? Mulle kans ;)
[/q]
tuol jossainnonnii o ainaki topikki missä myydään dj:den puhelinnroita, niistä saa yhen pojon per numba

”Skene” on sanan ”alakulttuuri” yleiskielellinen synonyymi, mkay?
Se ei ole mitenkään teknopiirien yksinoikeus, on olemassa monia skenejä, mkay?
Perseennuoleminen ja kastikulttuurisysteemihärpäkät on taas ihan yleismaailmallisia ihmisten ikuisen typeryyden manifestaatioita, mkay?

Hienoa maanantaiaamua kaikille, mkay?

Oliko tämä topikki perustettu skenepisteiden tm toivossa?

”Mä oon kato niin out et oon in” ja ”oon niin pihalla skenest et mä oon yks iso skene koko jäbä”.

Ei siin mitään, saahan sitä fanittaa vaikka sitä lähikaupan kylmiönhoitajaa jos tuntuu että diggaa niin sikana sen tekemästä duunista ja saa olla fanittamattakin.

Ei mulla muuta, jatkan krapulan parantelua, heippa!

[q]Samu:
Oliko tämä topikki perustettu skenepisteiden tm toivossa?

”Mä oon kato niin out et oon in” ja ”oon niin pihalla skenest et mä oon yks iso skene koko jäbä”.

Ei siin mitään, saahan sitä fanittaa vaikka sitä lähikaupan kylmiönhoitajaa jos tuntuu että diggaa niin sikana sen tekemästä duunista ja saa olla fanittamattakin.

Ei mulla muuta, jatkan krapulan parantelua, heippa!
[/q]

kato vain sä tajusit.. mä haluan lisää skenepisteitä!! mä haluan lisää ihmisiä ruinaamaan kaikkea P*skaa..

topikin tarkoitus on se että niin helevetin monella näyttää olevan skene niin tärkeä että musiikki unohtuu siinä sivussa... mä en vain ymmärrä mitä järkeä siinä on..

[q]a:
---
Dives:
kato vain sä tajusit.. mä haluan lisää skenepisteitä!! mä haluan lisää ihmisiä ruinaamaan kaikkea P*skaa..
---


nii ku sä et ainakaa yhdessäkää topikissa koskaa ruinaa, vingu tai valita .)
[/q]

en ole koskaan kieltänyt ruinaamista ja valittamista ja vinkumista.. mutta mä teen sen mielestäni hyvin erilaisista syistä kuin monet täällä..

[q]Dives:
topikin tarkoitus on se että niin helevetin monella näyttää olevan skene niin tärkeä että musiikki unohtuu siinä sivussa... mä en vain ymmärrä mitä järkeä siinä on..
[/q]Mulle ainakin tää kulttuuri ja siihen liittyvät arvot on hyvin tärkeitä. Ei se pelkkä hyvä musiikki vielä yksinään tee asiasta kovin pätevää arvostuksen kohdetta, kyllä siinä on paljon muutakin taustalla.

[q]Dives:

Tällä koko aiheella ja ”pohjustuksella” ajan sitä takaa että jotkut tekevät tuottajista ja tiskijukista jumalia vaikka kukaan ei ole tavallista ihmistä ihmeellisempi.

Se että joku soittaa todella hyvää musiikki ei tarkoita että henkilö on puolijumala joka ansaitsee palvontaa, se ihminen joka pitää lähikauppasi todella hyvässä kunnossa on ihan yhtä erikoinen, mutta sinä et vain sitä osaa arvostaa.

[/q]

Ihmisiä nekin vain ovat.

[q]a:
---
Dives:
en ole koskaan kieltänyt ruinaamista ja valittamista ja vinkumista.. mutta mä teen sen mielestäni hyvin erilaisista syistä kuin monet täällä..
---


no kerropa meille mistä syistä muut sen tekee ja nimeä ne henkilöt vaikka vielä niin päästään jutunjuureen, ja sit selvitä hiukka niitä sun omia syitä :)

skene on kato vähän sellanen juttu et ku joku porukka pyörii vaikka 10v samoissa bileissä ja tuntee toisensa vähän muullaki tasolla ku sillä et joku on bilettäjä ja joku tiskijukka, niin ku siihen tulee joku 20v vantaalainen pyrkyriälämölö mäkättää insidemeiningista ja haluu kauheesti huomioo niin se on ihan aiheellista kysyä ”ja kukas vittu sä olet?”

[muokattu 19.7.2004 11:36]
[/q]

sä sanoit sen mun puolesta.. mä tosin en oo 10v pyörinyt bileissä.. toiseksi jos tarkoitit nyt mua ruveta ottamaan esimerkkinä niin olen ESPOOSTA alunperin, nykyään asun helsingissä, ja toiseksi, mitä insider sydeemii?

Aika harva juttu on kuitenkaan niin INSIDE että siitä ei tiedä ainakun 5-10 ihmistä.. ja sitä kautta niiden kaverit ja porukat ynms scheissee..

siis niinku ihan vitun sama!

[q]Dives:Jossain vaiheessa ne ihmiset jotka tajuavat jotain asioiden päälle ymmärtävät sen että skene on vain se mitä siitä itse teet.. se ei ole sitä kenen kanssa hengaat, kenet tunnet ja ketä nuoleskelet.
[/q]

Ne ihmiset jotka tajuavat jotain asioiden päälle, eivät edes mieti tuollaisia ”skeneilyjä” tms. epäolennaista tuubaa.
Oletko tullut ajatelleeksi, että kyseessä voi olla todellakin helvetin hyviä ystävyyssuhteita, joita on solmittu käymällä samoissa tapahtumissa, järjestämällä tapahtumia, soittamalla levyjä ja pyörittyä muutenkin samanhenkisten ihmisten parissa.

Jos joku kaveri soittaa vitun hyvää saundia tai järkkää aivan gurkoja bileitä tai on muuten vaan toiminnassa mukana ja on vieläpä kaiken lisäksi vitun hyvä tyyppi, niin hänen kanssaan hengailu johtunee jostain ihan muista syistä kuin palvonta tai nuoleskelu.

Jos itse satun heilumaan bileissä jonkun ”staradeejiin” tms kanssa, niin todennäköisesti en ole keräilemässä rispektii tai skenepojoja tai nuoleskelemassa, vaan yksinkertaisesti heittämässä läppää frendin kanssa.

Mua ainakin kiinnostaa, et missä nää skeneilijät muka on =D?

Jos näitä forumeita katsoo, ni en nää mitään muuta ku Jonen mainitsemaa sarkasmia ja perin rehellistä itseironiaa statuksen ja muiden aineettomien ominaisuuksien suhteen.

Itse en ainakaan vielä ole Divesin kaltaisiin henkilöihin tai skeneen törmännyt, mutta ehkä mä liikun sit väärissä piireissä.

Itsehän voisin whinetä viel et Scene on jumalauta DEMOSCENE, eikä mikään hippien transsikollektiivi :[

Mayah: Pohjustin topikin, en luonut topikkia että voisin pohjustaa jotain :D

tosta että on nuristu jo muutamassa niin pitää paikkansa.. mutta siitä ei ole keskusteltu, ja tämä kuitenkin on mielestäni aika provosoivasti aloitettu topikki.

sanoisin paljon muuta mutta katotaan jos joku muu sanoisi sen minun puolesta.

Bates: DUH!!! onko käynyt mielessä että asiaa käsitellään.. osasyy tämän topikin aloitukseen oli se että muutamakin ihminen tässä viikonlopun aikana yritti änkeä jonkun deejiin seuraan/viereen ja pousaa ynms.. ympärillä..

mä en vaan nyt halua aloittaa mitään sellaista joka päätyy taas aiheuttamaan suurta hälinää mua kohtaan..

mutta sanonpahan nyt sitten kuitenkin... Keksikää parempaa tekemistä kuin WANNABE oleminen kun se oikeasti ottaa PÄÄHÄN!

Ihmiset valittelivat pohjustamattomia topikkeja ja turhia topikkeja.

Tässä teille mietittävää ja oikein pohjustettuna, se joka sanoo että tämä on turha topikki niin ei tiedä mistä puhuu.

Minä sanon että skene on ihan turha sana kuvaamaan konemusiikin maailmaa suomessa, kaikki jaksaa jostain syystä aina puhua siitä kuinka skene joku on, kuinka joku pousailee skenepisteiden toivossa, kuka tekee mitäkin että saa skenepisteitä ja kenestä saa eniten skenepisteitä.

Jossain vaiheessa ne ihmiset jotka tajuavat jotain asioiden päälle ymmärtävät sen että skene on vain se mitä siitä itse teet.. se ei ole sitä kenen kanssa hengaat, kenet tunnet ja ketä nuoleskelet.

Tällä koko aiheella ja ”pohjustuksella” ajan sitä takaa että jotkut tekevät tuottajista ja tiskijukista jumalia vaikka kukaan ei ole tavallista ihmistä ihmeellisempi.

Se että joku soittaa todella hyvää musiikki ei tarkoita että henkilö on puolijumala joka ansaitsee palvontaa, se ihminen joka pitää lähikauppasi todella hyvässä kunnossa on ihan yhtä erikoinen, mutta sinä et vain sitä osaa arvostaa.

Moni teistä varmastikin ihmettelevät koko topikin tarkoitusta, tämän avautumisen tarkoitusta ja kaikkea siltä väliltä sekä ulkopuolelta.

Topikin tarkoitus on että, siinä mun mielipide asiaan, olen tehnyt monta topikkia jotka ovat aiheuttaneet hälinää suuntaan ja toiseen, yleensä päättyen minun fleimaamiseen, se on hyvä että ihmiset jaksavat vaivautua.

Sanokaapas sitten tähän jotain järkevää.

O